پروژه کارآفرینی بسته بندی خرما(با ظرفیت 5000 تن در سال)

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع غذایی
پروژه کارآفريني بسته بندي خرما(با ظرفيت 5000 تن در سال)در 39 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

خرما ميوه اي است بهشتي و بسيار مقوي ، كه مواد معدني بسياري چون آهن ، پتاسيم ، روي ، منگنز و ويتامينهايA،B وE را داراست . تحقيقات درباره ي خرما نشان داده كه اين ميوه بهشتي مي تواند از بسياري از سرطان ها مانند سرطان كولون ، معده و غيره پيشگيري كند . يكي از خواص خرما ملين بودن آن است به شرطي كه 6 تا 7 عدد خرما را در 2 ليوان آب جوش خيس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشيد و يا مقداري خرما ميل كنيد و بلا فاصله يك يا دو ليوان آب گرم روي آن بنوشيد . خاصيت ديگر خرما ، خنثي كردن اسيد اضافي معده است و از آنجا كه زيادي اسيد معده باعث ترش كردن و دل درد مي شود ، بنابراين هر وقت دل درد گرفتيد مي توانيد از فرمول چيني ها درطب سنتي چيني استفاده كنيد ، بدين طريق كه 2 تا 3 عدد خرماي تازه و له شده را در آب جوش بياندازيد و بعد آن را هم زده و بنوشيد . خرما را بعنوان ميوه نيز مي توانيد مصرف كنيد .

خرما براي افراد سالمند و بچه ها بسيار مفيد است. سعي كنيد به جاي قند و شكراز خرما براي نوشيدن چاي استفاده كنيد و يا در طباخي از آن استفاده بيشتري ببريد . ورزش كاران به علت فعاليت زياد به طور حتم بايد ازعصرانه اي مقوي كه با خرما تهيه شده باشد، استفاده كنند .

براي مثال خرما و شير را به همراه نصف فنجان آب آناناس تازه، يك قاشق پودر نارگيل ، و يك قاشق آناناس خرد شده ، در مخلوط كن ريخته و معجون فراهم آمده را ميل فرماييد .

صد گرم خرماي تازه داراي 163 كيلو كالري انرژي ، 9/0 گرم پروتئين ، 3/0 گرم چربي ، 38 گرم گلوسيد ،30 ميلي گرم فسفر، 3/1 ميلي گرم آهن ، 51 ميلي گرم كلسيم، 10 ميلي گرم ويتامينC مي باشد . صد گرم خشك آن داراي 300 كالري انرژي ، 2 گرم پروتئين ، 6/0 گرم چربي ، 73 گرم گلوسيد ، 60 ميلي گرم گوگرد ، 50 ميلي گرم فسفر ، 650 ميلي گرم پتاسيم ، 65 ميلي گرم منيزيم ، 70 ميلي گرم كلسيم ، 2 ميلي گرم آهن ، 2/2 ميلي گرم نياسين مي باشد. سديم و ويتامينA آن قابل توجه نيست .



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

بسته بندي خرما با ظرفيت 5000 تن در سال



محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

به دليل فوايد بسار زيادي که خرما دارد از جمله :

‏1ـ پايان نگاهداشتن کلوسترول خون و وقايه از گرفتگي رگها. چون خرما حاوي پاکتيين مي باشد.‏

‏2ـ از مبتلا شدن به سرطان رودهء بزرگ جلوگيري ميکند، از بواسير بدن را وقايه ميکند، مراحل ‏بارداري و ولادت براي زنان آسان ميسازد. چون خرما داراي الياف بسيار مفيد و قند براي ‏سرعت هضم مي باشد.‏

‏3ـ از کرم خوردگي دندانها جلوگيري ميکند. چون داراي مواد فلور است.‏

‏4ـ مانع تسمم ميگردد. چون سوديوم، پوتاسيوم و ويتامين هاي بسيار مفيد دارد.‏

‏5ـ از نا تواني و قلت خون «أنيميا» جلوگيري ميکند. چون داراي آهن، جس و ويتامين B2 ‏است.‏

‏6ـ از نرمي و شگستگي استخوان جلوگيري ميکند. چون داراي کلسيوم، فوسفور و ويتامين أ ‏است.‏

‏7ـ براي اشتهاء مفيد است و از ضعف ترکيز ذهني جلوگيري ميکند. چون داراي پوتاسيوم است.‏

‏8ـ از ضعف عمومي بدن و خفقان قلب انسان را نگه ميدارد. چون داراي مگنيسوم و جس ‏است.‏

‏9ـ براي علاج روماتيزم بهترين دواست. چون داراي پورون است.‏

‏10ـ براي مقابله با سرطان بسيار ضروري مي باشد. از جهت آنکه سنيوم دارد. ديده شده است که ‏در مناطق صحرايي که خوراک مردم آن خرما است اصلا مرض سرطان وجود ندارد.‏

‏11ـ براي ضعف جنسي ضروريست. چون داراي پورون و ويتامين أ است.‏

‏12ـ از خشکي جلد، خشکي و سياهي چشمان و مرض عشايي شبانه جلوگيري ميکند.‏

‏13ـ براي جهاز هاضمه و اعصاب مفيد است. چون داراي ويتامين أ، إن بي إس، است.‏

‏14ـ از زخم معده و التهاب جلوگيري ميکند.‏

‏15ـ مانع مرض لثه ميگردد و عضلات را تقويت ميکند. چون داراي ويتامين جي است.‏

‏16ـ خرما بهترين خوراکي است که بايد براي اطفال .

و همچنين به دليل علاقه مردم ايران به خرما و مصرف زياد آن اين طرح داراي توجيه اقتصادي خوبي است.



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 27 نفر ميباشد .





تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

خرما از ميوه هاي بسيار مفيد است که متاسفانه در برنامه هاي غذايي ما بطور مرتب قرار ندارد .خرما يکي از پرمصرفترين خوراکيهايي است که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار گذاشته ميشود.درخت خرما يا نخل از گياهان بسيار قديمي و مقدس است که نامش در قرآن مجيد 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از ميوه هاي بهشتي مي دانند. در ديانت مسيح برگ خرما سنبل و نشانه شهادت و روح شهلايي است که در راه ديانت حضرت مسيح جان باخته اند. يک ضرب المثل عربي ميگويد: "خواص درخت خرما به اندازه روزهاي سال است."



تاريخچه

خرما ميوه قديمي است، ميوه اي که از درختي به عمل ميآيد که جزو تيره نخل هاست و در مناطق نيمه گرمسيري و گرمسيري پرورش مييابد.عده اي خاستگاه آن را هندوستان ميدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت اين درخت به پنج هزار سال پيش برمي گردد.گفته ميشود که نخل خرما از ايران به چين برده شده و در کشورهاي اروپايي مانند اسپانيا کشت شد.

برگ خرما

تيپ شانه‌اي يا تيپ نخل و نارگيل: در اين تيپ شاخکهاي برگ نامنظم و غالبا پاره شده‌اند.

تيپ بادبزني شکل: در اين تيپ ، برگها عمومي پايا هستند و چندين سال روي ساقه باقي مي‌مانند. سقوط آنها مانند دو لپه‌ايها به صورت يکپارچه صورت نمي‌گيرد بلکه پايين آنها پاره شده و به صورت رشته‌هاي فيبري براي مدت طولاني و نامعلوم روي ساقه باقي مي‌مانند در اصطلاح ليف خرما را تشکيل مي‌دهند.


اختصاصات تشريحي

استيپ خرما با آنکه قطر زيادي دارد، هميشه ساختار اوليه و به عبارت ديگر ساختار اصلي ساقه تک لپه‌ايها را حفظ کرده است. دسته آوندي در حلقه‌هاي هم مرکز محيطي ساقه بسيار زياد و کوچک هستند و به علت کمي آوندهاي چوبي و نداشتن در اطرافشان سختي کمتري دارند. دسته‌هاي آوندي حاشيه ساقه پس از پس طي چند ميانگره به تدريج متوجه بخش مرکزي آن شده و در چند گره بعدي وقتي در مرکز قرار گرفتند با يک خميدگي متوجه خارج ساقه گرديده وارد برگ مي‌شوند. در ساختار برگ هم پارانشيمي يکنواخت وجود دارد و د زير سطح رويي آنها پارانشيم نرده‌اي ديده نمي‌شود.

ساختار عمومي گل در نخلها

گلها در اصل هرمافروديت هستند. نخلها يک‌پايه هستند يا دو پايه. در گونه‌هاي يک‌پايه مانند نارگيل ، گلهاي نر در انتهاي اسپاديس يا محور گل آذين و گلهاي ماده در قاعده آن قرار مي‌گيرند. گل نر و گلهاي ماده خرما باهم تفاوت دارند. يعني گلهاي ماده از گلهاي نر درشت‌ترند. ميوه هميشه يک برچه‌اي است و بر حسب حالات مختلف به صورت سته و شفتي است که غالبا با پولکهاي همپوش پوشيده مي‌شود. دانه داراي جنيني کوچک فاقد ريشه‌چه و سرشار از آلبومن است.
رده بندي تيره خرما

طايفه phytelephasieae که شامل دو گروه است و گل فاقد پوشش و ميوه مرکب و گل داراي پوشش و ميوه ساده است.

طايفه carypheae که شامل دو گروه به صورت برچه‌هاي آزاد و برچه‌هاي پيوسته است مانند جنس خرما


طايفه Lepidocarpeae که شامل دو گروه است و ميوه محصور در پولکهاي همپوش و ميوه برهنه و فاقد پولکهاي همپوش است. مانند جنس رافيا

طايفه بوراسه که شامل دو گروه ،‌ برگها بادبزني شل و داراي تقسيمات پنجه‌اي و برگها داراي تقسيمات شانه‌اي و پر مانند است. مانند جنس لاتانيا.

طايفه Cacoseae ، ميوه شفت داراي هسته منفذدار مانند جنس نارگيل.

طايفه Areceae ، ميوه شفت داراي هسته فاقد منفذ مانند جنس آرکا.




صدور پروانه بهره برداري :

1- تکميل فرم درخواست پروانه بهره برداري توسط متقاضي و تائيد و ارسال آن توسط اداره بهداشت شهرستان به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بازديد کارشناسان (کارشناس تخصصي و کارشناس نواحي صنعتي و کارشناس توليد) با هماهنگي روساي ادارات تخصصي.

3- تائيد رئيس اداره تخصصي و ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز.

4- اخذ استعلام از ادارات ذيربط.

5- تهيه پيش نويس پروانه بهره برداري و تائيد مديريت.

6- صدور پروانه بهره برداري و ارسال رونوشت به بخشهاي ذيربط.



مراحل صدور توسعه طرح :

1- تکميل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضي) و ارسال به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بررسي و اظهار نظر و بازديد کارشناسان (کارشناس تخصصي و کارشناس توليد) با هماهنگي روساي ادارات تخصصي.

3- دبيرخانه صدور مجوز پس از تائيد ادارات تخصصي در کمسيون بررسي طرحها مطرح مي نمايد و در صورت عدم تاييد کمسيون به شهرستان و متقاضي اعلام مينمايد و در صورت تاييد از ادارات ذيربط استعلام مي نمايد.

4- ارجاع به اداره تخصصي جهت بررسي طرح توسعه.

5- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تاييد مدير.

6- ارسال رونوشت به بخشهاي و ادارات تخصصي و سازمانهاي ذيربط.

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 817 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:491 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: