گزارش کارآموزی در شرکت طراحان دشت سبز

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش کارآموزي در شرکت طراحان دشت سبز در 42 صفحه ورد قابل ويرايش


تاريخچه اي مختصر در مورد شرکت تبليغاتي طراحان دشت سبز

اين موسسه در سال 1380 تاسيس شد و موسس آن نيز آقاي کاظم جسماني مي باشد و تمامي فعاليتهاي اين شرکت در زمينه تبليغات مي باشد .

پرسنل اين موسسه داراي 4 نفر در قسمت طراحي يک نفر در قسمت خدمات و 3 نفر نيز در قسمت امور فني مشغول به کار هستند .

لازم به ذکر است که اين موسسه به غير از دفتر مرکزي آن داراي شعبه ديگري در قسمت ديگر شهر مي باشد .که اطلاعات کافي از آن شعبه ندارم و همچنين داراي يک کارگاه مجزا براي ساخت تابلو هاي فلکسي نيز مي باشد که تابلو هاي طراحي شده از چاپ تحويل آن قسمت مي شود براي ساخت و همچنين نصب آنها .

مديريتاين شرکت که خود نيز داراي ليسانس گرافيک است و تمامي کارها بايد با ايشان هماهنگ و مورد تاييد ايشان قرار بگيرد .



تاريخچه مختصر تبليغات در مراکز خريد :

شايد يکي از قديمي ترين اشکال ارتباط ، تبليغات در مراکز خريد باشد . در روم باستان بازرگانان نمادي از تجارت شان را براي جذب مشتري به نمايش مي گذاشتند .

باستان شناسي که پامپي و هر که لانوم را کاويده اند بقايي از نشانه هاي فلزي تجاري را که توسط آهنگران ساخته شده بودند را يافته اند . آثاري نيز باقي مانده از نشانه هاي رنگ شده با دست نيز در ورودي مغازه ها يافت شده است .در طي قرون وسطي بازرگانان به وسيله مدلهايي از کليدها ، ابزارها ، شمشيرها ، ظروف آشپزخانه ، سفالها و ديگر محصولاتشان به تبليغ کالاي خود مي پردازند .

از آنجا که بيشتر مشتريان بي سواد بودند لازم بود که از نشانه هاي استفاده شود که به وضوح قابل فهم باشند .

در طول رنسانس نشانه هاي مصور در سراسر اروپا پايدار گشت . اينهاد اولين موارد همکارط بين هنرمندان و بازرگانان را تشکيل مي دادند . برخي از اين علائم و نشانه ها هنوز هم به کار مي روند . نشاني که هنوز هم براي مغازه کارگشايي استفاده مي شود از سه توپ طالايي تشکيل مي شد که در اصل اين مغازه ها بانکدار و وام دهنده بودند .

ميله راه راه ، نمايانگر مغازه آرايش گران و جراحان بود ، اي« نشانه هاي مشهود صدها سال است که باقي مانده اند .

در قرن 19 در ايالات متحده مشهرترين نما در مراکز خريد سرخ پوست مغازه سيگار برگ فروشي بود .

اين مجسمه چوبي ، 6 فوتي که از چوب کاج با دست تراشيده شده بود . که معمولاً همه کساني که مجسمه صبوري که کشتي را مي راشيده اند ، مي ساختند . اين مجسمه به شکل واقعي رنگ شده بودند و در آستانه مغازه سيگار برگ فروشي نصب شده بودند . کلکسيونرها برآورد مي کنند که حدود 20.000 مجسمه سرخ پوست در طول سالهاي 1850 تا 1890 تراشيده شده است .

در اوايل قرن 19 بازرگانان از نقاشان علايم ، براي افزايش فروش ياري جستند . و در نخستين روزها صاحبان بعضي از فروشگاهها و تاجران اقلام عمومي منبع دائمي علائم بودند که اغلب بر پايه حروف تايپي تزييني بنا شده بود . تقريباً در همان زمان ، نام هاي تجاري (مارک) بر روي شبکه ها ، صندوق ها ، قوطي ها ، شيشه ها ، و تقويم نامه ها نمايان شدند .

توليد کنندگان شروع به تهيه لوازم فروشگاهها با مارک خودشان شدند و نمايش اين اقلام بسيار شهرت آور مي نمود .

ويترين هاي شيشه اي در سال 1840 به وجود آمد ، مشتريان فرصت تماشا و تحصين کالاهايي را داشتند که بسيار هوشيارانه و زيرکانه و اغلب به مقدار فراوان در ويترين مغازه ها چيده شده بودند .

در مناطق روستايي نشانها و علايم فلزي يا رنگ شده در انباري ها و آهنگري ها براي تبليغ محصولات يا خدمات به کار مي رفت . ويترين هاي 3 بعدي تا اوايل قرن بيستم به وجود نيامده بودند . در ابتدا ويترين مغازه ها ظاهري بسيار شلوغ داشتند زيرا که بازرگانان مقادير زيادي از کالاهاي خود راذ به نمايش مي گذاشتند تا تنوع زياد اجناس موجود در مغازه را نشان دهند . سپس در حدود سال 1910 ويترين هاي سه بعدي دايکات پديدار گشت و تا سال 1922 تابلوهالي نئوني بسيار فراگير شده بود .

همانقدر که تکنيک هاي فروش ، خرده فروشي و بازرگاني پيچيده شده بود به همان ميزان نيز تکنيکهاي عرضه کالا در مراکز فروش پيچيده شده بودند .ويترين هاي عرضه کالا در مراکز خريد امروزي يکي از مهمترين کمکها بهئ خرده فروشان مي باشد و براي طراحان بسته ها لازم مي باشد .

گزارش کار توضيح و بررسي و نتيجه گيري از مدت زماني است که هر دانشجو در پايان تحصيل خود به عنوان تجربه عملي آنچه در طول تحصيلي آموخته است مي باشد .

و اينکه آموخته هاي خود را به صورت واقعي و حقيقي در بازار کار بتوان عرضه کرد . و آنچه مي خوانيد گزارشي است از آنچه در دوران کارآموزي گذشته و ائم کار هايي که اين دوران انجام داده شده .

موسسه اي که اينجانب در آنجا مشغول به گذراندن واحد کار آموزي بودم شرکت تبليغاتي در حد متوسط بود که اينجانب تجربيات زيادي در آنجا کسب کردم .

با وجود اينکه مدت سه روز در هفته در آنجا مشغول بودم ولي به اندازه کافي کارهاي تبليغاتي بود براي انجام دادن عمده کارهايي که در اين شرکت انجام مي شد کليه امور تبليغات در تمام زمينه ها بود . از جمله طراحي پوستر – بروشور – کارت ويزيت – کاتالوگ و .....حتي اين شرکت مبادرت به ساخت تابلو هاي تبليغاتي بزرگ بيلبورد ، فلکسي و بنر نيز مي کرد و با شرکت هاي بزرگي مثل شرکت نفت ايرانول ، شرکت قطار شهري ( مترو) ، باشگاههاي ورزشي استقلال و...... مشغول به کار بود که اغلب کارهاي تبليغاتي اين شرکت ها را انجام مي داد.

در اين شرکت غير از اينجانب تعداد 4 نفر ديگر در قسمت طراحي و چند نفر ديگر نيز در امور فني و خدمات مشغول به کار بودند که از تجربه آنها نيز استفاده کامل را کردم .

البته در محل کار آموزي ساعتهاي بي کاري و فراغت نيز پيش مي آمد که اينجانب از آن استفاده کرده و مشغول به فراگيري و تمرين با نرم افزارهايي که آشنايي کامل با آنها را نداشته ام کرده ام که برايم مفيد بود .

به دليل اينکه کار تبليغات رابطه مستقيم با چاپ دارد و عمده کارهاي تبليغي در پايان در چاپخانه انجام مي شود فرصتي بود تا براي تحويل کارهاي چاپي و همچنين نظارت بر چاپ به چاپخانه مي رفتم و تا حدودي با دستگاههاي چاپي آشنايي بيشتري پيدا کردم . و جالبترين دستگاهي که در ين مدت با آن برخورد کردم دستگاه چاپي بود که براي چاپ روکش تابلوهاي فلکسي انجام مي شد ويژگي هاي اين دستگاه اينگونه بود که داراي طولي حدود چهار يا پنج متر بود که داراي مخزنهاي رنگ که داراي 88-16 رنگ بود که هر چه تعداد مخزنها بيشتر مي شد کيفيت چاپ بالاتر مي رفت و البته قيمت آن نيز بيشتر مي شد .

جنس پارچه اي که در آن چاپ صورت مي گرفت از جنس برزنت کنف و کتان بود که داراي مقاومت زيادي بود . که قابل شستشو نيز بود و بيشترين کاري که انجام مي شود ساخت تابلوهاي فلکسي براي شرکت نفت ايرانول بود .

طراحاني که در انجا مشغول کار بودند بايد به نرم افزارهاي کورل . فتوشاپ و فريهند مسلط باشند که خوشبختانه تا حدودي آشنايي کامل داشتم و کار برايم راحت تر بود .

از مشکلاتي که در آنجا با آن مواجه مي شديم تفاوت سلايق بود که ما را مجبور مي کرد به سليقه ي مشتري و به قولي کار بازاري بکنيم که با آنچه ما در دوران تحصيل آموخته بوديم مقايرت داشت .

از مشکلات ديگر اين بود که کار چاپي با آنچه که ما در مانيتور طراحي کرده بوديم تفاوت داشت مانند تفاوت رنگ و قطع و يا غيره که کار پاياني و خروجي گرفته شده .

که بعدها به مرور زمان با کسب تجربه هاي بيشتر اين نواقص نيز جبران شد.

در مورد برنامه روزانه و کارهايي که در طول روز انجام مي شد در برگه اي که مربوط به گزارش کار است عنوان کرده ام که به صورت کلي نيز عمده کارهايي نيز انجام شده را ذکر مي کنم .

از جمله کارهايي که در اين 40 روز انجام دادم تعداد زيادي کارت ويزيت ، تراکت ، تعدادي بروشور ، سربرگ – فاکتور – پاکت و پوستر و البته طراحي فلکسي و غيره ..بود که البته به اتفاق همکاراني که در آنجا با آنها مشغول بوديم انجام مي شد .

در مدت زماني که مشغول به گذراندن کار اموزي بودم هر روز پند جديدي تجربه مي کرده ام و در پايان پي به تفاوت اموخته هاي تئوري و آنچه در محيط کار و بازار کار با آن مواجه مي شدم مي بردم و لازم مي دانم که به کارهاي انجام شده به صورت تک تک توضيحاتي بدهم که خالي از لطف نيست .



اوراق اداري :

از جمله اوراقيست که ادارات يا شرکت ها يا مؤسسات مورد استفاده قرار مي گيرند از جمله سربرگ که که در قطعه هاي A4 و A5 تهيه مي شود و براي ياداشت و يا نامه هاي اداري نوشته شده روي آن مورد استفاده قرار مي گيرد که در جنسيت هاي مختلف است . و بر روي کاغذهاي مختلف با اوزان متعدد به کار مي رود .



کارت ويزيت :

همانطور که از اسم آن نيز مشخص است کارتي از جنسيتهاي مختلف که براي معرفي شخص ، شرکت وو يا موسسه و... است که بنا به جنسيت آن داراي قطعات متعدد است که از طريق جنسيت آنها ارزش آنها نيز متغير است که به صورت يک رو و دو رو چاپ مي شود .





جنسيت کارها نيز به عبارت زير است :

مقداري با روکش يو وي UV – سلفون مات و براق- مقواي کتان – پلاستيک – لمينت شده و... با بافتهاي مختلف .



پاکت :

پاکتي است که سربرگ و نامه هاي مؤسسات و شرکتها در آن قرار گرفته و ارسال مي شود که از جمله سخت ترين اجزاء اوراق اداري است که طراحي مي شود . به دليل اينکه بعد از طراحي بايد به شکلهاي مختلف دايکات بريده و يا تا شود . که کوچکترين اشتباه باعث مي شود کوچک بزرگ و مشکلاتي پيش آورد که سربرگ داخل آن جا نشود يا بزرگ شود و البته جنس کاغذ آنها زخيم تر است .



فولدر :

که شکل انها مانند پرونده هايي معمولي است که اوراق مربوطه داخل آن قرار مي گيرد و نگهداري مي شود . و داراي قطعهاي کوچک و بزرگ است که تنوع ان به نوع طراحي و خلاقيت فردي بستگي دارد که انواع انها را از يکديگر متمايز مي کند .

و به کارهاي ياداشت کوچک و بزرگ که امروزه باب شده و از کاغذهاي مورد استفاده تهيه مي شود که براي ياداشت استفاده مي شود .

چندي که لازم به ذکر است اين که اوراق اداري تهيه شده بايد به گونه اي طراحي شود که از لحاظ طراحي ويا استفاده از رنگ و فرم تا حدودي در يک خانواده قرار گيرد و مشخصات و خصوصيت هاي آن شرکت و يا مؤسسه به طور کامل در آن مشهود باشد .و به طور واضح شناخته شود .



تراکت :

يکي از ارزان ترين و مؤثرترين ابزارهاي تبليغاتي است که بر روي کاغذهاي اغلب ارزان قيمت چاپ مي شود .

و داراي توضيحاتي است که مؤسسات شرکتها و يا مغازه ها در مورد محصولات و خدماتي که ارائه مي دهند .

به صورت تک رنگ و چند رنگ تهيه مي شود و در قطعه هاي A5 و A4 و يا يک لت و يا چند لت .







پوستر :

البته در مدتي که در محل کار آموزي مشغول بودم تعداد کمي سفارش پوستر داده شد ولي از ابزارهاي تبليغاتي قوي است با پيشينه تاريخي که در قطع بزرگ و در قسمتهاي پر جمعيت شهر نصب مي شود . و جنبه ي اطلاع رساني دارد که در چاپخانه بر روي دستگاه چاپ مي شود که مانند مواد ديگر که از ان فيلم با ايجاد 70*50 و 50*35 و يا بزرگتر تهيه شده و تعداد زيادي چاپ مي شود . که در آن از عکس نيز امروزه در حد فراوان استفاده مي شود و کاربرد زيادي دارد .



بروشور و يا کاتالوگ :

در بروشور و کاتالوگ برخلاف پوستر از توضيحات و نوشته هاي بيشتري استفاده مي شود و اطلاع بيشتري در رابطه با محصول و خدمات ارائه شده به مخاطبين مي دهد و قطع آن نيز کوچکتر و در تعدادهاي بيشتر و لت هاي گوناگون به کار مي رود که مخاطب وقت بيشتري براي مطالعه آن صرف مي کند .



نزديکي حروف به برش

در طراحي دقت کنيد که نوشته هاي خود را زياد به لبه ي کار نزديک نگيريد . فاصله لازم تا لبه تا لبه کار در موارد مختلف چون کارت ويزيت ، سربرگ ، ليبل و ... متفاوت است .

دقت در اطن موارد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است ، يکي اينکه هنگام برش با گيوتين يا دايکات ، نوشته ها برش نخورند و ديگر اينکه بعد از برش ، نوشته از نظر زيبايي خدشه دار نشود . رعايت اين نکته به حس زيبايي شناسي طرح بستگي دارد .

البته گاهي يک طراح کار آزموده به عمده حروف را در کادر برش قرار مي دهد و اين خواسته گاهي به زيبايي بيشتر طرح مي انجامد .



درباره طرحهاي برداري و طرحهاي بيت مپ

اصولاً دو دسته نرم افزارهاي گرافيکي وجود دارد . نرم افزارهاي برداري و نرم افزارهاي بيت مپ . از جمله نرم افزارهاي برداري مي توان به معروفترين آنها يعني CorelDraw و Freehand اشاره کرد و از جمله نرم افزارهاي بيت مپ از PhotoShop يا Corel photoPaint نام برد .

در نرم افزارهاي برداري خط و اشکال بر اساس روابط و فرمولهاي رياضي رسم مي شوند بدين معني که زمان رسم يک دايره ، اين دايره کامل بوده و بدون کنگره و رنجه است اما در نرم افزارهاي بيت مپ رسم اشکال براساس نقاط تاريک و روشن مي باشد . به زبان ديگر هنگامي که يک دايره را در Photoshop که يک نرم افزار بيت مپ است رسم مي کنيد و با ابزار بزرگ نمايي آن را بزرگ مي نماييد ، آنچه مشاهده مي شود نقاط تاريک و روشني است که کنگره دار ديده مي شود . اما در نرم افزارهاي برداري با بزرگ کردن دايره چنين چيزي مشاهده نمي شود و يک خط کاملاً قوس دار و بدون کنگره ديده مي شود ، به همين دليل بهتر است که خروجي هاي کار طراحي شده شما از نرم افزارهاي برداري باشد به خصوص اگر که حروف و نوشته هاي ريز در آن وجود دارد .

در غير اين صورت اگر چه ممکن است بعد از چاپ از نظر فردي غير متخصص ، اشکالي وجود نداشته باشد .، اما چنانچه خروجي همان کار در دو حالت متفاوت با نرم افزارهاي بيت مپ و نرم افزارهاي برداري گرفته شود ، بعد از چاپ اختلاف را مي توانيد در حروف و نوشته هاي زير به راحتي مشاهده کنيد . البته اين در حالتي است که نکات فني ديگر رعايت شده باشد که در قسمتهاي مختلف کتاب به آن اشاره شده است .

مراحل اجراي حرفه اي کار طراحي

اجراي حرفه اي هر کار طراحي از قبيل کاتالوگ ، بروشور ، پوستر و ... جدا از بحث خلاقيت و ايده ، شامل مراحل متعددي است که در ادامه و هر بخش به توضيع آن پرداخته شده است . اما در اينجا ، مرور کلي بر اين مراحل مي کنيم . اولين مرحله انجام هر پروژه طراحي تا چاپ ، در بخش فني آن استفاده از اورژينال مناسب است . بدين معني که اگر قرار است عکسي از محصول گرفته شود . بهتر است که اين عکس به شکل حرفه اي تهيه گردد و ترجيحا اسلايد باشد . تهيه اسلايد حرفه اي براي اين منظور يک سرمايه گذاري بجا و لازم است . با داشتن تصويري مناسب که قابليت بزرگ شدن در ابعاد مختلف را دارد ، مي توان کار را براي پوستر ، بروشور و يا هر درخواست ديگري ، با ابعاد بزرگ انجام داد . بعلاوه فکر آينده را نيز بايد کرد. اينکه بعد از اتمام طراحي يک کاتالوگ آيا لازم است که پوستري در ابعاد 70*50 يا 70*100 نيز تهيه شود يا نه . اگر حرکت اوليه ، يعني تهيه منبع مناسب (اسلايد حرفه اي) با دقت و به جا صورت گرفته باشد . ادامه کار در ابعاد بزرگتر نيز امکان پذير بوده و لزومي به عکس برداري مجدد نيست . در موارد ديگر ، چنانچه اسکن تصاوير مد نظر باشد ، بهتر است در صورت امکان اسکن حرفه اي با دقت بالاصورت گيرد .

استفاده از نرم افزار مناسب ، همانطور که قبلاً توضيح داده شد ، در مرحله بعدي کار قرار دارد . يعني کار روي تصاوير در نرم افزارهاي برداري مانند CorelDraw يا FreeHand .

بعد از آن نوبت بستن سند ،با آگاهي از ابعاد و اندازه هاي کاغذ و ماشين حساب و مشخص کردن محلهاي برش و تا مي رسد .

و سپس مرحله ليتوگرافي و تهيه فيلم و زينک است ، که اين مرحله نيز کنترل هاي مضاعفي را مي طلبد . و در آخر ، چاپ و مراحل بعدي آن که بايستي در همه موارد کنترل و نظارت بر آنها صورت گيرد .



تهيه سند براي خروجي

کنترل هاي طراحي و آماده سازي جهت خروجي

معمولاً وقتي سفارشي از کار فرما گرفته ، و شروع به طراحي مي کنيم، بعد از اتودهاي مختلف ، به طرح مورد نظر مي رسيم .آن را بر روي کاغذ چاپ کرده و يا به صورت فايل به کار فرما نشان مي دهيم . احتمالاً کار فرما اصلاحاتي را چه در طرح و چه در نوشته خاطر نشان مي کند. اعمال کردن اين اصلاحات از طرف شما آغاز مي شود تا به طرح نهايي برسيد . اکنون کار طراحي شده را به کار فرما نشان مي دهيد. نسخه چاپي طرح نهايي را به تأييد کتبي کار فرما رسانده و در پرونده خود بايگاني نماييد.گاهي پيش مي آيد که طرح مورد قبول کارفرما بعد از چاپ مورد تأييد قرار نمي گيرد و چنين بيان ميشود که نوشته و يا ... از قلم افتاده است. در اين مرحله پس از هزينه هاي زياد کار به چاپ رسيده و کسي هم زير بار نمي رود . بنابر اين براي جلوگيري از چنين پيشامدهايي، تاييد کتبي کار فرما ضروري است.

بعد از تاييد طرح ، سند تاييد شده را جلوي روي خود قرار داده و از کار نهايي نسخه اي به نام final تهيه نماييد و در دايرکتوري جداگانه اي قرار دهيد بهتر است تاريخ و نام سند خود را به کلمه final اضافه کنيد مثلاً 12-3-81final poster تا امکان اشتباه درارسال فايل از بين برود. اکنون از فايل نهايي خود ، يک چاپ با کيفيت بالا تهيه کنيد و در تمام مراحل ليتو گرافي و چاپ ، همراه خود داشته باشيد.

اين کار در کنترلهاي متعدد در مراحل مختلف چاپ به کار مي آيد.



نکات مهم در تهيه سند

هنگام تهيه سند براي خروجي فيلم ، زينک و چاپ همواره بايستي مختلفي را رعايت کرد تا کار نهايي مطلوب تر و خطاها کمتر گردد. ابتدا نکات عمومي را خاطر نشان کرده و سپس به رعايت نکاتي که در چاپ موارد خاص پيش مي آيد اشاره خواهيم کرد .

1- استفاده از رجيستر

2- استفاده از نمادهاي رنگي

3- کنترل دقت عکسها

4- مشخص کرد خط برش وتا

5- قرار دادن کارهايي با رنگ خوري يکسان در زير هم

6- کنترل عکس ها از نظر CMYK بودن

7- کنترل وجود عکس ها در يک پوشه

8- کنترل رنگ ها از نظر CMYK بودن و درصد آنها

1- استفاده از ريجستر

ريجستر علامتي، معمولاً به شکل بعلاوه يا ضربدر است که درون يک دايره يا چهارضعلي قرار مي گيرد. اما اصولاً هر خط نازکي که چهار رنگ باشد را مي توان به عنوان ريجستر، جهت کنترل روي هم خوردگي رنگها استفاده کرد. ريجستر در هنگام چاپ به ماشينچي چاپ کمک مي کند تا روي هم خوردگي رنگها را با دقت و با استفاده از لوپ کنترل کند. چاپچي ماهر اقدر است بدون استفاده از ريجستر و از روي تصاوير چاپ شده نيز اين مسئله را کنترل نمايد. اما وجود ريجستر کار را سريعتر و دقيقتر خواهد کرد.

زياد بودن ضخامت ريجستر دقت در کنترل را کم مي کند، همچنين نازکي بيش از حد نيز طوري که در چاپ کمرنگ باشد باعث سختي کنترل مي شود.

پيشنهاد مي شود که ضخامت ريجسترها را در حدود 1/0 ميلي متر بگيريد تا هم نازک بوده و هم ديده شود.

ريجسترها بايستي داراي چهار رنگ (در کار چهاررنگ) با درصد 100 از هر رنگ بوده C=100, M=100, Y=100, K=100 و در کنارها و چهارطرف کار روي سند قرار گيرند. هرچه کار بزرگتر باشد بايستي از ريجسترهاي بيشتري استفاده کرد تا هنگام چاپ تمامي گوشه ها و روي هم خوردگي رنگها را بتوان کنترل کرد.



کنترل دقت عکس ها

کنترل دقت يا رزولوشن عکسهاي مورد استفاده در سند.

در نرم افزار فري هند که تصاوير به طور جدا از سند اصلي قرار دارند مي توان تصاوير الصاقي را در نرم افزار فتوشاپ کنترل کرد و از درستي آن ها اطمينان حاصل نمود. در نرم افزار COREL نيز مي توان خصوصيت تک تک عکس ها را کنترل کرد. اين کار را مي توان با راست کليک کردن روي هر عکس و انتخاب Properties انجام داد. چنانچه رزولوشن مشکل داشت، در نرم افزار فتوشاپ تصوير مناسب را آماده و به جاي تصوير مورد نظر قرار دهيد.



کنترل قرار دادن خط تا و برش

در بسياري از کارهاي چاپي چون کارت ويزيت، سربرگ، جلد کتاب، صفحات داخلي کتاب و ... لازم است که در تهيه سند محل تا و برش را مشخص کنيم. بدين ترتيب خطوط نازکي در حد 1/0 ميلي متر در محل هاي مورد نظر که برش و تا را نمايش مي دهند، قرار مي دهيم. دقت نماييد که خطوط برش و تا نبايستي در خود کار قرار گيرند بلکه با فاصله اي در بيرون آن جاداده شوند تا در اثر جابجايي در برش، علائم خطوط برش و تا در کار بعد از برش ديده نشوند.





چسب ها

مواد بسته بندي يا کاغذي و مقوايي بايد به هم ديگر متصل يا بسته شوند و از چسب براي اين منظور استفاده مي شود يک صنعت تماماً براي توليد چسب ، سيمان ، صمغ و مواد چسباننده ذوب شونده پايه گذاري شده است . طراحان لازم است که با چسباننده هاي مختلفي مانند : اموليسيون رزين که براي مقواهاي پوشش دار و مواد ذوب شونده که براي پلاستيک ها و ورق هاي پلاستيک استفاده مي شوند . آشنا باشند . آنها همچنين بايد از قوانين دولتي مانند قوانين حمل و نقل براي استفاده از چنين چسبهايي در بسته بندي مواد غذايي آگاه باشند .

به طور کلي مواد مصرفي در بسته بندي مقوايي و کاغذي سه نوع مي باشد :

1- مواد فلزي 2- مواد شيميايي 3- مواد پلاستيکي و متفرقه

1- مواد فلزي : شامل انواع منگنه ها مي باشند که اغلب از جنس آهن بوده که براي جلوگيري از زنگ زدن آنها و کاهش احتمالي خوردگي ، افزايش مقاومت و .... با آلياژهاي مختلفي آب کاري و پوشانده مي شوند . به غير از منگنه ها ممکن است از تسمه هاي فلزي و نرم نيز استفاده شود ولي در صورت وجود تسمه پلاستيکي استفاده از تسمه فلزي توسيه نمي شود .

2- مواد شيميايي : شامل انواع مايع و نواري مي باشند .

در طراحي و ساخت بسته ها همواره سعي مي نمايند طوري عمل شود که از حداقل اتصالات استفاده گردد زيرا :

- از بکار بردن مواد مصرفي که اغلب هزينه زيادي در بر دارد ، جلوگيري شود .

- در وقت مونتاژ و ساخت صرفه جويي گردد .

- نقطه ضعف اکثر بسته هاي ساخته شده در محل اتصال آنها است .

1- چسب مايع – عبارتند از : چسب هاي معدني – آلي طبيعي – آلي مصنوعي

چسب هاي مايع :

1- براي دوام بيشتر و حمل و نقل ساده .

2- در موقع استفاده به موارد زير دقت شود .

2-1- غلظت . 2-2- زمان لازم براي خشک شدن . 2-3 يک نواختي .2-4- دما . 2-5- رطوبت محيط 2-6- ميزان آغشتگي .2-7- ميزان نفوذ .2-8- فشار لازم براي چسبيدن و آغشته شدن تمام .

2- چسب هادي نواري :

عبارتند از : نوار چسبهاي پارچه اي - لاستيگي – فلزي – کاغذي

سطح چسب هاي نواري : به دو شکل خود چسب و آب چسب مي باشند . هنگام استفاده به موارد زير بايد توجه کرد .

1- سطح بسته عاري از گرد و غبار باشد .

2- نوار چسب ها بطور مساوي در دو لبه و بدون چين و چروک استفاده شوند .

3- هنگام چسباندن به استانداردهاي بسته بندي با توجه به نوع کالا توجه شود .

4- پهناي اتصال نوار چسب به کار رفته نبايد کمتر از 30 ميليمتر باشد .



3- مواد پلاستيکي و متفرقه :

مواد پلاستيکي شامل ، تسمه ها ، دگمه ها ، اتصالات ، دستگيره ها و غيره مي باشند . مواد متفرقه مانند قيود ، نبشي ها و گوشه هاي چوب ، پلاستيکي و به ندرت فلزي در گوشه ها و زوايا و ستون ها براي افزايش استحکام يا اتصال مقوا ، در تهيه بسته هاي سخت و سنگين نيز مي تواند جزو مواد مصرفي به حصاب آيند .

منگنه ها :

1- تحت زاويه زاويه 45 درجه که بيشترين استحکام را به وجود مي آورند استفاده شود .

2- عمق نفوذ منگنه ، تعداد منگنه ، فاصسله منگنه ها از هم ، نوع و اندازه منگنه ، فاصله از لبه کاغذ و مقوا و ضخامت مقوا توجه کرد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 2739 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:35 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: