گزارش كارآموزي اجرای سازه های بتنی

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
گزارش كارآموزي اجراي سازه هاي بتني در 24 صفحه ورد قابل ويرايش


بسمه تعالي

مقدمه

يکي از اهداف اساسي وبسيار مهم سياستگذاران ايجاد ارتباط منطقي و هماهنگ صنعت ومحيط کار با دانشگاه و دانشجو مي باشد که هم در شکوفائي و رشد صنايع مؤثر بوده و هم دانشجويان را از يادگيري دروس تئوري محظ رهايي داده و علم آنها را کاربردي تر کرده و باعث مي شود آن را در عرصه عمل ،آزموده و به مشکلات و نابسامانيهاي علمي وعملي محيط کار آشنا شده و سرمايه و وقت خويش را در جهت رفع آنها مصروف نمايند، که براي جامعهي در حال توسعه ما از ضروريات مي باشد .

از منظر ديگر نيز اجراي ساختمانهاي آجري ،بتني وفلزي در مقياس بزرگ وکوچک به يک سلسله مسائل فني و به دانش رشته هاي مختلف ساختمان بستگي دارد و عدم توجه به اصول اجرا و ساخت بدون توجه به اصول تئوري معماري ، محاسباتي و تأسيساتي را در پي خواهد داشت که در بعضي مواقع لطمات جبران ناپذيري چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ جاني به جا مي گذارد که خود تأييدي بر مطلب فوق الذکر يعني عدم تعامل منطقي صنعت ودانشگاه مي باشد .

همچنين مسئله بعدي طراحي بنا مطابق با استانداردهاي روز و مقاوم در برابر انواع بارهاي وارده نظير زلزله ، طوفان وباد باشد که در قسمت اجراي آنها مي بايست دقت تمام مبذول شود و قبل از همه اين مسائل ،در نظر گرفتن مسائل اقتصادي طرح نيز مهم بنظر مي رسد . بهر حال مجموع اهداف فوق باعث ايجاد وساخت سازهاي با ايمني و راحتي کافي مي گردد که جز با داشتن تجربيات عملي نمي توان به اين امور مهم دست يافت .با اين مقدمه شايد اهميت و جايگاه درس دو واحدي کارآموزي برا ي ما روشنتر شده و با نگاهي ديگر به آن بپردازيم .





اجراي ساختمان هاي اسکلت بتني به اگاهي از يک سري مسائل فني که به علم رشته هاي مختلف ساختمان بستگي دارد، نيازمند است.

بديهي است عدم توجه به مسائل تئوري معماري، محاسباتي و تاسيساتي در اجرا و ساخت اشکالاتي زا در پي خواهد داشت که به زودي به تعمير ساختمان منتهي خواهد شد، که بايد در اسرع وقت ساختمان را به وسيله تعمير محافظت کنيم وضمن اجراي اصولي تعمي، عمر مفيد ساختمان را تداوم بخشيم. چرا که در بعضي مواقع اشتباه در تعمير ساختمان خسارات مالي وجاني جبران ناپذيري در بر خواهد داشت.

در اين گزارش کارآموزي سعي شده اصلاعاتي در مورد ساختمان هاي بتني و روش روش هاي اجراي آنها داده شود.







چگونگي انجام کارهاي ساختماني:

شرح:

روش هاي اصلي ساختن تسهيلات ذيل شرح داده شده اند. اين روش ها به شرح زيرند:

1-نيروي کار ساختماني توسط کارفرما (انجام کار توسط خود کارففرما)

2-مديريت کار ساختماني توسط کارفرما

الف)استخدام اعضاي خود سازمان براي انجام کار(اماني)

ب)انجام کار توسط پيمانکارهاي جز

توجه :مي توان يکي از دو روش(الف) يا (ب) و يا هر دو آنها را به کار گرفت.

3- انجام کار ساختماني توسط پيمانکار عام

4-قرارداد کار ساختماني از طراحي تا اجرا يا قرارداد طرح-ساخت(کليد در دست)

5-مديريت حرفه اي کار ساختماني

بسياري از سازمان ههاي صنعتي بزرگ، و شماري از ادارات دولتي، خودشان نيروي کار ساختماني دراختيار دارند. از اين نيروها در درجه اول براي انجام تعميرات نگهداري و کارهاي تعويضي استفاده مي شود.اما چنين نيروهايي معمولا صلاحيت و توانيي اجراي پروژه هاي ساختماني جديد را نيز دارند. کارفرماها غالبا، از کارکنان ساختماني خود براي مديريت کار ساختماني جديدشان استفاده مي کنند اين نيروي کار ممکن است کارکناني باشند که کارفرما آنها را مستقيما استخدام مي کند و يا ممکن است که خود کارفرما به صورت پيمانکاري عام عمل کرده و با پيمانکار تخصصي قراردادهاي فرعي امضاء کند.

احتمالا انجام کار ساختماني توسط پيمانکاراني عام با يک قرارداد اصلي متداول ترين روش ايجاد تسهيلات ساختماني است.

در اينجا فقط اشاره مي کنيم که کاريرد دو روش جديد در ارائه خدمات ساختماني رو به ازدياد است:

الف)روش طرح-ساخت ( يا کليد در دست)

ب) روش به کارگيري ميديرت حرفه اي در امور ساختماني.

مفهوم کار ساختماني به روش طرح-ساخت يا کليد در دست اين است که کارفرمايي با موسسه اي قرار دادي مي يبندد که طبق آن، موسسه طرف قرارداد هم طراحي و هم ساختن تسهيلاتي را به عهده مي گيرد که نيازهاي خاصي را(معمولا از نظر اجرايي) برآورده کند. غالبا موسساتي اين گونه قرارداد ها را تقبل مي کنند که در نوع خاصي از ساختمان تخصص دارند و نيز طاحي هاي استاندارد دارند که آنها را مطابق با خواست هاي کارفرما تعديل مي کنند.چون هر دو کار طراحي و ساخت را يک سازمان انجام مي دهد، مشکلات هماهنگي در کار به حداقل مي رسد و کار ساختماني مي تواند قبل از کامل شدن طرح نهايي شروع شود.( در روش هاي ساختماني مرسوم اين اماکن نيز وجود دارد که کار ساختماني قبل از کامل شدن طراحي شروع شود. در اين حالت قرارداد کار ساختماني بر مبناي تاديه هزينه خواهد بود. اين روش ساخت را روش "مسير سريع" مي گويند). از معايب اصلي روش طرح-ساخت مشکل بودن ايجاد رقابت بين تامين کنندگان و پيچيديگي در ارزيابي طرح هاي پيشنهادي آنها است.

به کارگيري مديريت حرفه اي کار ساختماني براي ساخت تسهيلات نيز تا اندازه اي باروش ساختماني مرسو تفاوت دارد. در اين حالت، مديريت ساختماني مانند نماينده کارفرما عمل کرده و هر دو قسمت طراحي و ساخت پديده تسهيلاتي مورد نظر را اداره مي کند. کارفرما براي طراحي، ساخت و مديريت ساختماني پروژه سه قرارداد جداگانه مي بندند. اتخاد اين شيوه در کار ساختماني به دليل ايجاد هماهنگي نزديک بين کار طراحي و کار ساختماني امکان صرفه جويي در وقت و هزينه را ايجاد مي کن. هر چند، مخالفن اين روش متذکر مي شوند که مديريت کار ساختماني مسئوليت مالي کمي مي پذيرد و يا حتي هيچ مسئوليت مالي در قبال پروژه ندارد و نيز اينکه هزينه خدامتي که او ارائه مي کند، هر گونه صرفه جويي حاصل از بهبود هماهنگي در کار طراحي و کار ساختماني را بي ثمر مي کند.







طراح، محاسب و پيمانکاري ساختمان:

در شناسنامه ساختمان، بخشي مربوط به سابقه کار افراد زير وجود دارد:

الف) طراح ساختمان

ب) مهندس محاسب

ج) سازندگان و مجريان کارگاه که شامل: پيمانکار، مهندس، سرپرست کارگاه، تکنسين، معمار و بطور کلي افراد مسئول بخش هاي فني در تعدادي محدود و يا کساني مي باشد که در امر احداث ساختمان از شروع کار و يا قسمت هايي از اجراي آن شرکت موثر داشته اند. در اين بخش آدرس کار( شرکت ها) شماره تلفن آن ها ثبت مي شود. در صورت بروز اشکال از نامبردگان که با جزء جزء اجراي ساختمان آشنايي کامل دارن، کمک گرفته مي شود تا تعميرات اصولي با توجه به نقشه هاي موجود به شکل کامل انجام مي شدو و به طور کلي شناسنامه ساختمان در هنگام خرابي ها و تعميرات از جهات بسيار مفيد است و با کمک ها و راهنمايي هاي آن، تعميرات در زمان کوتاه و با صرف هزينه کم انجام مي شد.





محل احداث ساختمان

مطالعاتي که قبل از شروع کارها در رابطه با ساختمان بايد انجام شود، مسائلي مانند اثرات جو بارندگي ها تغيير درجه محيط که به خصوص در فصول سرد و يخبندان تاثيرات نامطلوب و مخرب در مصالح اجزاء و قسمت هاي ساخته شده بنا مي گذارد.

قابل توجه اينکه، در هر راه اندازي مجدد و تا جا افتادن کارگاه از جهات مختلف، اشکالاتي فراوان وجود دارد از جمله مسائل فني جمع آوري کارگردان مورد نظر بخصوص در برداشتن هزينه کمتر که اولا: باعث تاخير در تحويل بنا مي شود ؛ ثانيا: قيمت تمام شده ساختمان را افزايش مي دهد.

قبل از شروع يک طرح ساختماني کوچک يا بزرگ، بايد مقاومت زمين زير پي جهت ديوارها براي طراح مشخص شود تا بتوانند بر مبناي آن محل ستون ها، ديوارها و در مجموع طرح را به وجود آورد، معمولا زمين هاي مرغوب، رنگ تيره با دانه هاي خاک متراکم و چسبندگي زياد دارند.

انواع گوناگون زمين ماسه اي، رسي، دج، سنگي و يا مخلوط نامتناسب هستند.

اکثر زمين هاي ايران از انواع زمين هاي رسي است. اين زمين ها مقاوم هستند وچنانچه خاک ريز دانه و درشت دانه ماسه در آنها وجود داشته باش، قابل اطمينان خواهد بود. در بعضي موارد بنا روي زمين هاي شيب دار رسي احداث مي شود، در اين حالت بايد به اصول پايداري بنا توجه شود تا در موقع حرکت زمين خطر رانش به وجود نيايد.

زمين هاي دج نيز ترکيبات کامل، متراکم وقابل اطمينان دارند که بناهاي مرتفع را مي توان روي آن احداث کرد.

به طور کلي زمين لايه ها و موارد متشکله مختلفي دارند که هر لايه آن مورد آزمايش قرار مي گيرد، در بناهاي معمولي، از طريق چاه کني و خروج لايه هاي خاک مي توان از نوع زمين آگاه شويم، اما جهت احداٍ بناهاي مرتفع، با گمانه زدن(سونداژ) از لايه هاي مختلف پي سازي و احداث بنا انجام مي شود.

در بعضي موارد، زمين مورد نظر ماسه اي و يا از نوع خاک دستي است. در اين حالت، پي کني تا سطح زمين هاي سخت پيشروي مي کند و با پي سازي اصولي و در صورت نياز پي هاي صفحه اي احداث مي شود.

به طور خلاصه، شناخت خاک زمين جهتن عملکرد طراح و محاسبات از مسائل اوليه و بسيار مهم براي ساخت يک بناست که بي توجهي به آن، مشکلات و خسارات زيادي به بار مي آورد.















انواع نقشه‌هاي ساختماني

نقشه هاي اوليه معماري که بنا را به شکل سه بعدي ( پرسپکتيو ) نشان مي‌دهند، براي تفهيم به مجريان بسيار سودمندند. معمولا نقشه‌هاي فني و اجرايي در سه فاز تهيه مي‌شود:

الف : نقشه‌هاي معماري

اين نقشه‌ها به منظور مشخص کردن ابعد بنا جزئيات ظاهري و بناسازيهاي داخلي و خارجي براي تفهيم مسائل به سازندگان و مجري ساختمان تهيه مي‌شود. آنها مي‌توانند پس از اجراي يک سلسله مسائل فني، بناي موردنظر را در چهارچوب طرح معماري بسازند.

ب : نقشه‌هاي اجرايي

اين نقشه‌هاي با جزئيات گوناگون مانند پلانهاي موقعيت، پي سازي، تيرريزي، شيب بندي، برش، نما و ... با مشخصات هرچه دقيق تر جهت اجراي دقيق و اصولي تهيه مي‌شود که سازندگان با استفاده از آنها و همچنين نقشه‌هاي جزئيات – که از نقشه‌هاي ذکر شده تهيه مي‌شود – کار را دقيق و اصولي اجرا مي‌کنند. همچنين با توجه به دفترچه مشخصات ريز مقادير ( آيتمها )، اسکلت ساختمان به شکل سفت کاري و نازک کاري ساخته مي‌شود.

در بناهاي بزرگ، وجود مهندسان معمار، محاسب و همکاري نزديک آنها با همديگر باعث مي‌شود که طرحي به وجود آيد. بدون اين همکاري، مسئله ساختن بناي عظيم غيرممکن است.

ج : نقشه‌هاي تاسيسات

اين نقشه‌ها نيز جدا از نقشه‌هاي معماري و استراکچر، شامل کليات و جزئيات آبرساني، فاضلاب، تهويه، دستگاههاي گرم کننده و سرد کننده و به ويژه روشنايي برق است.

همان طور که مي‌دانيد، اين نقشه‌ها به هنگام تعميرات بسيار مفيد است. بخصوص در هنگام زلزله، سيل و حريق که قسمتي از بنا از بين مي‌رود با استفاده از نقشه‌هاي موجود در شناسنامه مي‌توان ضايعات پديد آمده در ساختمان را نوسازي کرد.

معمولا براي اجراي ساختمان بايد با توجه به زمان‌بندي مشخص، نقشه‌هاي لازم و از قبل آماده شده، مسائل اقتصادي و اجرايي و تمامي موارد ديگر به انجام کار اقدام کرد.

اکثر اوقات، شروع کار بناي ساختمان با پيگيري مراحل مختلف اجرا، با سرعت بخشيدن در پيشبرد آن و بدون تعطيل شدن در زمانهاي طولاني دنبال مي‌شود تا در مدت زمان پيش بيني شده به مراحل پاياني برسد.



ب ) سيمان :

بهتر است از سيمانهاي ريز و زودگير استفاده نشود و سيمانهاي با گرمازائي کم و حاوي مواد پوزولاني ( بعنوان جايگزين ) بکار روند . سيمانهاي آميخته از اين نظر مناسب اند . بهتر است مقدار سيمان زياد نباشد . محدود کردن عيار سيمان به حدود 400 کيلوگرم مي تواند يک توصيه تلقي گردد . عيار سيمان زياد مي تواند عامل ترک خوردگي بتن خميري باشد .

ج ) افزودني ها :

در شرايط هواي گرم اغلب افزودنيهاي روان کننده و يا کندگير کننده استفاده مي شود . ممکن است افزودني روان کننده کندگير کننده نيز بکار بريم . افزودنيهائي که بتوانند اسلامپ را بمدتي قابل توجه حفظ نمايند ، در اين شرايط طرفدار دارد .معمولا" حبابزا ها بعلت مشکل کنترل مقدار حباب در شرايط هواي گرم توصيه نمي شود .مگر اينکه شرايط مناسبي براي مصرف آنها فراهم گردد .

• روشهاي پيشگيرانه براي جلوگيري از گرم شدن مصالح در انبار

هر چقدر بتوانيم جلوي گرم يا داغ شدن مصالح بتن را بگيريم ، کار خنک ساختن بتن ساده تر مي شود .بهرحال بهتر است دماي سيمان از 0c 60 تجاوز نکند ( آبا حد مجاز را 0c 75 ذکر کرده است ) سنگدانه ها با توجه به وزن قابل توجهشان بهتر است دمائي کمتر از 0c 40 را داشته باشند . آب نيز بايد در حد امکان خنک نگهداشته شود . لذا توصيه مي شود آب در محلي نگهداري شود که زود گرم نشود . مخازن فلزي هوائي بدون عايق بندي ابدا" توصيه نميشود . از مصرف سيمانهاي گرم که از کارخانه حمل و تخليه مي شود بايد پرهيز کرد و آنرا در سيلو نگهداشت تا خنک گردد .سيلوي سيمان داراي رنگ روشن باشد . در برخي مناطق دنيا از سيلوي دو جداره استفاده مي شود که ممکن است آب خنک در آن در جريان باشد . عايق بندي سيلوي سيمان نيز يک راه حل
مي باشد .سنگدانه ها را نيز بهتر است از تابش آفتاب دور داشت . سر پوشيده کردن دپوي سنگدانه ها يک روش معمول است که ممکن است براي ايران راه حل گران قيمتي باشد . ايجاد پوشش مانند برزنت و غيره مي تواند راه حل ساده تري تلقي گردد .



• خنک سازي مصالح و ساخت بتن خنک ( کاهش دماي بتن ) :

استفاده از بتن ها دماي کم يکي از راه حلهاي اساسي براي بتن ريزي مطلوب است . رساندن دماي بتن به زير 0c 30 ميتواند به توليد بتن سخت شده مقاوم و با دوام منجر گردد و ضمنا" ميزان تبخير از سطح بتن را کاهش دهد . بايد گفت تبخير عوامل متعددي دارد ولي دماي بتن در اين رابطه بسيار مهم است . براي ايجاد بتن خنک ، غالبا" اجزاء بتن را خنک مي کنيم و يا از يخ براي ايجاد خنکي مخلوط بتن استفاده مي نمائيم . بکارگيري ازت مايع نيز ممکن مي باشد . اما در مورد بتن ريزي در هواي گرم در کارهاي عادي عملا" بکار نمي رود . اجزاء بتن شامل : آب ، سيمان ، سنگدانه مي تواند خنک شود . آب را با وسايل تبريد و يا يخ مي توان خنک نمود . سنگدانه ها را مي توان با آب پاشي و ايجاد شرايط مساعد براي تبخيرمي توان به مقدار قابل توجهي خنک نمود ( بويژه در هواي خشک ) در خنک سازي سنگدانهمي توان از آب خنک و هواي خنک نيز استفاده نمود .يخ عامل مهمي در کاهش دماي بتن مي باشد زيرا گرماي نهان ذوب يخ ميتواند دماي بتن را به مقدار قابل توجهي پائين آورد . بهر حال خرده يخ يا پريد يخ مي تواند صرفا" بعنوان جايگزين بخشي از آب يا همه آن بکار رود تا تغييري در نسبت آب به سيمان حاصل نشود و در انهاي اختلاط نبايد يخ در بتن تازه مشاهده گردد .خنک کردن سيمان راه حلي است که کمتر بکار گرفته مي شود . اينکار به دلايل خاص نياز دارد تا سيمان در معرض آب خنک يا هواي مرطوب قرار نگيرد . استفاده از ديگ اختلاطي که داراي رنگ روشن مي باشد و يا آب خنک شده و يا در سايه است توصيه مي گردد .

• تمهيدات مربوط به حفظ خنکي بتن در طول عمليات بتن ريزي :

در زمان حمل ، ريختن و تراکم بتن حفظ خنکي آن ضروري است . بديهي است دماي بتن در اثر تبادل گرما با هواي گرم مجاور افزايش مي يابد . هدف ما کاهش اين افزايش دما مي باشد .استفاده از وسايل حمل مناسب و سر بسته که رنگ روشن دارد يا با آب خنک مي شود يکي از راه حلهاي مناسب مي باشد . بکارگيري وسايلي مانند پمپ و لوله مي تواند باعث افزايش دما شود و براي کنترل اين افزايش دما ، لازم است لوله پمپ خنک گردد . مي توان دور لوله ها را گوني خيس قرار داد و گهگاه روي آن آب پاشيد .تسمه نقاله براي هواي گرم وسيله مناسبي نيست و در صورت لزوم مي توان روي آن را پوشاند .تراک ميکسر در طول حمل نبايد بي جهت بچرخد زيرا اين امر موجب افزايش دما خواهد شد بويژه اگر حجم بتن در مقايسه با حجم ديگ کم باشد . استفاده از سايبان روي ديگ تراک و داشتن رنگ روشن توصيه مي شود .

• نکات مربوط به ريختن ، تراکم ، پرداخت سطح ، نگهداري و عمل آوري بتن و کنترل تبخير براي جلوگيري از تبخير زياد از سطح بتن مي توان توسط بادشکن ، سرعت باد را کم نمود .

بويژه اگر بتوان از بادشکن هاي جاذب آب استفاده نمود و آنها را خيس کرد ، رطوبت محيط افزايشمي يابد و تبخير کم مي شود و همچنين محيط خنک مي گردد . استفاده از سايبان در بالاي محل بتن ريز ( در صورت امکان ) باعث کنترل تابش آفتاب و کاهش تبخير مي گردد و ضمنا" از افزايش دماي بتن جلوگيري مي شود .مي توان از دستگاههاي مه فشان و ايجاد کننده غبار آب در محل بتن ريزي استفاده کرد تا ضمن خنک شدن محيط رطوبت نسبي بالا رود و تابش آفتاب کم گردد . اين کار در مواردي که باد مي وزد مؤثر نيست .قالب و ميلگردها بايد قبلا" خنک شود و آبا حداکثر دماي 0c 50 را براي آنها پيش بيني کرده است . با آب پاشي بر روي قالب ( بويژه فلزي ) و ميلگردها مي توان آنها را خنک نمود ولي آب اضافي بايد از سطح قالب و ميلگرد زدوده شود ( با هواي تحت فشار يا اجازه دادن براي تبخير )برنامه ريزي کار بتن ريزي به نحوي که در زمان خنکي هوا انجام شود . مسلما" در اين حالت اصولا" ممکن است شرايط هواي گرم موجود نباشد و بحث هاي مطروحه بي مورد تلقي گردد .تأمين حجم لازم بتن و استفاده از وسايلي که بتواند اين حجم بتن را ساخته يا حمل کند و بريزد و متراکم نمايد امري ضروري است وگرنه بتن در اثر معطلي گرم شده و زمان گيرش آن فرا مي رسد و يا لايه هاي زيرين خود را مي گيرد و درز سرد ايجاد مي شود .
براي حفظ خنکي بتن در لايه هاي بتن ريزي ، بهتر است از لايه هاي ضخيم تر استفاده شود که اين امر حجم بتن سازي و بتن رساني و بتن ريزي بيشتري را در واحد زمان طلب مي کند .استفاده از وسايل مناسب به نحوي که معطلي هاي بي جهت بوجود نيايد . مثلا" باکت خيلي کوچک بکار نرود تا تراک ميکسر مدت زيادي معطل بماند و يا تراک ميکسر کمتر بارگيري شود تا بتن بمدت قابل توجهي در آن بچرخد و نماند .تراکم مجدد بتن در هواي گرم توصيه مي شود ( قبل از گيرش ) . اين امر ترکها را کم مي کند . استفاده از ماله براي بهم آوردن ترکها توصيه مي گردد . ( ماله کش با تأخير و مجدد )در هواي گرم و خشک اغلب سرعت تبخير بيش از سرعت رو زدن آب است و سطح بتن خشک مي شود . لذا ضمن رعايت نکاتي که قبلا" مطرح شد لازمست در اسرع وقت سطح بتن محافظت شده و مرطوب گردد . استفاده از گوني خيس در اين موارد توصيه مي شود . در غير اين صورت استفاده از پوشش هاي خاص مانند نايلون يا ترکيبات عمل آوري بتن مي تواند مصرف شود . بديهي است در شرايط هواي گرم و خشک توجه ويژه اي بايد به عمل آوري رطوبتي معطوف گردد .پرداخت سطح بتن در هواي گرم با مشکل همراه است و معمولا" بايد زودتر از ساير شرايط پرداخت را انجام داد اما نبايد باعث جمع شدن آب در زير لايه فوقاني گردد .

آرماتور بندي



آرماتور بندي از حساسترين و با دقت تر ين قسمتهاي ساختماني بتني ميباشد . از لحاظ اينکه کليه نيروهاي کششي در ساختمان بوسيله ميل گردها تحمل ميشود بايد در اجراي آرماتوربندي ساختمانهاي بتني نهايت دقت بعمل آيد . براي تعيين قطر و تعداد ميل گردهاي هر قطعه بتني دو منبع تعيين کننده وجود دارد اول محاسبه - دوم آيين نامه در مورد اول مهندس محاسب با توجه به مشخصات قطعه بتني قطر ميل گرد را تعيين نموده و در نقشه هاي مربوط مشخص مينمايد .

کار گاه آرماتور بندي بايد در قسمتي جدا از کار گاه اصلي تشكيل شود . در کارگاههاي کوچک آرماتورها را با دست(آچار گوساله و کار گاه)خم مينمايند ولي در کارگاههاي بزرگ خم کردن آرماتور بوسيله ماشين انجام ميشود مسئول کار گاه آرماتوربندي بايد از روي نقشه تعداد و شكل هر آرماتور را تعيين نموده و به کار گران مربوط داده و خم کردن هر سري را دقيقا زير نظر داشته باشد تا طول آرماتور ،محل خم کردن ،زاويه خم کردن و طول قلابها طبق نقشه انجام شود ميل گردها بايد از نوع ذکر شده در نقشه باشد.(آجدار يا ساده).

در کارگاههاي بزرگ بايد حد رواني تاب کشش و ازدياد طول نسبي گسيختگي و غيره ميل گردها بوسيله آزمايشگاه تعيين و به اطلاع محاسب و مهندس کار گاه برسد ولي در کارگاههاي کوچک که مصرف کل آرماتورهاي آن از 50 تن بيشتر نيست اين کار لازم نميباشد اگر ميل گرد خميدگي موضعي داشته باشد ميبايد اين خميدگي ها قبلا صاف گرديده بعد اقدام به شكل دادن آرماتور بشود . براي صاف کردن ميل گردها چکش کاري مجاز نيست آرماتورها بايد تميز بوده و در موقع کار فاقد گل و مواد روغني و مواد رنگي باشد. ميل گردهاي نمره پايين مثلا نمره 8 و 10 که گاهي بصورت کلاف به کار گاه وارد ميشود اين ميل گردها را بايد قبلا به طولهاي مناسب بريده و بوسيله کشيدن صاف نمود و آنگاه مصرف نماييم.

آرماتورها بايد طوري به هم بسته شود تا در موقع بتن ريزي از جاي خود تکان نخورد و جابجا نشود و فاصله آنها از يكديگر بايد طوري باشد که بزرگترين دانه بتن براحتي از بين آنها رد شده و در جاي خود قرار گيرد.

دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 711 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:31 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: