گزارش كارآموزي آب و فاضلاب،مخزن آب 14000 متر مكعبي نيمه مدفون

دسته بندي : فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای
گزارش كارآموزي آب و فاضلاب-مخزن آب 14000 متر مكعبي نيمه مدفون در 24 صفحه ورد قابل ويرايش


شركت آب و فاضلاب شهري استان گلستان از شركتهاي دولتي وابسته به وزارت نيرو مي باشد . كه در خصوص تامين وتوزيع آب شرب سالم فعاليت مي كند .

بخشي از فعاليت هاي اين شركت شامل خط لوله وتصفيه خانه ، خط انتقال ، حفر چاههاي آب ، حفاري چاههاي عميق ، و حفاظت و نگهداري مخازن و .. مي باشد .

كارفرماي پروژه مخزن 14000 متر مكعبي شركت آب و فاضلاب استان گلستان و دستگاه نظارت ، شركت مهندسي پارس كنسولت مي باشد و پيمانكار پروژه شركت ساختماني فولاد خمش .

نكاتي در مورد اصول طراحي مخازن آب شرب و انواع مخازن :

به طور كلي دو علت عمده براي وجود مخزن تامين فشار در شبكه توزيع آب شرب و جبران نوسانات ساعتي مصرف آب مي باشد .

انواع مخازن از نظر نوع مصالح مصرفي به دو دسته مصالح فلزي و مصالح بتني تقسيم مي شوند . معمولا مخازن با حجم كمتر از 200 مترمكعب كه به صورت مخازن هوايي ساخته مي شوند فلزي هستند و مخازن زميني عمدتا بتني هستند .

از نظر محل استقرار مخازن به دو دسته هوايي وزميني تقسيم بندي مي شوند .

از نظر شكل هندسي مخازن به دو دسته مكعب مستطيل و استوانه اي شكل تقسيم بندي مي شوند . كه نوع نخست براي مخازن آب شرب ، استخرهاي شنا ، حوضهاي پيش ته نشيني در تصفيه خانه آب و نوع دوم براي مخازن ته نشيني اوليه و ثانويه در تصفيه خانه هاي فاضلاب و مخازن ذخيره نفت استفاده مي شود.

از نظر پوشش سقف مخازن به دو دسته مسقف و غيرمسقف تقسيم مي شود كه نوع نخست براي مخازن اب شرب ، مخازن نفت و نوع غير مسقف براي استخرهاي شنا ، مخازن تصفيه خانه هاي آب و فاضلاب و مخازن پرورش ماهي و كشاورزي استفاده مي شود .

از نظر سازه اي مخازن به سه دسته سيستم سقف دال تخت با كتيبه هاي قارچي شكل ، سيستم هاي تيردال و سيستم سقف تيرچه بلوك تقسيم بندي مي شوندكه سيستم سازه اي استفاده شده در پروژه مخزن استرابادي ، سيستم سقف دال تخت با كتيبه هاي قارچي شكل استفاده شده است .

سيستم اتصال سقف به ديوار براي مخازن مسقف ، اتصال آزاد ( مفصل) و اتصال گيردار (صلب) مي باشد. كه نمونه استفاده شده در پروژه مخزن استرابادي سيستم اتصال آزاد ( مفصل ) مي باشد .

به طور كل در بحث بارگزاري بارهاي وارده به مخازن به چند دسته تقسيم بندي مي شوند كه شامل بارهاي مرده مثل باركف ، ديواره ها ، سقف ، ستونها و غيره كه جز اجزاي دائمي سازه هستند و بارهاي زنده كه شامل بار وزن آب كه به كف وارد مي شود و بار برف و بار وسايل نقليه . بار ناشي از فشار استاتيكي مايع داخل مخزن ، بار ناشي از فشار استاتيكي خاك به ديواره ها ، بار ناشي از نيروي بركنش يا up lift ، نيروهاي ناشي از تغيير درجه حرارت و نيروهاي ناشي از وقوع زلزله كه براي بدست آوردن نيروهاي ناشي از وقوع زلزله سه روش وجود دارد كه شامل روش تحليل استاتيكي معادل ، روش شبه ديناميكي يا تحليل طيفي و روش ديناميكي يا تاريخچه زماني مي باشد .



عمليات اجرايي مخزن 14000 متر مكعبي استرابادي درتاريخ 23/1/86 به ابعاد متر با عمليات خاكبرداري آغاز شد و طبق قرار داد زمان عمليات پيمان 30 ماهه بسته شد .

آب تامين شده جهت اين مخزن از چشمه هاي گرمابدشت و چاهاي عميق تامين مي شود

معمولا مخازن و عمدتا مخازن 5000 متر مكعب به بالا به صورت دوقلو ساخته مي شود . علت آن اين است كه با خالي شدن يك قسمت ازمخزن قسمت ديگر آن آب داشته و آن قسمت خالي شده قابل تميز كردن و نظافت باشد . و مخزن پروژه استرابادي هم با حجم 14000 متر مكعب به صورت دوقلو ساخته شده است .

شروع عمليات اجرايي مخزن با خاكبرداري آغاز شد و عمليات خاكبرداري با ماشين آلاتي از قبيل لودر انجام گرفت . ناگفته نماند كه شرايط خاك بستر مخزن مورد آزمايش قرار مي گيرد كه به دليل مقاومت kg/cm2 5/1-7/0 خاك شهر گرگان نياز به بسترسازي با سنگ لاشه وملات قرار گرفت كه اين لاشه چيني به ارتفاع 70 سانتي متر بعد از عمليات خاكبرداري انجام شد و بعد از آن بتن مگر به ارتفاع 10 سانتي متر ريخته شد .

يكي ديگر از دلايل لاشه چيني با سنگ ملات اين است كه به دليل قرار داشتن مخزن در شهر واين كه در اطراف آن خانه هاي همسايه قرار دارد اگر لاشه چيني با سنگ ملات انجام نشود بايد بعد از عمليات خاكبرداري خاك به وسيله ماشين آلاتي از قبيل غلطك ، متراكم و كوبيده شود . تا به مقاومت مورد نظر برسد كه اين كار به دليل ايجاد لرزش و بوجود آمدن رعب و وحشت در ساكنان خانه هاي مجاور انجام نمي شود ، در صورتي كه اگر محل احداث مخزن در خارج از شهر باشد وخاك آن ناحيه مقاومت كافي را تامين كند ديگر عمليات لاشه چيني با سنگ ملات انجام نمي گيرد .

در حين انجام عمليات لاشه چيني زهكشها هم كه به فاصله 5/1 متر از پاشنه كار قرار دارد و عمل انتقال آب را به چاههاي جذبي انجام مي دهد و از مصالح نخودي و بادامي پر شده است اجرا مي شود .

دور تا دور مخزن پاشنه كار به ارتفاع 70 سانتي متر مي باشد كه در فاصله 1 متر از ديواره اطراف واقع شده است .

به طور كل عمليات پياده كرد نقشه و خاكبرداري در ارديبهشت 86 به پايان رسيد و اجراي زهكشي و لاشه چيني هم در شهريور 86 و به موازات آن عمليات بتن مگر مخزن هم به پايان رسيد ، بخشي از عمليات آرماتور بندي كف مخزن در حين ريختن بتن مگر به مخزن و اجراي زهكشي و لاشه چيني انجام مي شود و نكات اجرايي ان در بحث آرماتور بندي سقف مخزن به دليل حضور من در اين بخش پروژه گفته خواهد شد.

قالب بندي كف مخزن و قسمتي از بتن ريزي كف مخزن در حين آرماتوربندي كف انجام مي شود ، در عمليات بتن ريزي كف مخزن به دليل اينكه مثلا نمي توان بتن ريزي كف مخزن را در يك روز انجام داد ؛ وقتي بخشي از كف مخزن بتن ريزي مي شود در هنگام بتن ريزي در فرداي آن روز درزي به نام درز اجرايي بوجود مي آيد كه در درز اجرايي مخزن فيلتر اجرا مي شود كه اجراي فيلتر باعث مي شود تا با بالا آمدن آبهاي زيرزميني و عواملي از اين دست منجر به وارد شدن آبهاي خارجي به داخل مخزن نشود .

و از نظر تئوري درزهاي اجرايي درجايي است كه تنش هاي برشي بايد مينيمم شود . سپس در روي درزهاي اجرايي نوارهاي water stop كه از جنس پلاستيك مي باشد قرار مي گيرد .

در كف مخزن شيبي در مجاورت ديوار كناري اجرا مي شود كه براي دقيق اجرا شدن آن را با لوله و قوطي كروم گيري مي كنند كه دليل اجراي آن در مخازن بزرگ به دليل تاثير نيروي برشي و در مخازن كوچك جهت شستشو مي باشد .

آرماتور بندي ديوار و ستون مخزن ، قالب بندي ديوار و ستون مخزن ، بتن ريزي ديوار و ستون مخزن از عملياتي هستند كه بخشي از انها در حين عمليات اجرايي قبل اجرا مي شود و در نهايت بتن ريزي ديوارها و ستونهاي مخزن در تيرماه 87 به پايان رسيد .

در پروژه مخزن استرابادي كلا 80 ستون به ابعاد كه در بالاي آن به صورت كتيبه هاي قارچي شكل مي باشد كه مقطع ستون در قسمت فوقاني ، تغيير بعد پيدا كرده تا نهايتا به اندازه ي برسد به انضمام آرماتورهاي 18 و خاموت هاي 10 قرار دارد . و ارتفاع كف تا سقف ستونها 20/6 متر مي باشد .

از دلايل اجراي كتيبه هاي قارچي شكل اين است كه فشار كمتري به ستونها به دليل سطح مقطع بيشتر ان از طريق وزن سقف و بارهاي وارده اعمال شود. براي بتن ريزي سر ستونها كه به صورت كتيبه هاي قارچي شكل است عمليات قالب بندي و ارماتور بندي آن به صورت مجزا از ستونها انجام مي شود . به دليل آنكه مهار كردن و ويبره كردن آن به سهولت صورت گيرد .

در مورد آرماتور بندي ديوار مخزن ديوار وسطي آن شامل آرماتورهاي قوي تر ( آرماتور 25) است كه دليل آن اين است ، در زماني كه يك قسمت ازمخزن خالي از آب باشد فشار متحمله را به خوبي تحمل نمايد.

در بحث قالب بندي ديوار مخازن جهت بتن ريزي سوراخ ها به فواصل منظم روي ديوارهاي بتني توسط بولت هاي قالب ايجاد مي شود كه اين سوراخها براي جلوگيري از نشت آن با مواد آب بند اپوكسي پر مي شود. ناگفته نماند كه اين آب بندكننده هاي شيميايي فقط در ديوارها استفاده شده است . اين آب بند كننده ها با حالت كريستالي كه روي جدار ديواره مخزن ايجاد مي كند باعث عدم نفوذ آب مي شود.

در بحث بتن ريزي ديوارها بتن ريزي به صورت شطرنجي انجام مي شود تا بتن در حال گيرش ترك نخورد وهمه درزهاي اجرايي توسط نوار water stop پر مي شود . و نحوه اجراي ضخامت ديواره ها به صورتي است كه ضخامت ديوار از پايين به بالا كاهش مي يابد .

در مورد كيفيت بتن استفاده شده در ديوارها و بقيه قسمتهاي مخزن ذكر اين نكته ضروري است كه به دليل كاربري مخزن اين قسمتها نبايد نشتي داشته باشند . در نتيجه نسبت آب به سيمان بتني كه در مخازن استفاده مي شود . متفاوت از نسبت آب به سيمان بتن استفاده شده در ساختمانها مي باشد .

اين نسبت براي بتن ساختماني 6/0-5/0 و براي بتن استفاده شده در مخازن حدود 4/0 است . پايين بودن نسبت براي بتن استفاده شده در مخازن به اين دليل است كه هرچه اين نسبت پايين تر باشد مقاومت بتن افزايش و نفوذ پذيري ان كاهش مي يابد .

شرح مطلب فوق به اين صورت است كه براي ايجاد يك مخلوط مناسب بايد سيمان را به حالتي برسانيم كه امكان سخت شدن بتن را فراهم كند . به اين دليل نسبت آب به سيمان مثلا 26/ 0 در مي آيد . و آبي كه بيشتر از اين مقدار افزوده مي شود جهت افزايش كارايي بتن مي باشد . اين آب افزوده شده در بتن سرگردان است تا بتن سفت شود.




دور تا دورمخزن سقف به اندازه 5 سانتي متر بيرون زده است وعلت اينكار به عنوان عملكرد آبچكان ناميده مي شود .ناگفته نماند چون عمليات بتن ريزي سقف در فصل سرد سال انجام شد از ضد يخ بتن استفاده شده است و بعد از اتمام كار براي جلوگيري از يخ زدگي روي سقف پلاستيك مي گذارند . قالبهاي سقف در هواي سرد حدود 10 روز بايد قرار داشته باشد وبعد از آن عمليات قالب برداري انجام مي شود .

جهت درزهايي كه در بتن ريزي سقف مخزن ايجاد شده است از نوارهاي water stop پهن تر ( به عرض 40 سانتيمتر ) به دليل اينكه تكانهاي سازه يا رانشها موجب پاره شدن نوار Water stop نگردد استفاده مي شود.

در روي سقف مخزن درجاهايي كه لوله هاي ورودي قرار دارد دريچه هاي بازديد به ابعاد 1 در 1 متر كه ضخامت ديواره دور ان 20 سانتي متر مي باشد اجرا شده است . علاوه بر اين دريچه ها در دوطرف طولي مخزن دريچه هايي جهت نظافت مخزن اجرا مي شود .

عمليات بتن ريزي سقف مخزن به طور كامل در اواخر بهمن 87 به پايان خواهد رسيد و بعد از آن نوبت مرحله تست مخزن مي باشد كه به طور كامل در صفحات قبل مربوط به توضيحات مقدماتي مخزن نحوه انجام آن شرح داده شده است .

مرحله اتمام پروژه تيرماه 88 در نظر گرفته شده است كه از ديگر عمليات اجرايي تا پايان اين ماه كارهاي تاسيساتي مخزن، اجراي ديوارمحوطه كارگاه ، اجراي ساختمان نگهباني ، محوطه سازي ونهايتا تحويل كارگاه خواهد بود كه بخشي از اين عمليات به موازات عمليات اجرايي قبلي يعني قالب بندي سقف ، آرماتور بندي سقق و بتن ريزي سقف مخزن انجام شده تا در نهايت به اتمام برسد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای

تعداد مشاهده: 1013 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:30,651 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: