پروژه کارآفرینی شركت بهپاك

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني شركت بهپاك در 98 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان


صفحه
فصل اول : كليات شناخت طرح




مقدمه اي بر كارآفريني


1

نيازسنجي از وضع بازار


3

بازاريابي شركت بهپاك


4

كليات تاريخچه شركت


9

سرمايه شركت و تعميرات آن


10

اعضاء هيئت مديره


11

اساسنامه شركت بهپاك


12

نام ، موضوع ، مدت و ...


12

تغييرات در سرمايه شركت


16

مجامع عمومي


19

هيئت مديره


26

بازرس


36

حسابهاي شركت


38

انحلال و تصفيه


40

عنوان


صفحه
فصل دوم : بررسي فني طرح




محل اجراي طرح


42

هزينه هاي سرمايه گذاري


43

سرمايه در گردش


49

برنامه توليد و برآورد هزينه هاي توليد


50
فصل سوم : بازار و بازاريابي




مديريت و بازاريابي


56

سيستم بازار


60

عناصر محيط بازاريابي


61

روش هاي رقابتي


62

برنامه ريزي استراتژيك بازاريابي


63

تجزيه و تحليل و ارزيابي سرمايه گذاريها


64

برنامه ريزي استراتژيك واحدها


65

فرآيند بازاريابي


66
فصل چهارم : بررسي اقتصادي طرح




سويا


67

عنوان


صفحه

تاريخچه


67

ارزش تغذيه اي سويا


68

خواص تابعي سويا


74

علت پذيرش پايين براي مصرف سويا


77

پروتئين سويا در صنايع غذايي


78

روش مصرف سويا


79

نمودارها


80
فصل پنجم : بررسي مالي طرح




نسبت هاي مالي


82

نسبت هاي نقدينگي


82

نسبت هاي فعاليت


82

نسبت هاي سودآوري


83

فصل ششم : راه اندازي كارخانه




امور اداري


84

آموزش ضمن خدمت


85




عنوان


صفحه

امور مالي


86

كلياتي در مورد كاركنان شركت بهپاك


87

چارت سازماني كاركنان


89

عملكرد و فعاليت


90

فعاليت بخش روغنكشي


91

فعاليت بخش توليد آرد و پروتئين


93

فعاليت بخش پنبه پاك كني


93

خريد


94

خط توليد


95

نمودارهاي مربوط به عملكرد كارخانه


96

منابع و مآخذ


98




مقدمه اي بر كار آفريني

كار آفريني تلاشي است براي ايجاد ارزش از طريق شناخت فرصتهاي شغلي ريسك مناسب با آن فرصتها و مهارتهاي مديريتي و ارتباطي به منظور بسيج منابع انساني ،مالي و جنسي براي به ثمر رسيدن و تحقق يك پروژه لازم است. ويژگيهاي عمده اي كه يك فرد كار آفرين بايستي واجد آنها باشد عبارتند از :

وفاداري و احساس مسئوليت و تعهد كامل ،عزم راسخ و پشتكار .

حركت و تلاش براي با لندگي و رشد و داشتن انگيزه براي پيشرفت به عبارت ديگر عطش موفقيت آشنايي و درك خوب و ثبت از هدف و فرصتهاو موقعيتهاي آن هدف ابتكار عمل و وظيفه شناسي و احساس مسئوليت شخصي ،ريسك نمايي دقيق و حساب شده و ريسك طلبي .

امروز تاكيد و تمركز باري گسترش كار آفريني و تقويت و توسعه بخشي بازرگاني يك نياز حياتي است يك كارآفريني آينده لازم است قبلا مسائل مالي و بودجه اي و سرمايه اي را با تكيه و توجه به امر نقدينگي و گردش پول و سرمايه جاري شركت كه امر بسيار مهمي است ،به دقت مورد توجه قرار دهد و با پرهيز و اجتناب از نقاط ضعف و كاستي ها تمركز خود را ولي نقاط قوت معطوف دارد .

كار آفريني امروزه يك بعد حياتي و بسيار مهم مؤسسات كوچك و متوسط بازرگاني است .رشد كارآفريني كه ريسك نمايي كارآفرينان را مي طلبد ،تولد ثروت ،ايجاد فرصتهاي شغلي پرداخت ماليات و فعال سازي تقاضاهاي اقتصادي براي كالا و خدمات ،قابليت شناوري يك اقتصاد را در راستاي رسيدن به اقتصادي پر رونق و متعالي آسان مي سازد .

اهداف و انگيزه هاي فرد كار آفرين :

1- داشتن تخصصي در اين زمينه

2- داشتن بازار كار بيشتر

3- بر طرف كردن نياز افراد جامعه

4- ايجاد شغل كه باعث حل قسمتي از معضل بيكاري شده

5- كسب سود






































نيازسنجي از وضع بازار:

در برخي مواقع شركتهايي تأسيس مي شوند كه بنا به خواست دولت نبايد سود آور باشند يعني موظف هستند محصولات را از كشاورزان خريداري كرده و پس از انجام عملياتي بر روي آنها اين محصولات را در اختيار شركتهاي ديگر رار دهند كه به اين نوع عمليات ،عمليات غير انتفاعي مي گويند در برخي موارد حتي ممكن است كه اين شركتها زيان هم داشته باشند ولي چون وجود چنين شركتهايي لازم مي باشد اين شركتها تشكيل مي شوند.

اما هدف كلي تمامي شركتها چه تقاضي ،چه نسبي سود آوري مي باشد . يعني اگر توليدي باشد توليد مي كنند و اگر خدماتي باشند به ارائه خدمت مي پردازند. هر شركتي وابسته به يكي از وزارتخانه هاست شركت بهپاك وابسته به وزارت صنايع مي باشد .

هر شركتي قبل از تاسيس به يك نياز سنجي درجامعه مي پردازد شركتي مانند شركت بهپاك جهت نياز سنجي عمليات زير را انجام داده است :اين شركت در ابتدا از وزارت صنايع و وزارت كشاورزي اطلاعات و آمار مورد نياز را جمع آوري نموده يعني اطلاعاتي از قبيل اينكه توليد دانه در كشور در چه سطح مي باشد ؟ميزان مصرف آن در جامعه چه قدر است ؟

سپس آمارهايي را كه شركتهاي توليد روغن به وزارت صنايع ارائه كرده اند را مورد بررسي قرار مي دهد بعد آمار جامعه را در نظر مي گيرد مثلا هر نفر در جامعه سالي 100كيلو روغن مصرف مي كند سپس اين رقم را در توليد ضرب نموده و تخمين مي زند كه اگر ما در سال x مقدار توليد كنيم ديگر از آن محصول وارد كشور نمي شود سپس به بر آورد هزينه از جمله هزينه تاسيس شركت ،كارخانه ،ميزان دستمزد ،ماشين آلات مورد نياز و… مي پردازند و سود احتمالي را پيش بيني كرده و در صورت مفيد بودن به تاسيس شركت مي پردازند .

بازاريابي شركت بهپاك

در اقتصاد مبتني بر مبادلات آزاد ،نقش اساسي را مصرف كنندگان ايفا مي كنند. هر قدر ميزان توليدات افزايش يابد ايجاد نياز در مصرف كنندگان از طريق تبليغات يا ساير وسايل بخواهيم كالاهاي خود را به آنان تحميل نماييم لازم است كه براي اين كالاها تقاضا وجود داشته باشد .

براي شناخت دقيق رفتار مصرف كننده و بررسي تقاضاي او لازمست كه مطلوبيت كالا و ميزان نياز آنان را مورد بررسي قرار دهيم .وقتي كالايي بتواند نياز افراد را ارضا كند مي گوييم مطلوبيت براي آن كالا ايجاد گرديده است .

تقاضا به عوامل مختلف بستگي دارد .بعضي از اين عوامل مانند سليقه و يا درآمد شخصي به مصرف كننده ارتباط داشته و بعضي ديگر جنبه انگيزش دارد كه به توليد كننده و يا فروشنده مربوط مي شود . به اين معنا كه عرضه كننده با تدابيري كه اتخاذ مي كند سعي در تغيير و تحول ميزان فروش دارد .تصميم گيري مربوط به اين تغيير و تحول به شكل تبليغات بسته بندي مناسب ،خدمات پس از فروش ،تضمين كافي و غيره مي تواند باشد .

شركت بهپاك براي بازاريابي خود و افزايش تقاضاي مصرف كنندگان عوامل بسياري را در نظر گرفته است كه از اين عوامل مي توان به كيفيت كالا،وضعيت رقبا ،توزيع مناسب ،قيمت و سياستهاي تشويقي و تبليغي و ساير عوامل مانند مسائل فرهنگي ،عوامل سياسي ،اقتصادي ،اجتماعي و وضعيت جغرافيايي و غيره اشاره نمود .كه با توجه تمامي موارد فوق توانسته است موفقيت چشمگيري نسبت به ساير رقبا داشته باشد و انگيزه تقاضا در افراد را تا حدودي قوت بخشيده است .

حال درباره چگونگي تاثير هر يك از اين عوامل در بازار به توضيح مختصري مي پردازيم .

كيفيت كالا و خدمات :براي اينكه شركتها بتوانند جايگاه مستحكمي در بازار پيدا نمايند كيفيت را در استراتژي بلند مدت بازاريابي جاري مي دهند زيرا در نظر نگرفتن كيفيت و ساده انگاري آن مي تواند نقش كالا و خدمات را در كوتاه مدت ويا ميان مدت د ربازار حذف نمايد .

شركت بهپاك در بدو تاسيس با يك تحقيق جامع از مصرف كنندگان پي به خواستار آنان برد و اين تحقيق آغاز بود تا اين شركت بتواند محصولات با كيفيت بالا به بازار عرضه نمايد .

رقبا :جدا از سازمانهايي كه كالاها و خدمات انحصاري عرضه مي كنند ،ساير سازمانها با پديده اي بنام رقابت مواجه هستند .بازار رقابت داراي ويژگي هايي مي باشد كه از جمله مي توان به همگن بودن كالاها ،تعداد زياد فروشنده ،تعداد زياد مصرف كننده ،عدم امكان وجود تباني وسازش بين مصرف كنندگان يا فروشندگان اشاره كرد .شركتهاي نسبتا بزرگ لازم است داراي گروهي از محقيقين بازاريابي باشند كه در هر مقطعي از زمان وضعيت رقبا را سنجيده و روشهاي جديدي مراجعت مقابله با رفتارهاي رقيب پيشه گيرند . با افزايش شركتها سهم بازار فروش شركتي بيشتر است كه بتواند با روشهاي بازاريابي در برانگيختن مشتريان به مصرف بيشتر كالا موفقيت كسب نمايد . كه شركت بهپاك با نظر گرفتن رقبا و استفاده از روشهاي مناسب بازاريابي مشترياني بسياري را جذب كرده است .

توزيع كالا :عامل توزيع در استراتژي بازاريابي داراي اهميت نسبتا بالايي مي باشد زيرا توزيع بخشي از وظايف خدماتي سازمان بوده و ارائه صحيح آن سوي فروشندگان و يا توليد كنندگان مي تواند در بقا و دوام سازمان نقش داشته و پديده تقاضا را فزوني بخشد .دستيابي سهل و آسان به كالاها توسط مصرف كنندگان باعث مي گردد كه آنان نسبت به محصولات شركت علاقه مند شده و صاحبان كالا نيز سهم بالايي از بازار را تصاحب نمايند . مصرف كنندگان حتي المقدور در خريد كالاها اولويت را به متاعي مي دهند كه در اسرع وقت قابل دسترسي بوده و براحتي در اختيارشان قرار گيرد و شركت بهپاك اين توفيق را دارد كه اين خواسته ها را بطور دقيق و اصولي مهيا كند .

قيمت :يكي از وظايف دشوار مديريت تعيين قيمت براي كالاهاست زيرا تصميم گيريدر خصوص قيمت گذاري اگر چنانچه به دور از معيارهاي مشخص اتخاذ گردد منتهي به حذف سازمان از گردونه رقابت خواهد شد . چرا كه عكس العمل رقبا ممكن است طوري باشد كه مصرف كنندگان را به سوي كالاي خود سوق داده و باعث كاهش فروش گردد.

تعيين قيمت و سياستهاي مربوط به آن تا حدود زيادي بستگي به اوضاع اقتصادي جامعه دارد ،مثلا در زمان ركورد اقتصادي مديران بازاريابي در تعيين قيمت ،نظرات مصرف كننده را ملاك قرار مي دهند و در زمان رونق اقتصادي بالعكس . تعيين قيمت حالتهاي مختلفي دارد گاهي قيمت بر مبناي رقابت ،گاهي بالاتر از قيمت رقبا و زماني پايين تر از قيمت رقبا تعيين
مي شود .پاسخگويي به سوالات زير و در نظر داشتن آنها مي تواند مديريت را در دستيابي به اهداف و تصميم گيري مناسب در خصوص نحوه قيمت گذاري مساعدت نمايد.

الف- چرا رقبا قيمت خود را تغيير داده اند؟

ب- چگونه بايد به تغيير قيمت رقبا پاسخ گفت ؟

ج- قيمت تا چه اندازه براي خريدار داراي اهميت است ؟

د- تقاضا در شرايط فعلي به چه ميزان بوده و قيمت چگونه بايد تعيين گردد . بالاتر ،پايين تر و يا مساوي قيمت بازار و رقبا ؟

عوامل تشويق و تبليغ : برنامه هاي از پيش تعيين شده جهت ترغيب و تشويق مصرف كنندگان به مصرف بيشتر و يا شناساندن محصولات به آنان را عوامل تشويقي مي نامند . امروزه افراد در بسياري از كشورها به عوامل تشويقي به عنوان يك ابزار منفي مي نگرند و به آن انتقادات بسياري وارد كرده اند .

زيرا اين افراد معتقدند كه بسياري از اين عوامل تشويقي نظير آگهي ها گمراه كننده بوده و تعدادي از موسسات جهت فروش كالا انواع تقلبات را به كار ميگيرند . طرح اينگونه انتقاد شايد از بعضي جهات قابل تامل باشد اما بايد توجه داشت كه تبليغ و آگهي بعنوان يك ابزار جهت افزايش آگاهي مردم مفيد مي باشد .

اهميت فعاليتهاي تشويقي تا حدي است كه بيشترين هزينه بازاريابي بسياري از شركتها از جمله شركت بهپاك را تبليغات تشكيل مي دهد .
بخش چهارم : هيئت مديره



ماده 42- عده اعضاي هيئت مديره :

شركت بوسيله هيئت مديره اي مركب از پنج يا هفت نفر عضو اصلي دو نفر عضو علي السبول كه توسط مجمع عمومي عادي از بين صاحبان سهام انتخاب مي شوند اداره خواهد شد مديران قابل عزل و تجديد انتخاب مي باشند هر يك از مديران مي توانند با اطلاع كتبي به رئيس هيئت مديره در هر موقع از سمت خود استفعا دهند.

ماده 43- در صورتيكه بر اثر فوت يا استعفا يا سلب شرايط از يك يا چند نفر از مديران تعداد اعضا هيئت مديره از پنج نفر كمتر شود اعضا علي البدل كه به ترتيب مقرر در اساسنامه والا به ترتيب مقرر توسط مجمع عمومي جاي آنان را خواهند گرفت و در صورتيكه عضوعلي البدل تعيين نشده باشد و يا تعداد اعضا علي البدل كافي براي تصدي محلهاي خالي در هيئت مديره نباشد مديران باقي مانده بايد بلافاصله مجمع عادي شركت را جهت تكميل اعضا هيئت مديره دعوت نمايند .

تبصره :هر گاه هيئت مديره حسب مورد از دعوت مجمع عمومي براي انتخاب مديري كه سمت او بلا تصدي مانده خودداري كند هر ذينفع حق دارد از بازرس يا بازرسان شركت بخواهد كه به دعوت مجمع عمومي عادي جهت تكميل مديران با رعايت تشريفات لازم اقدام نمايد و يا بازرس يا بازرسان مكلف به انجام چنين در خواستي مي باشند .

ماده 44- انتخاب اشخاص حقوقي به عضويت هيئت مديره اشخاص حقوقي را مي توان به مدبريت شركت انتخاب نمود در اين صورت شخص حقوقي بايد ظرف مدت دو هفته از تاريخ مجمع انتخاب كننده يك نفر را به نمايندگي خود جهت انجام وظايف مديريت كتبا به شركت معرفي نمايد عدم معرفي ظرف مهلت مقرر به منزله انصراف بوده و براي تعيين جايگزين طبق ماده 43عمل خواهد گرديد .

ماده 45- مدت ماموريت مديران :

مدت ماموريت مديران 2سال است .اين ماموريت تا وقتي كه تشريفات راجع به انتخاب و ثبت آگهي انتخاب مديران بعدي انجام گيرد خود بخود ادامه پيدا مي كند .



ماده 46- سهام وثيقه :

هر يك از مديران لااقل 100سهم از سهام شركت را تمام مدت ماموريت خود دارا باشد اين سهام براي تضمين خساراتي كه ممكن است از تقصيران مديران منفرداً يا مشتركاً بر شركت واردشود .به صندوق شركت به عنوان وثيقه تحويل مي گردد .

سهام مذكور قابل انتقال نيست و مادام كه مديري مفاصا حساب دوره تصدي خود را در شركت دريافت نداشته است سهام مذكور در صندوق شركت به عنوان وثيقه باقي خواهدماند وثيقه بودن اين سهام مانع استفاده از حق راي در مجامع عمومي و پرداخت سود آنها به صاحبانشان نخواهد بود .

ماده 47- رئيس ،نايب رئيس و منشي هيئت مديره :هيئت مديره دراولين جلسه خود ازبين اعضا يك نايب رئيس كه بايد شخص حقيقي باشند تعيين مينمايد. مدت رياست رئيس و نيابت نايب رئيس از مدت عضويت آنها در هيئت مديره نخواهد بود .

رئيس و نايب رئيس قابل عزل و تجديد انتخاب خواهند بود در صورت غيبت رئيس و نايب رئيس ،هيئت مديره يك نفر از اعضا حاضر در جلسه را تعيين مي نمايند تا وظايف رئيس را انجام دهد .هيئت مديره از بين اعضا هيئت ،يا خارج يك نفر را به عنوان منشي انتخاب مي نمايد .

ماده 48- مواقع تشكيل جلسات هيئت مديره :

هيئت مديره در مواقعي كه خود بطور هفتگي يا ماهيانه تعيين مي كند با دعوت كتبي و تلگرافي رئيس يا نائب رئيس و يا دو نفر از اعضا هيئت مديره يا به دعوت مدير عامل در هر موقع كه ضرورت ايجاب مي كند حداقل يكبار در ماه تشكيل جلسه خواهد داد بين تاريخ ارسال دعوتنامه و تشكيل جلسه هيئت مديره حداقل سه روز فاصله بايد باشد .

چنانچه در يك جلسه هيئت مديره تاريخ تشكيل جلسه بعد تعيين و در صورتجلسه قيد شده باشد ارسال دعوتنامه براي مديراني كه در همان جلسه حضور داشته اند ضرورت نخواهد داشت .

ماده 49- محل تشكيل جلسات هيئت مديره:

جلسات هيئت مديره در مركز اصلي شركت يا در محل ديگري كه در دعوتنامه تعيين شده باشد تشكيل خواهد شد .

ماده 50- حد نصاب و اكثريت لازم براي رسميت جلسه و حق دادن راي به سمت وكالت :

جلسات هيئت مديره در صورتي رسميت دارد كه بيش از نصف اعضا هيئت مديره در آن جلسات حضور داشته باشند . تصميمات هيئت مديره بااكثريت آرا حاضرين معتبر خواهد بود.

هر يك از اعضا هيئت مديره مي تواند به عضو ديگر هيئت مديره به مسئوليت خود وكالت براي حضور در جلسات هيئت مديره و اتخاذ تصميم بدهد و هيچ عضوي نمي تواند وكالت بيش از يك نفر را به عهده بگيرد .

مدير عامل در جلسات هيئت مديره شركت خواهد كرد و در صورتيكه عضو هيئت نباشد حق راي نخواهد داشت .

ماده 51- تصميمات امضا شده :

تصميماتي كه به اعضا مديران (اعضا هيئت مديره)رسيده باشد داراي اعتبار تصميماتي خواهد بود كه در جلسه هيئت مديره اتخاذ شده باشد .

ماده 52- صورتجلسات هيئت مديره :

براي هر يك از جلسات هيئت مديره بايد صورتجلسه اي تنظيم و لااقل به امضا كليه مديران حاضر در جلسه برسد .نام مديران حاضر وغايب و خلاصه اي از مذاكرات و همچنين تصميمات متخذه در هر جلسه با قيد تاريخ در صورتجلسه ذكر مي گردد .نظر هر يك از مديران كه با تمام يا بعضي از تصميمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد بايد در صورتجلسه قيد شود .در موردماده 51تصميم امضا شده توسط مديران به جاي صورتجلسه هيئت مديره نگهداري خواهد شد .

دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 777 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 98

حجم فایل:593 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: