گزارش کارآموزی در سازمان هواپیمایی

دسته بندي : فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای
گزارش کارآموزي در سازمان هواپيمايي در 36 صفحه ورد قابل ويرايش


?معرفي سازمان

شركت فرودگاههاي كشور به موجب مصوبه شورايعالي اداري در تاريخ 25/12/1370 و به منظور نيل به اهداف و تكاليف مندرج در قانون توسعه كشور و در راستاي رونق بخش حمل و نقل هوايي و تحول ساختاري در زمينه تفكيك تصدي از حاكميت رسما‌ آغاز به كار نمود . اين شركت همانگونه كه از ماده 1 اساسنامه و اصلاحيه آن مستفاد مي گردد با هدف بازرگاني نمودن سيستم عمليات اجرايي و بخش تصدي فعاليتها و وظايف سازمان هواپيمايي کشوري شكل گرفت . دستيابي به اين اهداف و اخذ مجوزهاي لازم از دستگاههاي ذيربط دولتي ومجلس شوراي اسلامي در سالهاي گذشته همواره اهداف استراتژيك اين شركت را تحت تاثير قرار داده و برنامه ريزي براي دستيابي به فرايندهاي لازم جهت برطرف نمودن اين چالشها، روند فعاليتهاي شركت را همواره تحت تاثير قرار داده است .

سازمان هواپيمايي کشوري

سازمان هواپيمايي کشوري ابزار حاکميت دولت در بخش مهم و حساس صنعت حمل و نقل هوايي است که بر مجموعه فعاليتهاي هوانوردي و فرودگاهي و حمل و نقل نظرات عاليه اعمال مينمايد. هدف اساسي اين سازمان تامين ايمني و سلامتي پروازها در فضاي هوائي کشور مي باشد. در سطح بين المللي کشور به عضويت سازمان بين المللي هواپيمائي کشور (ايکائو) در آمده و سازمان هواپيمائي کشوري به عنوان نماينده رسمي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ايکائو مي باشد.

سازمان هواپيمائي کشوري به منظور تقويت حوزه مرکزي در جهت اعمال حاکميت دولت در صنعت حمل و نقل هوائي و انتزاع وظايف تصدي از سازمان با ايجاد شرکت فرودگاههاي کشور کليه وظايف مربوط به اداره، نگهداري، توسعه، تجهيز و بهره برداري از فرودگاههاي کشور را به آن شرکت انتقال داد. اکنون عمده وظايف آن در زمينه سياست گذاري، برنامه ريزي و تعيين خط مشي ها ميباشد.



خلاصه اي از فعاليتها:

1. تدوين سياستها و مقرارت ملي هوانوردي

سازمان به منظور کنترل فضاي کشور و تامين ايمني پرواز هواپيماهاي داخلي و خارجي و برقراري ارتباط هوايي درون و برون مرزي و با در نظر گرفتن استاندارد ها و رويه هاي توصيه شده بين المللي ايکائو، مقررات و استاندارد هاي ملي هوانوردي در زمينه فعاليت هاي هوانوردي از جمله مراقبت پرواز، ارتباطات هوانوردي، ايمني زميني، تامين و نصب سيستم هاي ارتباطي، ناوبري، راداري، روشنايي باند، فعاليتهاي امنيتي، ساخت فرودگاهها، تسهيلات فرودگاهي، ساخت و منتاژ و تعمير و نگهداري و خريد و اجاره انواع هواپيماها، تنظيم شبکه پروازي داخلي و بين المللي را تدوين و يا مورد بازنگري قرار داده است.

با توجه به وظيفه سازمان ايکائو مبني بر تصويب استانداردهاي بين المللي، سازمان از طريق شرکت در اجلاس ها و کميته هاي تخصصي هوانوردي آن سازمان بين المللي و ارايه نظريات مختلف در مورد پيش نويس استاندارد هاي بين المللي نقش بسزايي را در روند تصويب اين استانداردها ايفا مي نمايد.

سازمان همچنين در اجلاس ها و کميته هاي طرحهاي هوانوردي منطقه خاورميانه به عنوان يکي از اعضاي موثر در منطقه شرکت نموده تا بتواند طرحهاي هماهنگ هوانوردي منطقه در زمينه مسيرهاي هوايي و تجهيزات هوانوردي و عبور و مرور هواپيماها و برقراري ارتباطات هوانوردي را به تصويب برسان د.

فعاليت تجاري پروازهاي بين المللي ميان دو کشور نياز به انعقاد موافقت نامه هاي دو جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و ساير کشور ها دارد که سازمان در اجراي اين وظيفه پس از مذاکره با کشور هاي مختلف تا کنون حدود 70 موافقت نامه دو جانبه حمل و نقل هوايي را منعقد نموده است.

سازمان در مورد صدور گواهينماه هاي لازم براي ثبت هواپيما، صلاحيت خدمه پروازي، قابليت پرواز هواپيما ها، کارگاههاي تعميراتي هواپيما، طراحي و ساخت هواپيما اقدام نموده و همچنين به منظور ارائه خدمات حمل و نقل هوائي ايمن جهت تامين نيازمنديهاي مسافر و بار مجوز هاي لازم را براي ايجاد شرکت هاي حمل و نقل هوائي داخلي، فعاليت شرکتهاي حمل و نقل هوائس خارجي در ايران، باشگاههاي هوانوردي، مرکز آموزش هوانوردي، شرکتهاي فرودگاهي و دفاتر خدمات مسافرت هوائي و شرکتهاي خدمات کارگزاري هوائي صادر کرده است که گام موثري را در زمينه خصوصي سازي فعاليتها برداشته است.

علاوه بر اين بر وضعيت جسماني خلبانان و کنترلرها نظارت نموده و با آماده سازي دومين هواپيماي فلايت چک با برنامه هاي منظم دستگاههاي ناوبري را کنترل کرده است.



2. خدمات هوانوردي

جريان عبور و مرور نشست و برخاست هواپيما از جهت تامين ايمني پرواز و حسن تدبير امور تخت سه وظيفه مهم ارتباطات و ناوبري و نظارت طبقه بندي شده که اساس خدمات و پشتيباني کننده واحد مديريت عبور و مرور هوائي را تشکيل ميدهند.

مديريت عبور و مرور هوائي با ايجاد حدود 150000 نوتيکال مايل مسيرهاي هوايي داخل و بين المللي در چهارچوب حدود 67 معبر (کريدور) هوائي و از طريق ايجاد مرکز کنترل فضاي کشور و ايجاد حدود 16 پايانه هوايي در محدوده فضاي فرودگاههاي کشور و امکانات برج کنتل در حدود 44 فرودگاه عبور و مرور و نشست و برخاست هواپيما ها را به منظور اجتناب از برخورد با يکديگر يا با شاير موانع انجام مي دهند.

به منظور کنترل هوا پيما ها در فضاي کشور تجهيزات و سيستم هاي ارتباطي و ناوبري و نظارتي مختلفي تدارک و در ايستگاههاي هوانوردي نصب گرديده که عبارت از 5 رادار و بيش از 18 سيستم کنترل از راه دور زمين به هوا، بيش از 10 سيستم فرود با دستگاه و بيش از 30 دستگاه ارائه دهنده سمت و زاويه و بيش از 40 دستگاه راهنماي جهت يابي و بيش از 30 دستگاه فاصله ياب مي باشند.خريد تجهيزات جهت ايجاد مرکز کنترل جديد به منظور ارائه خدمات هوانوردي در منطقه اطلاعات پرواز و سيستم هاي رادار ثانويه جهت نصب در ايستگاههاي هوانورديو برقراري سيستم نظارت اتوماتيک وابسته / ارتباطات حلقه اي داده ها ميان خلبانان و کنترلر و جايگزيني سيستم هاي ارتباطي ماهواره اي انجام شده و در آينده نزديک به طور کامل در مدار قرار گرفت.

تهيه طرحهاي تقريب ورودي و خروجي، بر روي مناطق خطر، محدوده و احتياطي و مبادله حدود 10 ميليون فقره پيامهاي هواپيمائي از جمله فعاليتهاي ديگر براي ارائه خدمات هوانوردي است.

در هر سال به حدود بيش از 400 هزار پرواز تجاري داخلي و خارجي و غيره تجاري و عبوري بر فراز فضاي هوائي کشور خدمات هوانوردي ارائه مي شود که با افزايش تجهيزات و بهبود آموزش نيروي انساني متخصص مي توان ظرفيت ارائه خدمات را در مقياس وسيعي با ايمني بيشتر افزايش داد.



3. خدمات فرودگاهي

با اتمام احداث فرودگاههاي در حال ساخت، تعداد 78 فرودگاه تجاري مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت و در حال حاضر بهره برداري از 64 فرودگاه به عهده شرکت فرودگاههاي کشور و تعداد 15 فرودگاه تحت مديريت ساير ارگانها ميباشد.

فرودگاهها در حال بهره برداري جهت ارائه خدمات مورد نياز استفاده کنندگان از آنها داراي اکانات متعدد در بخش هوائي و زميني و راهاي دسترسي و تسهيلات فرودگاهي مي باشند که نگهداري و توسعه آنها به عهده مديريت فرودگاه است و همچنين هماهنگي ميان نهاد هاي مستقر در فرودگاه از جمله وظايف عمده مي باشد.

به لحاظ پذيرش نوع هواپيما 11 فرودگاه در حال بهره برداري قابل پذيرش هواپيماي پهن پيکر و 30 فرودگاه قابل پذيرش هواپيماي بدنه متوسط و 58 فرودگاه قابل پذيرش هواپيماي بدنه باريک مي باشند. از فرودگاههاي موجود تعداد 5 فرودگاه به صورت بين المللي هستند که امکان جابجايي مسافر و بار به نقاط خارج از کشور در آنها وجود دارد. در هر سال حدود 20 ميليون مسافر داخلي و بين المللي و 100 هزار تن از طريق پايانه هاي فرودگاهي براي انجام سفر هوائي استفاده مي نماييد که فرودگاه امکانات لازم را فراهم مي آورد.

از سرمايه گذاري بخش خصوصي در فرودگاههاي کشور استقبال گرديده و تا کنون طرحهاي متعددي از جمله پارکينگ و توسعه ترمينال مسافري به اجرا در آمده که مهمترين آنها راه اندازي هتل ترانزيت فرودگاه مهر آباد به منظور بهره گيري توريست ها و شخصيت هاي تجاري ميباشد. البته در نظر است تا بتوانيم اداره و بهره برداري برخي از فرودگاهها را نيز به بخش خصوصي واگذار نماييم تا بخشي از وظايف تصدي را به بخش غير دولتي انتقال داده باشيم.

امروزه براي ورود هواپيماهاي باري به فرودگاه هاي تهران، مشهد، تبريز، اصفهان بدون تشريفات و در فاصله 6 ساعت قبل از پرواز مجوز ترافيکي صادر مي گردد و تلاش گرديده تا تسهيلات لازم براي تخليه و بارگيري آنها فراهم شود.





4. خدمات حمل و نقل هوائي

تعداد ناوگان تجاري هوائي کشور اعم از تمليکي و اجاره اي تحت پوشش شرکتهاي حمل و نقل هوائي دولتي و غير دولتي نزديک به 100 فروند هواپيما با ظرفيت بيش از 14000 صندلي و بيش از 10 فروند هواپيما با ظرفيت حدود 900 تن بار مي باشد. در نتيجه تنگناهاي اقتصادي و دشواري هاي تامين قطعات و عدم نوسازي، ناوگان به تدريج به لحاظ زماني و کارکرد هواپيماها داراي عمر متوسط بيش از 22 سال ميباشد در دو سال گذشته با ارائه تسهيلات بانکي به شرکتهاي حمل و نقل هواي نسبت به افزايش هواپيماهاي تمليکي و نو سازي ناوگان متناسب با شبکه پروازي کشور اقداماتي صورت پذيرفته است.

در فرودگاههاي کشور تمامي خدمات زميني هواپيما، کترينگ و خدمات بار به وسيله شرکتهاي حمل و نقل هوائي داخلي انجام مي پذيرد که اخيراً با واگذاري اين نوع خدمات به شرکتهاي مستقل بخش خصوصي موافقت گرديده و از حالت انحصاري خارج شده است.

در سال حدود 10 ميليون مسافر با ناوگان هوائي در داخل و خارج از کشور جابجا مي گردد که نزديک به 20% آنها به وسيله شرکتهاي حمل و نقل هوائي خصوصي انجام مي شود.



ملاحظات

پيچيدگي معماري شبکه شما مي تواند تأثير قابل ملاحظه اي روي ميزان اثر اين تکنولوژي ها داشته باشد. براي مثال، ارتباطات چندتايي به خارج احتمالاً نياز به چند فايروال و آنتي ويروس خواهد داشت. معماري شبکه بطوري که تمام اين ارتباطات به ناحيه مشترکي ختم شود، به هرکدام از تکنولوژي هاي مذکور اجازه مي دهد که به تنهايي پوشش مؤثري براي شبکه ايجاد کنند.

انواع ابزاري که در DMZ شما قرار دارد نيز يک فاکتور مهم است. اين ابزارها چه ميزان اهميت براي کسب و کار شما دارند؟ هرچه اهميت بيشتر باشد، معيارها و سياست هاي امنيتي سفت و سخت تري بايد اين ابزارها را مديريت کنند.

سطح ?- امنيت شبکه

سطح شبکه در مدل امنيت لايه بندي شده به WAN و LAN داخلي شما اشاره دارد. شبکه داخلي شما ممکن است شامل چند کامپيوتر و سرور و يا شايد پيچيده تر يعني شامل اتصالات نقطه به نقطه به دفترهاي کار دور باشد. بيشتر شبکه هاي امروزي در وراي پيرامون، باز هستند؛ يعني هنگامي که داخل شبکه قرار داريد، مي توانيد به راحتي در ميان شبکه حرکت کنيد. اين قضيه بخصوص براي سازمان هاي کوچک تا متوسط صدق مي کند که به اين ترتيب اين شبکه ها براي هکرها و افراد بدانديش ديگر به اهدافي وسوسه انگيز مبدل مي شوند. تکنولوژي هاي ذيل امنيت را در سطح شبکه برقرار مي کنند:

· IDSها (سيستم هاي تشخيص نفوذ) و IPSها (سيستم هاي جلوگيري از نفوذ) ـ تکنولوژيهاي IDS و IPS ترافيک گذرنده در شبکه شما را با جزئيات بيشتر نسبت به فايروال تحليل مي کنند. مشابه سيستم هاي آنتي ويروس، ابزارهاي IDS و IPS ترافيک را تحليل و هر بسته اطلاعات را با پايگاه داده اي از مشخصات حملات شناخته شده مقايسه مي کنند. هنگامي که حملات تشخيص داده مي شوند، اين ابزار وارد عمل مي شوند. ابزارهاي IDS مسؤولين IT را از وقوع يک حمله مطلع مي سازند؛ ابزارهاي IPS يک گام جلوتر مي روند و بصورت خودکار ترافيک آسيب رسان را مسدود مي کنند. IDSها و IPSها مشخصات مشترک زيادي دارند. در حقيقت، بيشتر IPSها در هسته خود يک IDS دارند. تفاوت کليدي بين اين تکنولوژي ها از نام آنها استنباط مي شود. محصولات IDS تنها ترافيک آسيب رسان را تشخيص مي دهند، در حاليکه محصولات IPS از ورود چنين ترافيکي به شبکه شما جلوگيري مي کنند. پيکربندي هاي IDS و IPS استاندارد در شکل نشان داده شده اند:



ملاحظات

موفقيت ابزارهاي امنيت سطح شبکه به نحوي به سرعت اتصالات داخلي شبکه شما وابسته است. زيرا ابزارهاي IDS/IPS ، مديريت آسيب پذيري و امنيت کاربر انتهايي ممکن است منابعي از شبکه اي را که از آن محافظت مي کنند، مصرف کنند. سرعت هاي اتصالي بالاتر تأثيري را که اين ابزارها بر کارايي شبکه دارند به حداقل خواهد رساند. در پياده سازي اين تکنولوژي ها شما بايد به مصالحه بين امنيت بهبوديافته و سهولت استفاده توجه کنيد، زيرا بسياري از اين محصولات براي کارکرد مؤثر بايد به طور پيوسته مديريت شوند و اين ممکن است استفاده از آن محصولات را در کل شبکه با زحمت مواجه سازد.

وقتي که اين تکنولوژي ها را در اختيار داريد، بهبود پيوسته شبکه را در خاطر داشته باشيد. در شبکه هايي با پويايي و سرعت گسترش بالا، تطبيق با شرايط و ابزار جديد ممکن است مسأله ساز گردد.

سطح ?- امنيت ميزبان

سطح ميزبان در مدل امنيت لايه بندي شده، مربوط به ابزار منفرد مانند سرورها، کامپيوترهاي شخصي، سوئيچ ها، روترها و غيره در شبکه است. هر ابزار تعدادي پارامتر قابل تنظيم دارد و هنگامي که به نادرستي تنظيم شوند، مي توانند سوراخ هاي امنيتي نفوذپذيري ايجاد کنند. اين پارامترها شامل تنظيمات رجيستري، سرويس ها، توابع عملياتي روي خود ابزار يا وصله هاي سيستم هاي عامل يا نرم افزارهاي مهم مي شود.



معايب

پياده سازي جامع امنيت سطح برنامه مي تواند هزينه بر باشد، چرا که هر برنامه و ميزبان آن بايد بصورت مجزا ارزيابي، پيکربندي و مديريت شود. بعلاوه، بالابردن امنيت يک شبکه با امنيت سطح برنامه مي تواند عملي ترسناک! و غيرعملي باشد. هرچه زودتر بتوانيد سياست هايي براي استفاده از اين ابزارها پياده کنيد، روند مذکور موثرتر و ارزان تر خواهد بود.

ملاحظات

ملاحظات کليدي برنامه ها و طرح هاي شما را براي بلندمدت اولويت بندي مي کنند. امنيت را روي برنامه ها کاربردي خود در جايي پياده کنيد که بيشترين منفعت مالي را براي شما دارد. طرح ريزي بلندمدت به شما اجازه مي دهد که ابزارهاي امنيتي را با روشي تحت کنترل در طي رشد شبکه تان پياده سازي کنيد و از هزينه هاي اضافي جلوگيري مي کند.
دسته بندی: فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای

تعداد مشاهده: 986 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:233 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: