گزارش کاراموزی شركت مينو

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع غذایی
گزارش کاراموزي شركت مينو در 25 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

*******************************************

عنوان صفحه

مقدمه ............................................................................................. 1

قسمت تاسيسات برق.................................................................... 2

قسمت سيم پيچي .......................................................................... 4

گزارش فعاليتهاي انجام شده در قسمت تاسيسات برق........... 5

قسمت بسته بندي بيسكويت ..................................................... 13

كنتاكتور ...................................................................................... 14

مزاياي استفاده از كنتاكتورها نسبت به كليدهاي صنعتي ...... 16

اجزاي تشكيل دهنده يك كنتاكتور ............................................ 17

جريانهاتي نامي كنتاكتور ........................................................ 18

جريان هفتگي ............................................................................ 19

ولتاژهاي نامي كنتاكتور.......................................................... 20

ولتاژ تغذيه بوبين ................................................................... 21

قدرت قطع كنتاكتور.................................................................. 23

قطع كننده حرارتي .................................................................... 24

اصول كلي طراحي مدارهاي فرمان ....................................... 29




مقدمه

شركت صنعتي مينو يك شركت توليد كننده محصولات غذايي مي باشد كه از قدمت طولاني بر خوردار است . اين شركت در ابتدا تاسيس خود محصولات كمي را توليد مي كند . اما به مرور زمان محصولات ايت شركت افزايش يافته و در حال حاضر بيش از ده نوع محصول متنوع را توليد و عرضه مي كند . اينجانب به دليل رشته تحصيلي در چار قسمت شركت كارآموزي خود را گذراندم . ابتدا در تاسيسات برق در قسمت سيم پيچي قسمت الكترونيك و بالاخره در قسمت بسته بندي بيسكويت .















ابتدا به عمده فعاليتهاي قسمت هاي ياد شده مي پردازم :

1-قسمت تاسيسات برق :

قسمت تاسيسات برق يكي از قسمت هاي مهم و در عين حال ضروري براي هر شركتي مي باشد . افراد مشغول در تاسيسات همگي بايد داراي ديپلم و يا فوق ديپلم برق باشند . مهم ترين كار اين افراد بازرسي از پست هاي فشار قوي و بازديد از چاههاي عميق مي باشد . به اين صورت كه هرروز در شيفت صبح و شب بايد از پست هاي فشار قوي قسمتهاي مختلف بسته بندي مواد غذايي بازديد كرده و آمپرهاي مصرفي آنها را يادداشت كرده و به اطلاع سرپرست مي رسانند .

در صورتي كه هر قسمتي آمپري بيشتري و يا كمتر مصرف كند بايد آزمايشات لازم را انجام دهند . بازديد از چاههاي عميق نيز به همان صورت عمل مي كنند و آمپر مصرفي را يادداشت مي كنند .

از ديگر فعاليتهاي اين قسمت مي توان به كارهاي خدماتي برق شامل كابل كشي كارگاهها ، نصب كولر ، تعويض موتورهاي برق ، سيم كشي ساختمانها ، تعويض لامپ و ... اشاره كرد .

در واقع اين قسمت يكي از قسمت هايي مي باشد كه بايد در 24 ساعت شبانه روز هميشه در خدمت باشند تا اگر در اثر اتصال كوتاه و يا مشكلي ديگر قسمتي دچار مشكل شدند سريعاً آن مشكل را برطرف كنند .

























2-قسمت سيم پيچي :

اين قسمت عهده دار مسئوليت و نگهداري موتورهاي سوخته را دارد . در اين قسمت همه نوع موتور از قبيل موتورهاي كولر ، موتورهاي نوارهاي بسته بندي و انواع موتورهاي ديگر سيم پيچي تحويل داه مي شود .

3-واحد الكترونيك :

در اين واحد خدمات الكترونيكي ارائه مي شود . مانند تعمير كنتاكتور ها ، تعمير ميكروسوئيچها ، رله ها و بي متال ها .

4-قسمت بسته بندي بيسكويت :

اين قسمت نياز چنداني به نگهداري از تاسيسات برقي ندارد و كاركنان برق اين قسمت بيشتر نقش نظارتي دارند تا خدماتي .











گزارش فعاليتهاي انجام شده در قسمت تاسيسات برق :

اينجانب بنا به اقتضاي رشته تحصيلي خود بيشتر اوقات كارآموزي خود را در اين قسمت گذراندم كه به اختصار توضيح مي دهم .

در اين واحد صبحها به همراه تني چند از كاركنان به بازديد از پستهاي فشار قوي برق رفته و پس از بازديد و سركشي از آنها و برداشتن اطلاعات لازم به چاه عميق رفته و عمليات لازم را انجام مي داديم . در اين قسمت پس از رفتن به تونلهاي زير زميني كه محل لوله كشي آب از چاه به قسمتهاي مختلف بود . به بازديد از آمپرهاي و ولتمتر ها مشغول شده و يادداشت هماي لازم را برداشته و به طرف قسمت روانه مي شديم . بعد از اين كار بر اساس تماس هاي گرفته شده از ساير قسمتها براي رفع عيوب به قسمت هاي مورد نظر مي رفتيم .

در روز اول ابتدا به قسمت كارگزيني رفته و چند لامپ مهتابي را تعويض كرده و سپس به تعويض يك پمپ آب كولر آبي اقدام نموديم . سپس به رستوران رفته و يك موتور سه فاز را براي كولر رستوران نصب كرديم .

در اين روز طريقه نصب كولر سه فاز آبي را ياد گرفتم كه به اين صورت بود :

ابتدا سه فاز موتوري را به سه فاز مي داديم سپس يكي از فازها را به پمپ آب و ورودي ديگر را مستقيماً به نول وصل كرديم . در روزهاي ديگر نيز بيشتر وقت ما به كارهاي خدماتي گذرانده مي شد . كارهاي خدماتي از قبيل تعويض لامپ هاي سوخته ، لامپ هاي مهتابي سوخته و يا تعويض موتور كولر هاي آبي سوخته .

در روز سوم براي سيم كشي به يكي از ساختمانهاي مديريت رفتيم . اين ساختمان بعد از رنگ آميزي بايد به صورت روكار سيم كشي مي شد . ابتدا به محل مورد نظر رفته و سپس از برآورد متراژ سيم مورد نظر و همچنين تعداد كليد پريزها و برداشتن مواد لازم به سمت محل مورد نظر رفتيم . پس از سوراخ كردن ديوار و پيچ كردن قابها درون ديوار جاي كليد پريزها را مشخص كرده و علامت گذاري كرديم . سپس سيم كشي را كرده و كار به اتمام رسيد . در اين روز با طرز بستن و نصب چند كليد تك پل ، دو پل ، تبديل و شاسي زنگ كه قبلاً آشنا شده بوديم به صورت عملي بيشتر با آنها آشنا شديم .

تعويض لامپهاي كانال زير زميني آب براي لوله كشي نيز از كارهاي ديگر ما بود .

بدليل كارهاي زياد در بخش بسته بندي بيسكويت موتورهاي نوار اين قسمت ها زود به زود مي سوختند . به همين دليل چندين مرتبه براي تعويض موتور نوارها به اين قسمت مراجعه كرديم . براي كارگراني نيز كه در كانالهاي آب كار مي كردند چندين تهويه سه فاز نيز نصب كرديم . در اين قسمت همچنين تعميرات لوازم مختلفي نيز انجام مي گرفت از قبيل تعمير سماور ، تعمير حشره كش هاي برقي و ... .

براي قسمت بسته بندي بيسكويت نيز يك تابلوي مدار فرمان طراحي و ساخته شد كه در آن براي بكار انداخاتن و يا از كار انداخاتن نوارها تعدادي كنتاكتور و فيوز تعبيه شده بود . در اين تابلو براي راه اندازي كل قسمت يك كليد سه فاز تعبيه شده بود . سپس براي قسمت فر ، قسمت بسته بندي ، و نوارهاي انتقال جعبه ها به انبار نيز كنتاكتور و فيوزز جداگانه اي نصب شده بود . در صورت خرابي و يااشكال در هر يك از قسمت هاي فوق كنتاكتور مربوط به آن قسمت قطع شده و دستگاه مورد نظر از كار مي افتاد .

در روزهاي آخر فعاليت بنده در قسمت تاسيات برق ، كابل كشي يك سالن بزرگ كه توليد كننده كيك بود نير در دست اجرا بود .




جريان هفتگي :

اين جريان با نشان داده مي شود و جرياني است كه در شرايط نرمال و باهفته اي يكبار اتصال از كنتاكتها عبور كرده و تغييري در خصوصيات كنتاكتور به وجود نياورد .



جريان شيفتي ( هشت ساعتي ) :

اين جريان با I th 1 نشان داده مي شود و جرياني است كه در شرايط كار نرمال و با يكبار اتصال در هر هشت ساعت ( يك شيفت كاري ) اطز كنتاكتها مي گذرد و تغييري در خصوصيات كنتاكتور بوجود نياورد .

جريان كار نامي :

اين جريان با I e نشان داده مي شود و جرياني است كه شرط استفاده از كنتاكتور را در رابطه با نوع و مقدار ولتاژ بار بيان مي كند . مثلاً اگر اين جريان به طور دائم از كنتاكتور عبور نمايد مقدار I e برابر با I th2 خواهد بود ( I e = I th2 ) .





جريان اتصال كوتاه :

مقدار ماكزيمم جريان در لحظه اتصال كوتاه كه ممكن است باعث آسيب در كنتاكتور شود به جريان اتصال كوتاه ضربه اي معروف است ( Is ) . همچنين مقدار موثر جريان اتصال كوتاه كه كليد براي مدت يك ثانيه قادر به تحمل آن است جريان يك ثانيه اي يا جريان نامي زمان كم ناميده مي شود و با I th ( Is) مشخص مي گردد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 987 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: