پروژه کارآفرینی طرح توليدي چراغ هاي اضطراري

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني طرح توليدي چراغ هاي اضطراري در 43 صفحه ورد قابل ويرايش


1-1-2-تعريف

چراغ اضطراري مورد نظر در اين طرح عبارت از دستگاهي است كه انرژي الكتريكي را در درون يك باطري قابل شارژ ذخيره نموده و در هنگام قطع برق بصورت خود كار تعدادي چراغ را با ولتاژ مستقيم باطري روشن نمايد. پتانسيل ولتاژ dc تعداد و نوع چراغ ها،مدت زماني كه امكان تامين روشنايي وجود دارد مي تواند بسته به نوع و ميزان مصرف متغيير باشد ليكن به عنوان يك محصول خانگي و با توجه به زمان معين و معمول قطع برق در كشور و امكان دستيابي به نوع باطري مدل حاضر انتخاب شده كه ولتاژ باطري آن 12 ولت كه توسط باطري سرب اسيدي مورد استفاده در خودرو سواري تامين مي شود. سه عدد چراغ سيار رفلكتوري 20 وات به عنوان تامين كننده روشنايي در نظر گرفته شده است.

در اين نوع از چراغ اضطراري دو نوع لانپ مورد استفاده قرار مي گيرد يكي لامپ هاي فلورسنت با بالاست خاص الكترونيكي و ديگري چراغ هاي رفلكتوري خودرو. لامپ‌هاي فلورسنت با توجه به حجم و سنگيني بيشتر مصارف ثالث دارند و به ديوار كوبيده مي شوند ليكن چراغ هاي رفلكتوري با توجه به وزن و حجم كم امكان سيار بدون دارند ليكن از نظر ميزان نور وراندمان لامپ هاي فلورسنت ترجيح دارند.



2-1-2- مشخصات فني

-ولتاژ تغذيه: برق شهر10% 220 ولت متناوب با فركانس 50 هرتز.

- ولتاژ خروجي: پتانسيل باطري- 12 ولت مستقيم.

- باطري: نوع سرب اسيدي- ظرفيت 40 يا 16 آمپر ساعت.

- خروجي: سه عدد چراغ سيار رفلكتوري 20 وات قابل قطع و وصل با كليد و يك عدد پريز خروجي جهت استفاده هاي اختياري

-امكانات: سيستم داراي نشان دهنده هايي به منظورهاي زير مي باشد.

الف- نشان دادن اتصال برق شهر به دستگاه

ب- نشان دادن خراب بودن باطري و يا نياز به آب باطري

ج- نشان دادن وضعيت شارژ كامل

د- نشان دادن اين كه قطب هاي باطري جابجا به دستگاه متصل شده اند.

3-1-2- طبقه بندي و چگونگي بسته بندي

هر چند با تعريف كاربري دستگاه تنوع خواهيم داشت. به طور مثال چراغ هاي اضطراري كوچك دستي كه تشكيل شده از باطري قابل شارژ كوچك خشك، لامپ فلورسنت كوچك و يا لامپ فيلماني چراغ قوه كه خود به عنوان چراغ قوه نيز كاربرد دارند. در خط توليد پيش بيني شده در طرح حاضر تنها يك مدل كه مشخصات آن نيز ذكر شده توليد خواهد شد. از نظر بسته بندي هر دستگاه داخل يك پاكت پلاستيكي گذاشته شده و داخل يك كارتن قرار مي گيرد و سپس منگنه مي شود.

4-1-2- تعرفه گمركي

اين محصول 22/58 ب-2 مي باشد.

5-2-1-استاندارد

از نظر استاندارد محصول استاندارد ملي شماره 1- 1562 تحت عنوان مقررات ايمني عمومي وسايل خانگي برق و دستگاه هاي مشابه لازم است رعايت گردد.

2-2- چگونگي بكارگيري و كالاهاي جانشيني

بررسي چگونگي بكار گيري و مقايسه كالا هاي قابل جانشيني مي پردازيم.

1-2-2- محصول

محصول مورد نظر به عنوان يك كالاي نهايي كه در منزل، مطب ها ،شركت هاي كوچك مورد مصرف دارد شناخته شده و محصولي مصرفي است.

2-2-2-جايگزيني

از نظر جايگزيني سه نوع قيمت محصول قابل بحث مي باشد:

الف- چراغ هاي سوخت فسيلي يا شيميايي مانند شمع، چراغ هاي روشنايي نفتي، چراغ‌هاي‌روشنايي‌گازسوز‌(مايع)‌كه‌مزاياي‌چراغ‌اضطراري‌براي‌اين نوع چراغ ها عبارتند از:

- روشن شدن خودكار همزمان با قطع برق.

- تميز بودن و عدم توليد گازهاي خطرناك.

- بي خطر بودن از نظر آتش سوزي.

- نياز كمتر به كالاهاي نگهداري.

تنها امتياز اين نوع چراغ ها بر چراغ اضطراري قيمت ارزانتر آن هاست كه باعث كاهش بازار آن مي گردد.

در مقايسه با چراغ هاي روشنايي گاز شهري مزاياي زير نيز به چراغ – اضطراري اضافه مي شود:

- امكان‌جابجايي‌آسان چراغ‌هاي‌اضطراري با توجه به عدم امكان‌جابجايي‌چراغ هاي گاز شهري

- خطر پخش گاز در هوا وجود ندارد.

-گران بودن هزينه لوله كشي چراغ و نصب و هزينه نگهداري چراغ گازي كه باعث اقتصادي تر شدن چراغ اضطراري مي شود.

-كافي بودن نور جهت مطالعه نسبت به چراغ گاز شهري.

ب- مقايسه با انيورترها: انيورترها از آنجا كه ولتاژ خروجي متناوب فراهم مي كنند امكان راه اندازي وسايل ديگر‌برقي را كه با استفاده از برق شهر روشن مي شوند ، دارند لذا اين يك مزيت است.

در مقابل قيمت گران آن باعث مي شود كه چراغ هاي اضطراري مورد بحث داراي بازار بيشتر باشند.

ج- چراغ اضطراري نسبت به موتور ژنراتورهاي بنزيني داراي مزاياي زير است:

- قيمت ارزان تر است

- نگهداري ساده تر مي باشد

- داراي سر و صداو آلودگي محيط نيست

- فورا با قطع برق و به طور خودكار روشنايي مي دهد

- نياز به نگهداري كمتر دارد

- نياز به محل خاص جهت نصب ندارد

موتور بنزيني در عوض يك امتياز شاخص دارد و آن امكان راه اندازي ساير وسايل برقي مي باشد.

در نتيجه براي اقشار متوسط جامعه به منظور داشتن روشنايي در زمان هاي مختلف قطع برق بهترين وسيله مي باشد تا جايگزين روشنايي منطقه مسكوني با همان كيفيت اوليه روشنايي است

3-2-امكان فروش وضع بازار

توليد اين محصول عمدتا توسط واحد هاي كوچك توليدي بدون پروانه در داخل صورت مي گيرد كه موجب ايجاد مشاغل كاذب مي باشد و تنها يك واحد توليدي در كرمان در اين زمينه داراي مجوز توليد مي باشد كه متاسفانه تبليغ چنداني در اين باره صورت نگرفته است نظر به ارزش افزوده بالاي توليد اين محصول نوع خارجي آن امكان رقابت با محصول داخلي را ندارد و اين يك مزيت بسيار عالي براي مهندسان داخلي كشور است اين محصول به عنوان محصول لوكس شناخته نمي شود لذا در صورت افزايش مصرف روشنايي اضطراري جايگزين سيستم هاي ديگر خواهد بود كه مزاياي آن در بخش 2-2 بر شمرده شد. بااجراي تبليغات مناسب و معرفي مزاياي آن ميزان مصرف بيشتر خواهد شد. قيمت فروش در بازار آزاد از 400 هزار ريال الي 650 هزار ريال بوده كه در مورد سازنده هاي مختلف متغيير است.



روش دوم

استفاده ‌از‌ماشين‌ هاي هسته‌ جازن دستي ‌است كه‌ يك ‌پله ‌به ‌استفاده ‌ماشين ‌نزديك‌تر‌ مي‌شود.

روش سوم

استفاده از ماشين هاي هسته جازن اتوماتيك است مرتبه بالاتر ، نقل و انتقال مواد و محصول به روش اتوماتيك مي باشد ليكن در طرح حاضر جا زدن هسته با توجه به ظرفيت پايين با دست انجام مي شود.

هـ - زدن شارلاك

در زدن شارلاك سه روش مرسوم است :

روش اول

روش غوطه وري است در اين روش ترانس ها از گيره هايي آويزان شده در محلول شارلاك فرو برده مي شوند و پس از مدتي كه شارلاك به داخل سيم پيچ نفوذ كرد بيرون آورده بالاي ظرف نگهداشته مي شوند تا شارلاك هاي اضافي از آن ها جدا شود

روش دوم

روش ديگر روش قطره‌اي است كه توسط نازل هايي در يك نگهدارنده شارلاك به صورت قطره قطره بر روي بدنه ترانس مي ريزد.

روش سوم

كه موثر ترين روش است و براي ترانسفورماتور هاي كيفيت بالا استفاده مي شود زدن شارلاك در خلاء مي باشد در اين سيستم ابتدا محيط ترانس ها خلاء شده و كليه خلل وفرج ترانس از هوا تهي مي گردد سپس شارلاك داخل محفظه رفته و تمام ترانس ها را فرا مي گيرد. در اين نوع شارلاك زني تلفات بيشتر كاهش يافته و از صداي زياد جلوگيري مي شود با توجه به اين كه كيفيت مورد نياز ترانس بالا نيست و ظرفيت پايين است از ساده ترين و ارزان ترين روش يعني غوطه وري استفاده مي‌شود.

و- اتصال سيم هاي خروجي

اين كار سه بخش آماده سازي سيم ها ، لحيم كاري و چسب زني نهايي را در بردارد. بريدن سيم ها و لخت نمودن دو سر آن ها با استفاده از ماشين هاي خاص نيز امكان دارد با توجه به محدود بودن كار مورد نياز اين كار توسط ابزار هاي دستي و در يك ايستگاه انجام مي شود

ز- خشك كردن شارلاك و كوره هاي contentious

خشك‌كردن‌لاك در كوره صورت مي گيرد براي اين منظور دو نوع كوره وجود دارد:

روش اول

يك كوره ممتد contentious كه به صورت نقاله ترانس هاي شارلاك خورده روي آن قرار گرفته و در حين عبور از داخل كوره عمل خشك نمودن انجام مي شود اين روش جهت خط هاي با توليد زنجيره اي و انبوه به كار مي رود.

روش دوم

اين روش كه batch ناميده مي شود تعدادي از ترانسفورماتور‌ها با توجه به گنجايش مناسب كوره در داخل آن قرار داده شده و در درجه حرارت مورد نظر و به مدت مورد نظر خشك كني انجام مي شود.

3-1-3- توليد برد مدار چاپي (دستگاهscreen printer)

توليد برد مدار چاپي داراي فرآيندهاي مختلفي است كه عمدتاً شيميايي بوده و در روش هاي دستي و اتوماتيك قدري متفاوت مي باشد و مواد شيميايي مورد نياز نيز تفاوت دارند. جهت توليد مدار چاپي در توليد انبوه استفاده از روش سيلك اسكرين متداول است.

فرآيند ها تشكيل شده از زدن لايهetching resistant كه با استفاده از دستگاهscreen printer انجام مي شود چند درجه اتوماسيون در اين دستگاه وجود دارد انتقال برد خام توسط سيستم اتوماتيك به داخل دستگاه و خارج نمودن چاپ شده آن عمل پايين آمدن screen بر روي مدار چاپي و عمل ماليدن ماده مقاوم در مقابل خوردگي به صورت اتوماتيك كه با توجه به ظرفيت توليد مورد نظر دستگاه دستي و يا هر يك از مراحل اتوماتيك آن خريداري مي شود پس از عمل فوق و خشك شدن لايه مرحله etching مي باشد كه به دو روش غوطه وري و اسپري انجام مي شود در ظرفيت هاي پايين روش غوطه وري مورد استفاده است و در ظرفيت هاي بالا روش اسپري ، در روش اسپري ماشين شامل كانواير با سرعت خاص حركت نموده و بردها را به مقابل نازل هاي پاشنده ماده خورنده مي برد در آنجا به مدت زمان تعريف شده ماده خورنده‌مناسب به برد پاشيده مي شودو باعث‌خوردگي بخش‌هايي از صفحه مسي‌مي‌شود كه بايد خورده شوند.

مرحله بعدي شست و شوي ماده etching resistant(ماده مقام خوردگي) مي باشد كه اين كار نيز شبيه مرحله فوق داراي اتوماسيون توليد است و توسط سود 10% انجام مي شود سپس با آب شست و شوي نهايي صورت گرفته در فضاي باز و يا توسط هواي گرم خشك مي شود.

آخرين مرحله سوراخ كاري است كه از روش هاي سوراخكاري با دريل هاي معمولي و استفاده از شابلون ، استفاده از دريل نوري، استفاده از ماشينCNC و استفاده از پرس مرسوم است كه با توجه به ظرفيت توليد و كيفيت مورد نظر يكي از روش هاي فوق انتخاب مي شود. در طرح حاضر با توجه به اينكه ظرفيت پايين است سفارش آن به كارگاههاي بيرون پيش بيني شده است

4-1-3- مونتاژ بردار الكترونيك

مونتاژ برد الكترونيك مستلزم سه مرحله زير است:

الف: فرم دهي و قطع پايه قطعات

با توجه به نوع تحويل قطعات الكترونيكي از نظر بسته بندي اين امر به چند روش امكان پذير است.

روش اول

استفاده‌از ابزار‌دستي جهت قطع نمودن و فرم دهي پايه قطعات الكترونيك مي باشد.



روش دوم

از ابزار بادي جهت قطعاتي كه به صورت فله اي تحويل مي شوند استفاده مي شود

روش سوم

ماشين اتوماتيك نوار هاي قطعات (راديال و اكسيال ) را به عنوان ماده اوليه دريافت و پس از قطع و فرم دادن پايه تحويل مي دهد. نظر به تعداد كم قطعات روش دستي در طرح پيش بيني شده كه در يك ايستگاه اين امر صورت مي گيرد.

ب- فرونهادن قطعات الكترونيكي در برد ( ( resistant

در حال حاضر دو تقسيم بندي عمده جهت اين امر وجود دارد يكي قطعه گذاري توسط دست و ديگري توسط ماشين. در قطعه گذاري دستي دو روش وجود دارد كه يكي استفاده از ميزهاي كامپيوتري جهت مونتاژ كار مي باشد به اين ترتيب در مورد توليداتي كه در بچ هاي كوچك صورت مي گيرند به منظور جلوگيري از اشتباه در مونتاژ كاري از اين ميزها استفاده مي‌شود. در نوع ماشيني نوارهاي قطعات به ماشين خوارنده شده و‌با برنامه كامپيوتري كه به ماشين داده مي شود عمل قطعه گذار ي صورت
مي گيرد.
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 703 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:256 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: