گزارش کاراموزی بررسی شركت پارس نخ

دسته بندي : فنی و مهندسی » نساجی
گزارش کاراموزي بررسي شركت پارس نخ در 70 صفحه ورد قابل ويرايش


مقدمه:

فشارهاي فزاينده موجود در محيط و آگاهي هاي محيطي نياز به مطالعه تعاملات بين بخش هاي اقتصادي با محيط را الزامي کرده است . حسابهاي ملي سنتي (توليد ملي خالص يا ناخالص يا داخلي)بر اندازه گيري رشد و عملکرد اقتصادي تأکيد دارد. به منظور ارزشيابي جامع تري از دوام و توسعه لازم است که حوزه حسابداري مالي گسترده تر گردد تا استفاده از منابع طبيعي و همچنين زيان هاي موجود در فرايند توليد را شامل مي شود.

هدف اين مقاله اندازه گيري دارائي هاي طبيعي و محاسبه هزينه ها و درآمدهاي محيطي است. اين مقاله با پذيرش سيستم هاي مديريت محيطي و سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري سبز به بررسي تعاملات بين محيط و عملکرد اقتصاد شرکتها مي پردازد. علاوه بر اين، اين مقاله امکان ايجاد تعامل بين محيط و عملکرد اقتصادي شرکتها را با پذيرش سيستم هاي مديريت محيطي و سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري سبز، مورد بررسي قرار مي گيرد.

تئوري حسابداري مالي دارايي هاي مشهود و غيرمشهود را به اقل بهاي تمام شده تاريخي و ارزش فعلي شناسايي و ثبت مي کند اما اين تئوري استفاده از منابع طبيعي و محيطي و همچنين کاهش درآمد ناشي از افت سرمايه طبيعي را مورد ارزيابي قرار نمي دهد. به علاوه تا امروز بسياري از منابع مثل آب و هوا را به عنوان کالاي مجاز در نظر گرفتند. که هرگز در صورت مالي، نامي از آنها برده نمي شود. در عمليات حسابداري هاي توليد و توزيع محصولات يا ارائه خدمات مستلزم استفاده از مواد مستقيم، نيروي کار مستقيم ، هزينه هاي سربار توليد، هزينه هاي اداري و فروش و همچنين هزينه هاي تحقيق و توسعه است.





تاريخچه شرکت:

گروه صنعتي نيکو (سهامي خاص) مشتمل بر کارخانجات توليدي پارس نخ - گريس - نابريس و بازرگاني آذين نسج و مرکز تحقيقات فيزيک نساجي و پروژه هاي در دست ساخت نيکو بافت، بژار، ابهرنسج و برزنت بروجرد با سطح اشتغال حدود ??? نفر (در حال حاضر50% آن را افراد با تحصيلات دانشگاهي تشکيل داده اند) به شرح ذيل مي باشد:

کارخانه توليدي صنعتي پارس نخ

اين کارخانه با مساحت 2500 مترمربع واقع در شهرستان ابهر(کيلومتر 9 جاده ترانزيت ابهر - تاکستان) جديدترين واحد توليدي گروه مي باشد که در سال 1376 تأسيس شده است. اين کارخانه داراي دو سالن الياف سازي و منسوج نبافته مي باشد. سالن الياف سازي از حدود سه سال قبل به توليد الياف هايژنيک(بهداشتي) پلي پروپيلن و پلي استر با ظرفيت توليد 19000 تن در سال و سالن منسوج نبافته به توليد منسوج نبافته هايژنيک با ظرفيت 7000 تن در سال پرداخته استو ضمن تامين 95% منسوج نبافته هايژنيک مورد نياز صنايع بهداشتي داخلي به جهت رعايت اصول و ضوابط استانداردهاي بين المللي ، بهبود مستمر کيفيت ، قابليت انعطاف در توليد انواع سفارشها در کوتاهترين زمان ممکن و جلب اعتماد خريداران با انجام به موقع تعهدات خود موفق به صادرات فراگير و مستمر گرديده است که ارزش ارزي ان در سال 1380 به رقم ده ميليون دلار رسيد و پيش بيني مي گردد با اهتمام پرسنل تلاشگرو متخصص اين شرکت در سال 1381 استمرار و ارتقاء ايم امر قطعيت يابد.

اين شرکت که مجهز به گواهي بين المللي ايزو9002 (ISO 9002) و علامت استاندارد تشويقي جهت محصولات خود مي باشد. در ضمن منتخب واحد توليدي نمونه کشور و صادرکننده نمونه استان زنجان در سال 1379 مي باشد.

اين شرکت با عضويت در انجمنهاي تخصصي داخلي (انجمن هاي صنايع نساجي ايران و صنايع بهداشتي و سلولزي) و بين المللي(کاروليناي شمالي)، حضور در شبکه جهاني اينترنت از طريق 6 وب سايت اختصاصي و مستقل، اتصال به 9 وب سايت بين المللي، تهيه CD هاي اطلاعاتي مربوط به محصولات و سوابق شرکت و برگزاري دوره هاي آموزشي داخلي بازاريابي و صادرات براي پرسنل موجبات انتقل دانش روز، ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت، تضمين بقاء صنايع پايين دست و نهايتاً اين بخش از صنعت کشور را فراهم آورده است.

در ضمن طرح توسعه پارس نخ با هدف توليد الياف تکنيکي در تائي(Bicomponent) و توخالي(Hoilow) با بکارگيري دانش و فن آوري جديد در دست مطالعه و اجرا مي باشد.

شرکت گل ريس از 248 پرسنل تشکيل شده که 11 نفر خانم و مابقي مرد مي باشند که از نظر تحصيلات – نفر داراي مدرک فوق ليسانس ، 1 نفر ليسانس، 20 نفر فوق ديپلم، 123 نفر ديپلم و 87 نفر زير ديپلم هستند.

کارخانه توليدي و صنعتي نابريس

اين کارخانه با مساحت 11000 مترمربع واقع در استان قزوين مي باشد که در سال 1372 تأسيس شده است. اين کارخانه حدود 5 سال، در زمينه ريسندگي الياف کوتاه فعاليت دارد. ظرفيت توليد سالانه اين کارخانه ، حدود 2500 تن نخ يک لا و چندلا در سال مي باشد.

شرکت نابريس داراي گواهينامه ايزو 9002 (ISO 9002) مي باشد.

اين شرکت از 160 پرسنل تشکيل شده که 7 نفر خانم و مابقي مرد مي باشند که از نظر تحصيلات 5 نفر داراي مدرک فوق ليسانس، 20 نفر ليسانس، 5 نفر فوق ديپلم ، 90 نفر ديپلم و 40 نفر زير ديپلم هستند.

شرکت مهندسي و بازرگاني نيکونسج

اين شرکت واقع در استان تهران (بلوار ميرداماد – شماره 139) مي باشد که با دارابودن ارتباط تکنيکي و علمي با معتبرترين شرکتهاي سازنده ماشين آلات کمپانيهاي نساجي اروپايي، پس از انقلاب شکوهمند اسلامي ايران حدود 30 خط توليد ريسندگي راه اندازي و ماشين آلات و تجهيزات آنها را تأمين نموده است. همچنين خدمات مختلف مشاوره ، نصب، صادرات و واردات و ساير امور بازرگاني را ب دست اندرکاران صنعت نساجي ارائه مي نمايد.

مرکز تحقيقات فيزيک نساجي

اين مرکز واقع در تهران (بلوار ميرداماد- شماره 139) مي باشد که حدود 10 سال پيش با انديشه ارتقاء فرهنگ کنترل کيفيت و ارائه خدمات آزمايشگاهي و مشاوره اي به صنعت نساجي کشور تأسيس شد. اين مرکز مجهز به مدرنترين وسايل آزمايشگاهي بوده و با دارابودن کادر مجرب متخصص، کليه ازمونهاي مربوط به انواع الياف ، نخ و پارچه را در کوتاهترين زمان و با بالاترين سطح دقت انجام مي دهد.

گروه صنعتي نيکو پس از اجرا و بهره برداري بيش از 35 طرح توليدي در بخش نساجي طي 20 سال گذشته و با بکارگيري تجربه ، فن آوري و نيروي متخصص و متعهد در اين صنعت درصدد اجراي چهار طرح توليدي ديگر با نامهاي بژار(بازيافت ضايعات نرم و سخت نساجي)، برزنت بروجرد و نيکويافت(بازيافت انواع ضايعات پليمري شامل پلي استر، پليپروپيلن و پلي اتيلن) و ابهرنسج در شهرستانهاي ابهر و بروجرد مي باشند.

در ذيل توضيحاتي در ارتباط با اين پروژه ها ذکر مي شود:

پروژه بژار

اين کارخانه با مساحت 20000 مترمربع واقع در شهرستان ابهر ( کيلومتر 9 جاده ترنزيت ابهر- تاکستان) مي باشد. اين طرح براي حلاجي پنبه (بازيافت پنبه از ضايعات نرم و سخت کارخانه گل ريس) با ظرفيت 1350 تن و ريسندگي نخ پنبه اي با استفاده از پنبه هاي بازيافتي به ظرفيت 1850 تن در سال طراحي گرديده است.

12 ) پاسخگويي به مراجع مربوطه و حسابرسان؛

13 ) اخذ و نگهداري احکام کارگزيني و انجام تعهدات حقوق؛

14 ) تهيه صورتحساب حقوق؛

15 ) ساير وظايف مربوطه که توسط رئيس حسابداري مالي تعيين مي شود؛

اهم وظايف واحد حسابداري فروش

1 ) انجام عمليات مربوط به دريافت وجه نقد و واريز آن به بانک و ارائه رسيد و واريز به رئيس حسابداري مالي؛

2 ) انجام عمليات مربوط به حسابداري فروش و نگهداري حساب مشتريان و قراردادها؛

3 ) نظارت مستمر بر انجام قراردادهاي فروش و همکاري با واحد فروش؛

4 ) تائيد فاکتورهاي و حواله هاي انبار محصول توسط فروش؛

5 ) پيگيري مطالبات و وصول آن؛

6 ) تهيه گزارشات مديريت مربوط به عمليات فروش؛

7 ) صدور اسناد حسابداري فروش؛

8 ) ساير وظايف ارجاعي توسط رئيس حسابداري مالي.







3 ) اصول و مباني کلي :

1 . 3 ) به منظور استفاده بهتر از گزارشات مديريت و پاسخگوئي به اهداف آن سعي شده است که گزارشات از ويژگيهاي زير خودار باشند تا بتوان از آنان بعنوان ابزاري مفيد در جهت برنامه ريزي و کنترل عمليات استفاده نمود؛

الف ) هدفمند باشد.

ب ) به سهولت قابل تنظيم و بسادگي قابل استفاده باشند.

پ ) از دقت کافي و لازم برخوردار باشند.

ت ) به هنگام شوند.

2 . 3 ) گزارشات مديريت به نحوي تنظيم گرديده اند که بتوانند مندرجات سطوح مختلف مديريت را در شرکت برآورده نمايند. بدين معني که سعي گرديده است جهت سطح مديريت ارشد گزارشات بصورتي تنظيم گردد که داراي اطلاعات خلاصه شده ولي جامع و در برگيرنده کليه فعاليتها باشند و جهت مديريان مياني و اجرائي اطلاعات مندرج در گزارشات، معين تر و از حيطه فعاليتها به تناسب محدودتر مي شود.

3 .3 ) گزارشات مديريت بر مبناي اطلاعاتي است که طي ماه براساس روشهاي اطلاعاتي در امور مالي ثبت مي گردد. بنابراين اکثر اطلاعات منعکس شده در گزارشات بصورت طبقه بندي شده در حسابها وجود دارد و در موارد خاص اطلاعات از واحدهاي عملياتي اخذ مي شود.

4 . 3 ) جهت هر يک از گزارشات يک دوره تناوب مشخص شده است. دوره تناوب با توجه به عوامل مختلف از جمله نياز اطلاعاتي مديريت در دوره هاي کوتاه مدت و بلند مدت و بلند مدت تصميم گيري، تخصيص هزينه يا درآمد و مشکلات جمع آوري و استخراج اطلاعات مربوطه به گزارش، تعيين گرديده است.

4 ) مسئوليت تهيه گزارشات مديريت :

1 . 4 ) مديريت مالي شرکت مسئول تهيه گزارشات مديريت بطور صحيح و به موقع و توزيع آن است.

2 . 4 ) تهيه و تنظيم کليه گزارشات مديريت با استثناء محدودي از گزارشات بر عهده داحد بودجه و گزارشات در حسابداري مديريت مي باشد. اين واحد مسئول تهيه گزارشات توجيهي به منظور بيان روشن تر علل و عوامل مغايرات و انحراف از استاندارد و بودجه مي باشد.

3 . 4 ) گزارش مديريت کمتر از يکماه ظرف يکروز بعد از پايان مقطع تهيه و ارسال مي شود و گزارشات ماهانه و بالاتر حداکثر تا دهم ماه بعد تهيه و توزيع مي شود.

5 ) گزارشات توجيهي :

5 . 1 ) گزارشات مديريت در واقع نشان دهنده نتيجه عملکرد شرکت درطي دوره مالي است که در قالب اعداد و ارقام بيان مي شود. چنين گزارشاتي موقعي کامل و نتيجه بخش است که تنها متکي به ارقام مندرج در فرمهاي گزارشات نبوده، بلکه توضيحات و توجيهات لازم در رابطه با دستيابي به برنامه ها و علل ايجاد مغايرات نسبت به پيش بيني ها و چگونگي تأثيرات چنين مغايرتهايي در سطح شرکت بصورت مدرن به مديريت ارائه شود.

2 . 5 ) مسئوليت تهيه گزارشات توجيهي بر عهده واحد بودجه و گزارشات مي باشدو که براساس اطلاعات دريافتي از ساير واحدها اقدام به تکميل و ارائه گزارشات توجيهي خواهد نمود. گزارشات توجيهي بايد خلاصه بوده و عوامل اصلي مغايرات در آن درج شده باشد.

6 ) اصلاح انحرافات :

مسئوليت رفع مغايرات و انحراف قابل توجه بر عهده مديران و مسئولين اجرائي در هر واحد باشد و مديريت شرکت نظارت کلان بر چگونگي و انجام رفع مغايرات و انحرافات خواهد نمود.

1 ) اهداف و اصول کلي :

1 . 1 ) هدف و کاربرد گزارشات مديريت بطور کلي فراهم نمودن امکانات لازم براي مديريت در موارد زير مي باشد :

- کنترل فعاليتها

- برنامه ريزي عمليات

- تصميم گيري

گزارشات مديريت که در واقع نشان دهنده نتايج کليه عمليات مالي است زمينه هاي لازم را براي آغاز تصميمات مناسب و همچنين انجام صحيح وظايف مديريت بخصوص در زمينه کنترل عمليات فراهم مي آورد.

2 . 2 ) گزارشات مديريت اطلاعات مورد نياز مديران و مسئولين شرکت را به منظور کنترل عمليات واقعي با بودجه مصوب و همچنين تجزيه و تحليل علل ايجاد مغايرت را مهيا مي نمايد.

2 ) طبقه بندي گزاشات مديريت :

1 . 2 ) گزارشات مديريت بطور کلي جنبه مالي داشته و اغلب آنها اطلاعات تفضيلي اقلام تشکيل دهنده گزارشات نهايي (ترازنامه و سود و زيان) را منکس مي نمايد و ساير اطلاعات مورد نياز مديريت نيز در قالب گزارشات خاص طراحي شده است.

2 . 2 ) طبقه بندي ساخت گزارشات مديريت در سطح کلي بصورت زير است :

- گزارشات نهايي

- گزارشات ترازنامه اي شامل گزارشات دارايي و بدهي

- گزارشات سود و زياني شامل گزارش فروش، قيمت تمامشده و هزنيه ها

- ساير گزارشات

دسته بندی: فنی و مهندسی » نساجی

تعداد مشاهده: 761 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:66 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: