گزارش کارآموزی بررسی سیستم مکانیکی آسانسور

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش کارآموزي بررسي سيستم مکانيکي آسانسور در 35 صفحه ورد قابل ويرايش

فهـرست مطـالـب

عنوان صفحه

سيستم مكانيكي ............................................................................................................................... 1

تقسيم بندي آسانسور ..................................................................................................................... 1

پارامترهاي فني ................................................................................................................................. 2

سيستم تعليق كابين ....................................................................................................................... 4

وزنه تعادل .......................................................................................................................................... 5

ترمزها .................................................................................................................................................. 6

آزمايش ترمزهاي آسانسور ............................................................................................................. 6

سيستم ايمني ( پاراشوت )............................................................................................................. 7

گاورنرها سرعت غير مجاز .............................................................................................................. 8

درها وسردها ...................................................................................................................................... 9

دربهاي آكاردئوني ............................................................................................................................ 15

چاه آسانسور ..................................................................................................................................... 16

سازه چاه ............................................................................................................................................ 17

موتورخانه ........................................................................................................................................... 18

موتورمحركه آسانسور ..................................................................................................................... 20

عايق سازي صدا .............................................................................................................................. 20

فهـرست مطـالـب

عنوان صفحه

محاسبه ي فركانس تشديد .......................................................................................................... 21

آزمايش موتورو گيربكس بالابر ..................................................................................................... 24

انتخاب نقاط مبنا ............................................................................................................................. 26

مشخصه هاي مخصوص آزمايش ها ........................................................................................... 27

ريل هاي راهنما ............................................................................................................................... 29

محاسبه ريل راهنما ........................................................................................................................ 31

خلاصه اي از مشاهدات تجربي ................................................................................................... 32



سيستم مکانيکي

آسانسور وسيله اي دائمي براي بالا بردن بين دو سطح توقف يا بيشتر است، اين وسيله شامل کابين براي حمل مسافرين و يا بار است که حداقل قسمتي از آن در داخل ريل هاي راهنماي صلب که به صورت عمودي يا مورّب با زاويه کمتر از پانزده درجه نسبت به محور قائم نصب شده .

تقسيم بندي آسانسور

آسانسور با چندين مشخصه گروه بندي مي شوند: مهم ترين مشخصه طريقه ي رانش آسانسور است که باعث طراحي و ساخت متفاوت قطعات آن مي شود. گروه بندي آسانسور از اين نظر به طريق زير است :

1- آسانسور برقي 2- آسانسور هيدروليکي 3- آسانسور پنوماتيکي

آسانسور برقي ممکن است داراي :

الف) رانش کششي : که سيم بگسل ها به علت اصطکاک با شيارهاي فلکه کششي که متصل به گيربکس است به حرکت درمي آيد.

ب) رانش مثبت : که آسانسور توسط زنجير يا سيم بگسل به علل ديگري غير از اصطکاک به حرکت درمي آيد مثل سيستم بالابرهاي ساختماني .

پ) رانش با موتور مغناطيسي خطي : که نيروي محرک به توسط کويلهائي که به طور خطي آرايش داده شده اند به طور مستقيم يا غيرمستقيم به کابين يا وزنه تعادل اعمال مي شود.

پارامترهاي فني

پارامتر اصلي آسانسور با Q(kg) و سرعت V(m/s) است. آسانسور طبق اين پارامترها ساخته مي شود و عملکرد عادي آن توسط سازنده تضمين مي شود.

جرم يک مسافر براي هر نوع محاسبه اي در آسانسور kg75 در نظر گرفته مي شود. پارامترهاي فني ديگر عبارتند از :

الف) ارتفاع مسير ( بالا رفتن کابين ) تعداد و محل توقف ها

ب) ابعاد چاه آسانسور، کابين و موتورخانه

پ) ولتاژ برق اصلي، تعداد استارت آسانسور در ساعت و فاکتور بار

ت) سيستم کنترل آسانسور

ث) سيستم درب هاي آسانسور و ورود و خروج و نوع کنترل

قطعات اصلي آسانسورهاي الکتريکي عبارتند از :

الف) وسايل تعليق کابين و وزنه تعادل که مي تواند سيم بگسل فولادي و يا زنجير باشد.

ب) وسيله رانش که محرک آسانسور و شامل :

موتور الکتريکي

گيربکس

ترمز

فلکه کششي و يا دنده زنجير

شاسي ماشين، محورها، ياتاقان ها

پ) کابين که مسافرين و يا بار را حمل مي کند، شامل يوک، که چهارچوبي فلزي است و کابين از طريق آن به سيستم تعليق متصل مي شود، کف کابين که بار را نگهداري مي کند و بدنه کابين به کف متصل است.

ث) درب کابين و محرک درب

ج) چاه آسانسور

اين فضا قسمتي يا تماماً پوشيده است و از کف چاله تا سقف (کف موتورخانه) ادامه دارد. در اين فضا کابين و وزنه تعادل حرکت مي کنند و شامل ريل هاي راهنما براي کابين و وزنه تعادل و درهاي طبقات در کف چاه مي باشد.

ت) سيستم ايمني

يک وسيله ي مکانيکي است که در صورت بروز هرگونه خرابي، يا شل شدن سيم بگسل (زنجير تعليق) وسيله توقف و نگاهداشتن کابين و يا وزنه تعادل در روي ريل راهنما مي باشد و اگر سرعت کابين در جهت پايين رفتن از مقدار مشخص شده اي تجاوز کند اين مکانيزم عمل مي نمايد، عملکرد اين مکانيزم توسط گاورنر که معمولاً در موتورخانه است شروع مي شود.

سيستم تعليق کابين

کابين و وزنه هاي تعادل توسط سيم بگسل هاي فولادي ، زنجيرها و يا زنجيرهاي ارتباط موازي (نوع گال) معلق نگاهداشته مي شوند، در حال حاضر چون آسانسورهاي زنجيري چندان متداول نيستند، سيم بگسل هاي آسانسور به بالاي يوک کابين متصل مي شوند و يا در سيستم سيم بگسل غير از يک به يک از چندين فلکه هرزگرد که بر روي يوک نصب شده است عبور مي کنند.

براي تعداد بيشتر سيم بگسل ها مکانيزم پيچيده مي شود و در حال حاضر به ندرت استفاده مي شود. نصب سيم بگسل هاي تعليق به صورت صحيح و با طول يکسان بسيار مهم است.

بسيار مشکل است که تمام سيم بگسل ها داراي کشش يکساني باشند، زيرا پارامترهاي زيادي در توزيع نيرو در سيم هاي انفرادي دخيل هستند، ولي از تنظيم ناصحيح در اتصالات بايد اجتناب کرد. چندين روش براي امتحان کشش در سيم بگسل ها وجود دارد. تعميرگاه هاي باتجربه بايد بتوانند اختلاف در کشش را با مشاهده مقاومت هر سيم که نسبت به کشش افقي نشان مي دهند. به هر حال از يک دستگاه کشش سنج بهتر است.

اين وسيله خمش سيم بگسل را در يک طول معين اندازه گيري مي کند که متناسب با کشش سيم بگسل است .

وزنه تعادل

وزنه تعادل در آسانسورهاي کششي و زنجيري براي تعادل جرم کابين و درصدي از وزن بار يا مسافر به کار مي رود. اين درصد معمولاً بين 45 تا 50 مي باشد. اگر آسانسور براي ساختمان يا ارتفاع زياد باشد براي بالانس ايده آل بايد جرم کابل فرمان را حساب کرد.

وزنه تعادل معمولاً از يک شاسي فولادي تشکيل شده است، چند پرکننده (چند وزنه) و عنصرهاي راهنما که به شاسي متصل مي باشد. پرکننده هاي شاسي معمولاً چدني يا صفحات فولادي با اندازه و جرم مشخص هستند، بعضي مواقع نيز از بلوک هاي آماده سيماني استفاده مي گردد.

اگر پرکننده ها فلزي باشد و سرعت از m/s1 تجاوز نکند حداقل از دو صله که اين قطعات را مهار کنند بايد استفاده کرد. دو ميله از درون مقاطع قطعات فلزي پرکننده مي گذرند . همين طور از قطعه بالائي و پائيني نيز گذشته و آنها را به يکديگر فشرده مي سازند همچنين در اطراف ريل راهنما امتداد يافته و وزن تعادل را در چاه هدايت مي کنند وزنه تعادل همچنين احتياج به يک قطعه مياني دارد. از پيچ براي بسته شدن به سيم بگسل بالابر استفاده مي شود.

ترمـزها

در صورت قطع برق يا قطع برق سيستم کنترل، سيستم ترمز آسانسور بايد به طور اتوماتيک عمل کند، لذا، از ترمزهاي اصطکاکي الکترومغناطيسي استفاده مي شود. اگر کابين با 125% بار نامي خود در سرعت معمول خود حرکت کند، ترمزها بايد قادر به توقف کامل سيستم باشد و بلافاصله سيستم را در حالت ساکن نگهدارنده ترمز معمولاً در روي محور سرعت زياد نصب مي شود (محور موتور) زيرا در روي اين محور گشتاور لازم براي ترمز نسبتاً کم است.

آزمايش ترمزهاي آسانسـور

هدف از اين آزمايش ها عبارت از اين است که :

الف) ثابت شود که ترمز قادر به اعمال گشتاور ترمز معين مي باشد (آزمايش بايد چندين بار تکرار شود)

ب) براي اين که مشخص شود که ترمز قادر به اعمال گشتاور ترمز لازم در شرايط عملکرد مي باشد که با فاکتور بار (ميزان عملکرد) و تعداد شروع به کار در ساعت مشخص مي شود بايد افزايش درجه حرارت قطعات فعال قابل قبول مي باشد (اين آزمايش براي 1 ساعت انجام شود)

پ) اطمينان حاصل شود که سايش زياده از حد در پوشش ترمز و در درازمدت اتفاق
نمي افتد (مدت زمان تخميني براي اين آزمايش 1000 ساعت مي باشد.)

سيستم ايمني (پاراشـوت)

کابين هر آسانسور که به وسيله سيم بگسل ها يا زنجير، معلق و ممکن است به وسيله اشخاص به منظور تردد و جا به جائي بار يا کالا مورد استفاده واقع شود، بايد مجهز به سيستم ايمني يا آنچه در ايران به اسم پاراشوت معروف شده است گردد. وزنه تعادل زماني بايد با سيستم ايمني مجهز شود که طبقه زيرين آن مسکوني باشد.

سيستم ايمني يک وسيله مکانيکي براي متوقف کردن کابين (يا وزنه تعادل) به طريق درگيرشدن با ريل هاي راهنما است و در مواقعي که کابين از سرعت تعيين شده قبلي در جهت حرکت به سمت پائين تجاوز کند بدون توجه به دليل افزايش سرعت عمل کند، سرعت مشخص شده که کابين يا وزنه تعادل بايد در آن متوقف شود برابر با سرعتي است که گاورنر براي آن تنظيم شده تا عکس العمل نشان دهد سيستم ايمني وزنه تعادل ممکن است، يا با خرابي سيستم تعليق و يابه وسيله يک سيم بگسل ايمني، اگر سرعت اسمي از يک متر بر ثانيه تجاوز نکند عمل نمايد. يک سوئيچ سرعت بيش از حد مجاز بايد روي دستگاه گاورنر نصب شود تا قبل از فعال شدن سيستم ايمني مدارات کنترل را قطع نمايد. سيستم ايمني کابين بر اساس مشخصه هاي عملکرد طبقه بندي مي شوند که به شرح زير است :

1) نوع آني يا لحظه اي : که فشار به سرعت فزاينده اي را بر روي ريل هاي راهنما در مدت زمان توقف اعمال مي نمايد. زمان و مسافت توقف بسيار کوتاه است و وسيله اي انعطاف پذير براي محدود کردن نيروي کندشوندگي و مسافت توقف معرفي نشده است.

2) نوع آني يا لحظه اي با خاصيت ضربه گيري : اين نوع داراي يک سيستم الاستيکي است که يا جمع کننده انرژي با امکان حرکت برگشتي است و يا مستهلک کننده انرژي است. معمولاً به وسيله ي يک يا چند ضربه گير روغني که مابين تيرک پائيني يوک کابين و يک تيرک ايمني جاي داده شده است مشخص مي گردد و نيروي کندشوندگي را حين فشردگي ضربه گيرها پخش مي نمايد.

مسافت توقف، مساوي با کورس مؤثر ضربه گيرها است و ممکن است براي سرعت هاي اسمي تا m/s1 در اروپا و تا m/s5/2 در آمريکا استفاده شود.

3) نوع پيشرونده : حين توقف فشار محدودي را روي ريل هاي راهنما اعمال مي کند و بعد از فعال شدن کابل سيستم ايمني، نيروي کندشوندگي به طور قابل ملاحظه اي يکنواخت مي ماند. زمان و مسافت توقف بستگي به جرم در حال حرکتي که بايد متوقف شود و سرعتي که سيستم ايمني در آن فعال مي شود دارد.

ريل هاي راهنما

استفاده از ريل راهنما به علل زير است :

1) براي هدايت کابين و وزنه تعادل در حرکت عمودي و حداقل کردن حرکات افقي

2) جلوگيري از نوسانات کابين به علت نيروهاي خارج از مرکز

3) توقف و نگهداشتن کابين در هنگام عملکرد مکانيزم ايمني

کابين و وزنه تعادل در حرکت بايد توسط حداقل دو ريل راهنماي فولادي هدايت شوند. اين دو از فولاد ساختماني داراي تنش کششي بيشتر از 320/N/mm2 و کمتر از 520/N/mm2 ساخته شده اند.

سطوح ريل هاي راهنما براي کابين و وزنه تعادل بايد داراي صافي سطح مناسب براي عملکرد صحيح عضوهاي راهنما باشد و اگر فولاد نورد سرد شده نباشد بايد اين سطح طوري ماشين کاري شده باشد که براي سرعت هاي بالاي m/s4/0 مناسب باشد . بسيار مهم است که ريل هاي راهنما در نصب شاقول شده باشند و فاصله بين آنها در طول کليشان ثابت باشند. نصب ناصحيح و يا سطوح خشن در تماس باعث ارتعاشات در کابين و يا وزنه تعادل مي شود و باعث نيروهاي ديناميکي متغير در طول مسير حرکت کابين مي گردد . اين نيروها باعث تغييرات در مقاومت اصطکاکي در روي ريل ها شده و باعث تغيير در بار وارد شده به موتور مي گردد.

ته ريل راهنما در چاهک نگاهداشته و ديوارکوب ريل راهنما در فواصل منظم از يکديگر در طول ريل قرار گرفته است. ريل راهنما لولائي در حال حاضر به ندرت استفاده مي شود. بعضي اوقات با بالابرهاي باظرفيت کم استفاده مي گردد .

قطعات ديوارکوب، اتصالات و تکيه گاه آنها، مانند تيرهاي آهن ساختمان و ديواره ها بايد بتوانند نيروهاي افقي وارد بر آنها را به علت بار غيريکنواخت کابين تحمل نمايند . خيز ايجادشده آن بايد طوري باشد که عملکرد عادي آسانسور مختل نگردد. ريل هاي راهنما در روي ديوارکوب ها توسط گيره نگهداشته مي شوند معمولاً سه نوع اساسي گيره ريل راهنما وجود دارد :

1) گيره صلب : از فولاد فورج شده ساخته شده و در جائي که استحکام حرف اصلي را مي زند به کار مي رود. يعني جائي که ريل راهنما تحت بار زياد قرار مي گيرد. آنها معمولاً در آسانسورهاي باري سنگين و يا بالابرهاي هيدروليکي به کار مي روند.

2) گيره چندمنظوره : از فولاد پرس شده ساخته مي شود و در جائي که باد روي ريل راهنما متوسط است به کار مي رود يعني در آسانسورهاي باارتفاع کم به کار مي رود. در ساختمان هاي باارتفاع کم فشار ساختمان کم است و تغيير شکل ريل راهنما نيز کم است .

3) گيره لغزشي: در ساختمان هاي باارتفاع زياد به کار مي رود يعني جائي که انتظار مي رود حرکت نسبي بين ساختمان و ريل هاي راهنما اتفاق بيفتد. اگر از گيره لغزشي استفاده نشود مي بايست بازرسي دائم از تنظيم قطعات انجام بشود تا حرکات نسبي را جبران نمود. در غير اين صورت نشست ساختمان باعث به وجود آمدن تنش هاي زيادي در ريل هاي راهنما مي شود که در نتيجه باعث کاهش تغيير شکل نامطلوب مي گردد. گيره لغزشي ممکن است طوري طراحي شود که به ريل اجازه دهد در جهت طولي حرکت نمايد در حالي که ريل را در جهات ديگر اجازه حرکت نمي دهد و يا از نوع فنري مي تواند باشد.

در نصب ريل هاي راهنماي تأسيسات کم ارتفاع براي طول کلي چاه يک شاقول اندازي مي شود در حالي که تأسيسات با ارتفاع زياد معمولاً براي هر 10 يا 11 طبقه يک بار شاقول اندازي مي شود. اين روش برش ناميده مي شود.

محاسبات ريل راهنما

در محاسبه ريل هاي راهنما سه شرط کارکرد مي بايد بررسي شود :

1) در شرايط کارکردي که بارها داخل کابين غيرمتقارن توزيع شده باشد.

2) شرايطي که مکانيزم ايمني فعال شود.

3) بارگذاري و تخليه

خلاصـه اي از مشاهـدات تجربي

از موتور خانه شروع مي کنيم. تابلو برق در اين اتاق قرار دارد . در تابلوي برق سه کنتاکتور که 2 تاي آن مربوط به موتور و يکي از آنها مربوط به ترمز موتور مي باشد چندين رله و همچنين يک cpu که اين cpu به وسيله plc برنامه نويسي مي شود همچنين يک LCD جهت برنامه نويسي . از طرف ديگر يک سري استپ نيز وجود دارد . مهمترين آنها عبارتند از:

Over lead : براي وزن زياد قطع مي کند.

SDU : جهت سنسوري که قطعات را مي شناسد .

69 و 68 و 66 : براي قفل درب ها و همچنين درب کشويي

Cbn و can : شالترهاي بالا و پائين

Sp : اسپيکر

Alarm : داراي يک شارژر در تابلو مي باشد که اگر کسي گير کرد آلارم مي زند.

(Dm1 , Dm2 ) signal magnet : وقتي راه افتاد مگنت جمع مي شود وقتي به سر طبقه رفت magnet باز مي شود و در باز مي شود.

TP1 , TP3 : حد پائين و حد بالا

Fan : روي کابين جهت تهويه هواي کابين تعبيه مي شود.


دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 2050 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: