پروژه کارآفرینی شرکت طراحی و تولید بازی های رایانه ای
دسته بندي :
کارآفرینی »
برق و الکترونیک
پروژه کارآفريني شرکت طراحي و توليد بازي هاي رايانه اي در 65 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5
فصل اول..................................................................................................................................................................... 6
کليات.......................................................................................................................................................................... 6
مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7
نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 7
مشخصات متقاضي :................................................................................................................................................... 7
دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7
ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :.......................................................................................................................... 8
تعاريف........................................................................................................................................................................ 8
بنا به اعتقاد فيرلي مديريت ريسک داراي هفت فاز است:......................................................................................... 9
چاپمن و وارد، يک فرايند مديريت ريسک پروژه کلي را ارائه کردهاند که از نه فاز تشکيل شدهاست:.................. 9
کرزنر، مديريت ريسک را به صورت فرايند مقابله با ريسک تعريف کرده و آن را شامل مراحل چهارگانه زير ميداند: 10
مراحل اصلي در پيادهسازي مديريت ريسک........................................................................................................... 10
براي تخصيص مقادير احتمالي به ريسکها از مقادير پيشنهادي زير ميتوانيد استفاده کنيد :.............................. 11
مهندسي بازي و توليد بازيي با کيفيت بالا............................................................................................................... 14
در مهندسي بازي براي ساخت يک سيستم بازيي سه فرآيند مهم تاثير گذار مي باشند:....................................... 15
کيفيت....................................................................................................................................................................... 17
کنترل کيفيت............................................................................................................................................................. 17
تضمين کيفيت.......................................................................................................................................................... 17
هزينه کيفيت............................................................................................................................................................. 18
کيفيت بازي.............................................................................................................................................................. 18
قابليت اطمينان و امنيت بازي ; مشخصه هاي اصلي کيفيت بازي......................................................................... 19
وضعيت و ميزان اشتغال زايي :................................................................................................................................ 19
تاريخچه و سابقه مختصر طرح :.............................................................................................................................. 20
ارائه يک مثال : طرح آژانس فضايي اروپا(ESA) و ارائه استاندارد بازي............................................................. 20
حوزه كاربرد............................................................................................................................................................. 21
ساختار استاندارد...................................................................................................................................................... 21
استانداردهاي مهندسي نرمافزار ESA به سه بخش اصلي تقسيم ميشوند.......................................................... 21
1-بخش اول، استانداردهاي محصولProducts :................................................................................................ 21
2- بخش دوم، استانداردهاي رويه Procedure :................................................................................................. 21
3-بخش سوم، پيوستها Appendices :............................................................................................................. 22
سه گروه روش استاندارد در اين مجموعه استفاده شدهاند كه عبارتند از :............................................................ 22
استانداردهاي محصول............................................................................................................................................. 23
بر اساس اين استاندارد شش مرحله بايستي در چرخه حيات يك نرمافزار طي شود كه عبارتند از:................... 23
مرحله UR : تعيين نيازهاي كاربر.......................................................................................................................... 24
الف- وروديها :....................................................................................................................................................... 25
ب- فعاليتها........................................................................................................................................................... 25
ج-خروجيها........................................................................................................................................................... 25
طرحهاي آزمون پذيرش........................................................................................................................................... 26
مرحله SR : تعيين نيازهاي نرمافزار....................................................................................................................... 26
الف- وروديها......................................................................................................................................................... 26
ب- فعاليتها........................................................................................................................................................... 27
ج-خروجيها........................................................................................................................................................... 27
طرحهاي آزمون سيستم............................................................................................................................................ 27
مرحله AD : طراحي معماري................................................................................................................................ 28
الف- وروديها......................................................................................................................................................... 28
ب- فعاليتها........................................................................................................................................................... 28
ج-خروجيها........................................................................................................................................................... 29
طرحهاي آزمون يكپارچگي..................................................................................................................................... 29
مرحله DD : طراحي تفصيلي و توليد برنامه......................................................................................................... 29
الف- وروديها......................................................................................................................................................... 30
ب-فعاليتها............................................................................................................................................................. 30
ج-خروجيها........................................................................................................................................................... 30
مرحله TR : انتقال و واگذاري نرمافزار براي بهرهبرداري..................................................................................... 31
الف- وروديها......................................................................................................................................................... 31
ب- فعاليتها........................................................................................................................................................... 31
ج- خروجيها.......................................................................................................................................................... 31
مرحله OM : بهرهبرداري و نگهداري.................................................................................................................... 32
الف -وروديها......................................................................................................................................................... 32
ب- فعاليتها........................................................................................................................................................... 32
ج-خروجيها........................................................................................................................................................... 33
استانداردهاي رويه.................................................................................................................................................... 33
1- مديريت پروژه نرمافزار...................................................................................................................................... 34
2- مديريت پيكربندي نرمافزار............................................................................................................................... 35
3- وارسي و اعتبار سنجي نرمافزار......................................................................................................................... 36
اصطلاح "وارسي" بسته به مفهومي كه از آن انتظار ميرود، داراي معاني متعددي است كه سه معناي متداول آن عبارتند از : 36
4- تضمين كيفيت نرمافزار...................................................................................................................................... 37
اهداف اصلي رعايت شده در تضمين کيفيت بازي و اثرات آن بر چرخه توليد و صادرات آنها به شرح ذيل ذکر مي گردد : 39
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 40
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 40
فهرست تجهيزات مورد نياز :............................................................................................................................... 41
معرفي دستگاه ها و تجهيزات.................................................................................................................................. 41
فهرست مواد مصرفي :............................................................................................................................................. 41
معرفي تجهيزات و تاسيسات عمومي...................................................................................................................... 42
مشخصات نيروي انساني :....................................................................................................................................... 42
معرفي نيروي انساني................................................................................................................................................ 42
برآورد پرسنل فناوري اطلاعات............................................................................................................................... 42
پرسنل اداري و خدمات........................................................................................................................................... 43
روش هاي بازار يابي و تبليغات :............................................................................................................................. 43
بازاريابي كوتاه مدت در برابر بازاريابي بلند مدت :............................................................................................... 43
بازاريابي كوتاه مدت آنلاين..................................................................................................................................... 43
?تخفيف دادن.......................................................................................................................................................... 44
?تبليغات.................................................................................................................................................................. 44
?بازاريابي بلند مدت آنلاين................................................................................................................................... 45
بازاريابي ويروسي..................................................................................................................................................... 45
بازاريابي از طريق موتور جستجو............................................................................................................................. 46
اهميت بهينه سازي براي موتور جستجو / بازاريابي از طريق موتور جستجو براي بازاريابهاي B?B ................ 46
استراتژي بازاريابي در وب سايت............................................................................................................................ 48
كسب و كار اينترنتي................................................................................................................................................. 48
نيروهاي پنج گانه پورتر............................................................................................................................................ 48
تحليل SWOT........................................................................................................................................................ 50
فصل سوم :.............................................................................................................................................................. 52
امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 52
زمين محل اجراي طرح :......................................................................................................................................... 53
محوطه سازي :......................................................................................................................................................... 53
تاسيسات و تجهيزات :............................................................................................................................................. 54
ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز :....................................................................................................................... 55
تجهيزات اداري و کارگاهي...................................................................................................................................... 56
هزينه هاي قبل از بهره برداري :.............................................................................................................................. 56
جدول هزينه هاي ثابت طرح :................................................................................................................................. 57
مواد اوليه و بسته بندي :.......................................................................................................................................... 57
حقوق و دستمزد پرسنل غير توليدي :..................................................................................................................... 58
حقوق و دستمزد پرسنل توليدي :............................................................................................................................ 58
ميزان سرمايه گذاري :.............................................................................................................................................. 59
محاسبه هزينه ها :..................................................................................................................................................... 59
معرفي هزينه ها........................................................................................................................................................ 59
برآورد هزينه استهلاک............................................................................................................................................. 60
محاسبه درآمد :........................................................................................................................................................ 60
فصل چهارم :............................................................................................................................................................ 61
جمع بندي................................................................................................................................................................ 61
نتايج حاصله از اجراي طرح:................................................................................................................................... 62
جمع بندي مشخصات اصلي طرح.......................................................................................................................... 62
پيشنهادات کاربردي :............................................................................................................................................... 64
خلاصه طرح :
در اين طرح به بررسي شرکت طراحي و توليد بازي هاي رايانه اي پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .
مقدمه :
مديريت ريسک کاربرد سيستماتيک سياستهاي مديريتي، رويهها و فرايندهاي مربوط به فعاليتهاي تحليل، ارزيابي و کنترل ريسک ميباشد. مديريت ريسک عبارت از فرايند مستندسازي تصميمات نهايي اتخاذ شده و شناسايي و بهکارگيري معيارهايي است که ميتوان از آنها جهت رساندن ريسک تا سطحي قابل قبول استفاده کرد.
نام کامل طرح و محل اجراي آن :
شرکت توليد کننده بازي هاي رايانه اي
مشخصات متقاضي :
دلايل انتخاب طرح :
امروزه فناوري اطلاعات بخشي وسيعي از فعاليت ها را در بر مي گيرد به نحوي که تمامي مشاغل وابسته به فناوري اطلاعات شده اند. پيشرفت علم و گسترش زمينه فناوري اطلاعات باعث شده است که يکي از مهمترين و پرکاربردترين زمينه هاي فعاليت را در بر بگيرد .
ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :
امروزه تمامي شرکت هاي در حال استفاده کردن از بازي هاي رايانه اي هستند ، بانک ها ، سازمان هاي دولتي و خصوصي ، ادارات ، نهادها و همه و همه به نحوي با بازي هاي رايانه اي در ارتباط هستند . و اين خود بيانگر ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه ميباشد
تعاريف
از طرف موسسه مديريت پروژه، مديريت ريسک به عنوان يکي از نه سطح اصلي «کليات دانش مديريت پروژه» معرفي شدهاست. در تعريف اين موسسه، مديريت ريسک پروژه به فازهاي شناسايي ريسک، اندازه گيري ريسک، ارائه پاسخ (عکس العمل در مقابل ريسک) و کنترل ريسک تقسيم شدهاست. در اين تعريف، مديريت ريسک پروژه عبارت است از «کليه فرايندهاي مرتبط با شناسايي، تحليل و پاسخگويي به هرگونه عدم اطمينان که شامل حداکثرسازي نتايج رخدادهاي مطلوب و به حداقل رساندن نتايج وقايع نامطلوب ميباشد».
در منابع مختلف، تعاريف ديگري نيز ارائه شدهاست. بنا بر نظر بوهم، مديريت ريسک فرايندي شامل دو فاز اصلي است؛ فاز تخمين ريسک (شامل شناسايي، تحليل و اولويت بندي) و فاز کنترل ريسک (شامل مراحل برنامه ريزي مديريت ريسک، برنامه ريزي نظارت ريسک و اقدامات اصلاحي) ميباشد.
بنا به اعتقاد فيرلي مديريت ريسک داراي هفت فاز است:
?) شناسايي فاکتورهاي ريسک؛ ?) تخمين احتمال رخداد ريسک و ميزان تاثير آن؛ ?) ارائه راهکارهايي جهت تعديل ريسکهاي شناسايي شده؛ ?) نظارت بر فاکتورهاي ريسک؛ ?) ارائه يک طرح احتمالي؛ ?) مديريت بحران؛ ?) احيا سازمان بعد از بحران.
موسسه مهندسي بازي، به عنوان يکي از سازمانهاي پيشرو در ارائه روشهاي جديد در مديريت پروژههاي بازيي، به مديريت ريسک پروژه به عنوان فرايندي با ? فاز مجزا نگاه ميکند (شناسايي، تحليل، طراحي پاسخ، رديابي و کنترل) که با يک سري عمليات انتقال ريسک مرتبط است.
موسسه مديريت پروژه، در راهنماي خود در مورد کليات دانش مديريت پروژه (نسخه سال ????)، براي فرايند مديريت ريسک پروژه شش فاز را معرفي کردهاست: ?) برنامه ريزي مديريت ريسک، ?) شناسايي، ?) تحليل کيفي ريسک، ?) تحليل کمّي ريسک، ?) برنامه ريزي پاسخ ريسک و ?) نظارت و کنترل ريسک. کليم و لودين، براي مديريت ريسک يک فرايند چهار مرحلهاي را معرفي کردهاند (شناسايي، تحليل، کنترل و گزارش) که در موازات چهار قدم معروف دمينگ در مديريت پروژه (برنامه ريزي، اجرا، بررسي و عمل) قرار ميگيرند.
چاپمن و وارد، يک فرايند مديريت ريسک پروژه کلي را ارائه کردهاند که از نه فاز تشکيل شدهاست:
?) شناسايي جنبههاي کليدي پروژه؛ ?) تمرکز بر يک رويکرد استراتژيک در مديريت ريسک؛ ?) شناسايي زمان بروز ريسک ها؛ ?) تخمين ريسکها و بررسي روابط ميان آنها؛ ?) تخصيص مالکيت ريسکها و ارائه پاسخ مناسب؛ ?) تخمين ميزان عدم اطمينان؛ ?) تخمين اهميت رابطه ميان ريسک¬هاي مختلف؛ ?) طراحي پاسخها و نظارت بر وضعيت ريسک و ?) کنترل مراحل اجرا.
کرزنر، مديريت ريسک را به صورت فرايند مقابله با ريسک تعريف کرده و آن را شامل مراحل چهارگانه زير ميداند:
?) برنامه ريزي ريسک، ?) ارزيابي (شناسايي و تحليل) ريسک، ?) توسعه روشهاي مقابله با ريسک و ?) نظارت بر وضعيت ريسکها.
مراحل اصلي در پيادهسازي مديريت ريسک
بسياري از پروژهها که فرض ميشود تحت کنترل هستند، با ريسک به عنوان رخدادي شناختهنشده روبرو گرديده و کوشش ميکنند آن را کنترل کنند. اکثر پروژهها چنين رخدادهايي را به خوبي از سر رد ميکنند ولي با يک تلاش جامع مديريت ريسک ، رويدادهاي ريسک قبل از وقوع، شناسايي و کنترل ميگردند و يا برنامهاي تهيه ميشود که در زمان وقوع اين رويدادها با آنها مقابله کند.
با درنظر گرفتن اين مفاهيم پايهاي، امکان مقابله با ريسک به وجود ميآيد . لذا ابتدا بايد نسبت به شناسايي ريسکهاي محتمل پروژه اقدام کرد. اين کار با دستهبندي ساختار کارها و با پرسش چند سوال از خود و يا اعضاي گروه پروژه ، امکانپذير است. مثلا : درموقع نياز به منبعي يا منابعي که در دسترس نيستند چه اتفاقي خواهد افتاد ؟ اگر کنترلي در مورد مولفهاي که بر پروژه اثرگذار است نداشته باشيم چه اتفاقي ميافتد ؟ بدترين سناريو چيست ؟ چه چيزي باعث آن ميگردد ؟ چه قدر وقوع اين اتفاق محتمل است ؟ عواقب آن چيست ؟
ممکن است سوالهاي ديگري نيز به ذهن شما خطور کند که البته اين سوالها سرآغاز خوبي است که شما را در مسير درست هدايت کند . هرچيزي که به مغز شما خطور ميکند فهرست کنيد ، سپس در مرحله بعد تعيين کنيد که آيا نياز به مقابله و پيشگيري ريسک است و يا بايستي تا زمان وقوع آن صبر کرد . اگر ريسکها را مشخص کنيد و تصميم بگيريد که هيچ عملي نبايد انجام گيرد باز بهتر از آن است که آنها را شناسايي نکرده باشيد . پس از اين مرحله تمام ريسکهاي شناسايي شده را کمي کنيد ؛ ابتدا ريسکها را دستهبندي و سپس احتمال وقوع هر ريسک را تعيين کنيد .
مرحله AD : طراحي معماري
هدف مرحله طراحي معماري، تعيين ساختار نرمافزار است. الگوي ساخته شده در مرحله SR نقطه شروع اين مرحله است. اين الگو با تخصيص وظيفهمنديها به مؤلفههاي نرمافزار و تعيين گردش اطلاعات و عمليات بين آنها به طرح معماري نرمافزار تغيير مييابد. در اين مرحله ممكن است طرح چندين بار تكرار شود. در واقع امكان استفاده از مدلهاي مختلف آبشاري، افزايشي و ... در اين مرحله وجود دارد. در اين مرحله ممكن است نمونهسازي بخشهاي حساس نرمافزار جهت تأييد فرضيات طرح اصلي ضروري باشد.
الف- وروديها
كليه خروجيهاي مرحله SR
ب- فعاليتها
ساختار مدل فيزيكي شامل ( تجزيه نرمافزار به مولفه ها ، پيادهسازي الزامات غير وظيفهمندي، معيارهاي كيفيت طرح ، بررسي مزيتهاي نسبي مابين طرحهاي جايگزين)
ساختار مدل معماري شامل (تعيين وظيفه مؤلفهها، تعيين ساختمان دادهها، تعيين ميزان استفاده از منابع كامپيوتري ، انتخاب زبان برنامهنويسي، بازبيني طرح)
?بازاريابي بلند مدت آنلاين
بدون شك، زمانگيرترين و در عين حال مهمترين جنبهي بازاريابي بلند مدت شامل مهيا كردن و بهينه سازي وب سايتي براي موتورهاي جستوجو است. اكثر جستوجوگران اينترنت به دنبال يافتن محصولات و يا اطلاعاتي در موتورهاي جستوجو هستند. اكثر جستوجوگران اينترنت براي يافتن محصولات، خدمات و يا اطلاعات مورد نظر خود از واژههاي كليدي استفاده ميكنند. شناسايي و بهينهسازي سايتي براي واژههاي كليدي و عبارتهايي كه مشتريان در جستوجوهاي خود براي محصولات و خدمات مورد نظر به كار ميبرند، فعاليتي بسيار مهم براي قابل دسترس بودن در اينترنت به شمار ميآيد.بهينه سازي موتورهاي جستوجو فرايندي مداوم و در حال پيشرفت است. هدف موتورهاي جستوجو فراهم آوردن سايتهايي مناسب با موارد جستوجوي كاربران است.هنگام طراحي تبليغات بازاريابي، بايد تلاشهاي كوتاه مدت و بلند مدت بازاريابي را در نظر گرفت تا بدين ترتيب فرايند فروش همواره پايدار و مداوم باشد. با پياده سازي يك برنامهي بازاريابي كه هر دو روند كوتاه مدت و بلند مدت را در بر دارد، ميتوان به موفقيت در فرايند فروش اميدوار بود.
بازاريابي ويروسي
محبوب شدن از طريق معرفي افراد به يکديگر، روشي کاملاٌ مرتبط با بازاريابي ويروسي، يکي از موثرترين راه هاي تبليغ يک شغل يا يک محصول توليدي است .
محبوب شدن از طريق معرفي افراد به يکديگر، روشي کاملاٌ مرتبط با بازاريابي ويروسي، يکي از موثرترين راه هاي تبليغ يک شغل يا يک محصول توليدي است .
يکي از سودمندترين راههاي بازاريابي ويروسي براي وب سايت ها، استفاده از ايميل هاي "براي دوستتان هم بفرستيد" (T-A-F) است. در اين روش افراد مي توانند يک صفحه وب و محتويات آن
را براي خانواده، دوستان و هر کس ديگر بفرستند.