گزارش كارآموزی فروش و تعمیر در نمایندگی مجاز ایران خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي فروش و تعمير در نمايندگي مجاز ايران خودرو در 46 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

نمودار سازماني و تشكيلات 6

ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته كارآموز 8

عيب يابي 10

چرخ دنده هاي جلو موتور و طرز تنظيم آنها 22

تعمير شاتون ، ميل لنگ و ياتاقان 30





آشنايي كلي با مكان كارآموزي



1- تاريخچه سازمان :

تكنولوژي درجهان امروزاز ويژگي خاصي برخوردار است و اگر به بخت واقبال معتقد باشيم مي توانيم بگوييم تكنولوژي از واژه هائيست كه با اقبال خوبي مواجه است .

چرا كه دارندگان آن به آساني ميتوانند بر طالبين آن حكومت كنند. امروز نه تنها احتياج به اقدامي جدي براي استثمار ندارند بلكه كشورهاي جهان سوم خود به استقبال استثمار ميروند . چون درخواست تكنولوژي بدون توجه به مسائل دانش فني آن چيزي جزئ اسارت و استثمار نخواهد بود . متاسفانه كشور ما اين اسارت را تجزيه كرده است چرا كه پيش از دويس ميليارد در سي سال گذشته براي صنعت سرمايه گذاري كرده اما تقريباً از صنعت چيز قابل توجهي نداريم در حاليكه كشورهاي ديگر با سرمايه گذاري خيلي كمتراز اين به صورت يك كشورصنعتي درآمده اند.

در ميان صناع مختلف صنعت خودرو داراي اهميت بيشتري است زيرا ان را معمولاً مادر صنايع ديگر مي نامند . دليل عمده اهميت اين صنعت عبارتند از : كاربرد وسيع ، پچيدگي، گستردگي قطعات مورد نياز و در نتيجه وسيع بودن كارخانجات مرتبط با اين صنعت، ارزش افزوده در صنعت خودرو است .نگاهي گذرا به وضعيت اين صنعت در كشورهاي پيشرفته صنعتي ما را با اهميت اين صنعت بيشترآشنا مي سازد . از كليه اتومبيلهاي توليد شده در جهان در سال 2000 ميلادي 85 % آن در سه بخش عمده صنعتي جهان توليد شده است . از اين رقم حدود 28% مربوط به كشورهاي اروپايي ، 29 % مربوط به آمريكا و 28 % مربوط به ژاپن است . ژاپن در فاصله سالهاي 76 تا 85 ميلادي 52% و از سال 85 تا 2000 حدود 200% رشد در توليد داشته است و اين رقم افزايش براي توليد آن هم در حد توليدات ژاپن بسيارزياد است . در نتيجه تعيين سياست در مورد اين صنعت از تصميم گيري هاي مهمي است كه مسئولان نظام بايد بدان به صورت عميق توجه كنند چرا كه مسئولان نظام بايد بدان به صورت عميق توجه كنند چرا كه اين موضوع نقش مهمي در استقلال يا به عكس وابستگي دارد . ميان خودروها نيز خودروي سواري بعلت مصرف فوق العاده آن نسبت به خودروهاي ديگر نقش مهمتري را ايفا مي كند در اين جا تاريخچه خودروي سبك در ايران را بررسي و هم چنين تاريخچه كارخانه ايران خودرو.

اولين اتومبيل در سال 1280 هجري شمسي براي استفاده مظفرالدين شاه واردايران شد اين اتومبيل جنبه تشريفاتي داشت و در خيابانهاي نامناسب آن زمان گاه گاه تردد مي نمود . اما بيشتر مواقع به دليل اشكالات فني (وگاهي به دليل عدم پرداخت حقوق راننده آن) در گوشهاي از قصر شاه متوقف بود . در حدود بيست سال بعد ورود اتومبيل براي مصارف شخصي توسط اعيان و اشراف آغاز شد و به تدريج نيز تعدادي براي مصارف عمومي وارد گرديد به طوريكه بر اساس آمار موجود در سال1307 هزار و پانصد دستگاه خودرو شخصي و هزار دستگاه نيز كرايه وجود داشت . در سال 1321 حدود 130 دستگاه اتومبيل سواري به طور يكجا وارد شد . ورود اتومبيل هر سال افزايش يافت تا سال 1326 حدود 3000 دستگاه در سال وارد كشور شد . در سال 1324 حدود 10000 دستگاه اتومبيل وارد ايران شد . در طي اين سالها تنها كار توليدي كه در زمينه خودرو در ايران انجام مي شد توليد اطاقهاي چوبي آن هم بيشتر براي قسمت بار كاميون ها بود . در سال 1366 اولين كارخانه مونتاژخودرو جهت مونتاژ جيپ دو ديفرانسيل توسط شركت سهامي جيپ ايران بادريافت شش ميليون ريال وام از وزارت اقتصاد افتتاح شد . در سال 1340 شركت فيات ايتاليا اقدام به سرمايه گذاري در ايران جهت مونتاژ اتومبيل فيات 1100 نمود اما پنچ سال بعد از توليد آن متوقف شد . در سال 1341 انعقاد قرار دادي با شركت تالبوت جهت توليد اتومبيل در ايران مورد بررسي قرار گرفت . از جمله مدلهاي تالبوت مي توان به مدل Hanter اشاره كرد كه براي كشورهاي آسيايي در نظر گرفته شده بود كه امتياز آن به ايران واگذار گرديد كه نامش همنام تير افسانه اي آرش كمانگير پيكان ناميده شد .در سال 1343 وزارت اقتصاد با اتخاد سياستي جديد از صدور مجوز مونتاژ جلوگيري مي كند و انعقاد قرار داد تالبوت را منوط به توليد قطعات بدنه و شاسي و پرس آنها در ايران مي كند . متاسفانه عدم پيگيري اين سياست در سال 1346 خط مونتاژ اتومبيل هاي آريا و شاهين تحت امتياز شركت آمريكن موتورز ،در كارخانه جيپ آغاز به كار مي كند . در همين سال خطوط مونتاژ ژيان نيز تحت امتياز سيتروئن فرانسه ، د ركارخانه سايپا به راه انداخته مي شود . سال 1348 در تاريخ صنعت خودرو ايران بايد سال وانت ناميد . در اين سال خط مونتاژ وانت پيكان در شركت ايران خودرو وانت مزدا در شركت مزدا وانت در شركت ايران كاوه آغاز بكار نمودند . مونتاژ وانت در شركت ايان كاوه از سال1356 متوقف شد . در طي همين سالها شركت جيپ 45 در صد از سهام خود را به شركت جنرال موتورز آمريكا فروخت به دنبال آن در سال 1352 خط مونتاژ آريا و شاهين تعطيل نمود و خط مونتاژ شورلت مدل هاي 2500 و 2800 را راه اندازي نمود. در همين سال مونتاژ اتومبيل رنو 5 نيز در شركت سايپا آغاز شد . در سال1354 شكت ايران خودرو خط توليد خود را با ساخت سالن رنگ وكارگاه پرس توسعه داد . به اين ترتيب در صد ساخت داخل اتومبيل پيكان افزايش يافت . در سال 1355 شركت جيپ خط مونتاژ شورلت را به خط مونتاژ اتومبيلهاي شورلت نوا، بيوك وكاديلاك تبديل نمود . آخرين بخش قطعات ان اتومبيل ها در سال1364 وارد شد .و از آن پس توليد اين اتومبيل ها در سال1364 وارد شد و از آن پس توليد اين اتومبيل ها نيز متوقف شد .

حال با نگاهي به گذشته مشاهده مي شود كه بجز پيكان كه از ابتدا با قصد توليد و ساخت در داخل و با اين سياست اقدام به ساخت آن شده است از توليد بقيه اتومبيل هاي ذكر شده خبري نيست . سياست اعمال شده در موتور پيكان باعث شده بود كه حتي پيش از انقلاب نيز توليد پيكان به رقم بالايي از خود كفائي دست يابد .

و به همين صورت تنها محصولات توليدي كارخانه ايران خودرو و اواخردهه 60 و اوايل دهه 70 توليد پيكان وپيكان وانت بود . البته پيكان در ابتدا داراي يك مدل ساده بود . ولي بعد ها در قالب سه مدل پيكان دولوكوس (با چراغهاي پهن تر در جلو وعقب نسبت به ديگر مدلها و جلو داشبورد و تجهيزات مناسبتر) پيكان كار لوكس (ساده) و پيكان جوانان (با دو كاربراتور روبروي سيلندر ) توليد و به بازار عرضه شد ولي از اواخر دهه 60 تا هم اكنون فقط مدل دو لوكس توسط ايران خودرو توليد مي شود .

همچنين از اوايل دهه 70 به بعد ابتدا خط مونتاژ و سپس توليد اتومبيل هاي پژو 405 در انواع GL,GLX تحت امتياز شركت پژو فرانسه در ايران خودرو آغاز شد .

در چند سال شركت ايران خودرو مبادرت به توليد اتومبيلهاي پژو پرشيا (پارس) پژو RD 1600 و پژو 206 وخودرو ملي سمند نموده است .

همچنين شركت ايران خودرو با توجه به توليد خو.دروهاي جديد در چند سال اخير و با بكار گيري و راه اندازي نمايندگي هاي مجاز و تعمير و فروش محصولات و همچنين عاملين مجاز سرويس دهي خدمات بعد از فروش و تاسيس شركتهاي ايساكو به منظور توليد قطعات يدكي و لوازم جانبي اتومبيلهاي توليدي خودرو و شركت امداد خوردو ايران پايگاههاي ثابت و سيار در سراسر كشور جهت سرويس دهي وكمك .و تعميرات به خريداران محصولات ايران خودرو و شركتهاي مرتبط ديگر با اين كارخانه دامنه فعاليتهاي خود را گسترش داده است . و خود را به عنوان مهمترين قطب صنعتي توليد خودرو در كشورو خاورميانه معرفي نموده است

4-سنگ زدن كپه شاتون

سر بزرگ شاتون ممكن است به دلايل زير دو پهن شده و از حالت گردي خارج شده باشد.

1- نرسيدن روغن به ياتاقانها به علت نقصي كه در يكي از قسمتهاي سيستم روغن كاري ممكن است به وجود آيد.اين عمل باعث مي شود كه ياتاقانها بيش از اندازه گرم شده و گريپاژ گردد. در اين صورت پوسته به ميل لنگ چسپيده و سر بزرگ شاتون خراب مي گردد.

2- در مواردي كه فشار ياتاقاني كم باشد.ممكن است زبانه پوسته ياتاقانها بريده و از جاي خار مربوط خارج شده و سپس پوسته ياتاقان گشته و جلوي مجراي روغن گرفته شود.

3- خلاصي بين ياتاقانهاي شاتون و ميل لنگ بيش از حد مجاز بوده و در اثر ضربه هاي وارده از طرف پيستون كپه شاتون كوبيده شد ه و ممكن است تغيير شكل پيدا كند در اين صورت بايستي كپه پايين شاتون را باز كرده و پس از بستن به دستگاه سنگ زني كپه ، آن را سنگ مي زنند.

روش كار بدين نحو است كه بازوي A را درسمت راست قرار داده و كپه را به گيره مخصوص دستگاه مي بندند. حالا دستگاه را روشن كرده و با حركت بازو A به سمت چپ ، كپه را سنگ مي زند. بوسيله پيچ B كه مدرج بوده و مخصوص بار دادن مي باشد مي توان بار يكنواخت به آن داد.

همچنين الماس آرايش سنگ كه روي گيره دستگاه بسته شده در حين سنگ زدن ، سنگ را نيز صاف مي كند. در بعضي موارد لازم است كه شاتون را به دستگاه سنگ زني بسته و آن را نيز سنگ زد و همچنين كپه هاي ياتاقانهاي ثابت موتور را نيز قبل از ثابت تراشي ، به اين دستگاه بسته و سنگ مي زنند.

ميزان سنگ زني از كپه پايين يا بالاي شاتون بستگي به وضعيت خرابي داخل شاتون دارد.

5-تراش و سنگ زني شاتون

پس از سنگ زني كپه شاتون ، كپه را روي شاتون بسته و بوسيله ساعت اندازه گيري (ساعت داخل سيلندر) قطر سر بزرگ شاتون را اندازه مي گيرند تا مقدار دو پهني آن مشخص شود.

سپس قطر استاندارد آنرا از كتابچه راهنما ي اندازه هاي ياتاقانها پيدا كرده و درجات ميكرومتر خارجي را روي اين اندازه قرار داده و ساعت اندازه گيري را روي صفر تنظيم مي كنند.

عمل تراش و سنگ زني شاتون بوسيله دستگاه شاتون تراش انجام مي گيرد. بدين ترتيب كه شاتون را بر روي برج دستگاه قرار داده و بوسيله سه نظام آنرا ثابت مي كنند. عمل سنتر كردن سوراخ بزرگ شاتون نسبت به محور ميل تراش ، بوسيله ميكرومتر ساعتي انجام مي گيرد در اين حالت عقربه ميكرومتر ساعتي بايستي كمترين انحراف را نشان دهد

تعيين طول تيغچه بوسيله ميكرومتر مخصوص دستگاه شاتون تراش انجام مي گيرد ، يعني تيغچه را روي محور تراش بسته و نوك ميكرومتر را روي تيغچه قرار داده و بوسيله پيچ تنظيم تيغچه طول آنرا مشخص نموده و بوسيله پيچ نگهدار ، تيغچه را سفت مي كنند.

اگر ميزان دو پهني سربزگ شاتون006/0اينچ (15/0ميليمتر)ياكمترباشدمي توان به وسيله محورسنگ زني كه درسمت راست واقع شده است،آن راسنگ زده وبه قطراستانداردرسانيد.درصورتي كه مقداردوپهني كمتر ازمقدارفوق باشد.بايدباميل لنگ تراش وتيغچه كه درسمت چپ دستگاه است،تراشيده سپس بوسيله سنگ آنرا صيقل داد.

توجه:موقعيكه شاتون برروي دستگاه سواربوده وسربزگ شاتون سنتر شده است.ميتوان علاوه برتراش،عمل سنگ زني رانيزدرصورت نياز انجام داد.

توجه: در صورت سنگ زني كپه شاتون و تراش سر بزرگ شاتون ، طول شاتون كوتاه مي شود. و در نتيجه كورس پيستون كمتر از مقدار اصلي مي گرددكه اين عمل سبب كم شدن ضريب تراكم موتور شده و عمل احتراق را در موتور مختل مي كند.

در چنين حالتي تراش كار ماهر مي تواند با استفاده از بوشهاي نيمه تمام ( بوش هايي كه قطر داخلي آنها كوچكتر از بوشهاي معمولي است به عبارت ساده تر بوش چاقتر است) مركز بوش گجن پين را به اندازه فاصله كوتاه شده ، بالاتر ببرد. لذا طول شاتون را به همان اندازه قبلي برگرداند

6-شرح دستگاه شاتون تراش

شاتون تراش مجهز به ميل لنگ سنگ زني و ميل لنگ تراش بوده و داراي برج مخصوص بستن شاتون مي باشد.

حركت افقي برج (به سمت چپ يا راست) روي كشويي دستگاه ، بوسيله فرمان دستي انجام مي گردد. در صورتيكه حركت اتوماتيك آن بوسيله دكمه برقي كه روي تابلوي برق قرار گرفته عملي مي گردد.

حركت برج به سمت جلو و عقب به كمك فرمان دستي كوچكي بوده كه به همراه اهرم دستي كه در بالاي برج قرار گرفته براي سنتر كردن سر بزرگ يا كوچك شاتون استفاده مي شود.

براي بستن شاتون روي برج معمولا سه عدد سه نظام به اندازه هاي مختلف (1و2و3) نسبت به قطر سر بزرگ و سر كوچك شاتون همراه دستگاه مي باشد.

جهت راه انداز قسمتهاي مختلف شاتون تراش ، سه عدد الكتروموتور به شرح زير در آن نصب شده است:

1- الكتروموتور اصلي ، جهت به كار انداختن دستگاه.

2- الكتروموتور حركت اتوماتيك ميز

3- الكتروموتور مخصوص سيستم خنك كننده(آب صابون)

اهرم هاي سمت راست و چپ به ترتيب اهرمهاي راه اندازي ميل لنگ سنگ زني و ميل لنگ تراش است.

مقدار بار و انتخاب سرعت لازم در جدولي برروي ماشين نوشته شده است. ولي به طور كلي دستور صحيح راه اندازي و نگهداري از دستگاه در كتابچه راهنماي ماشين نوشته مي شود.

7-كليات مربوط به ميل لنگ

ميل لنگ از فولاد ويژه و به طريقه ريخته گري يا آهنگري ساخته شده است كه براي جلوگيري از خميدگي و پيچيدگي ميل لنگ و همچنين افزايش مقاومت مكانيكي آن در برابر نيروهاي وارده ، عمليات حرارتي (سخت كاري ) برروي آن انجام مي شود. سپس ثابتها و لنگهاي متحرك آن را سنگ زده و پوليش مي نمايند

هر ميل لنگ داراي تعدادي تكيه گاههاي ثابت و و لنگهاي متحرك مي باشد.تعداد لنگهاي متحرك در موتورهاي خطي به نسبت به تعداد سيلندرهاي موتور است. در صورتيكه در موتورهاي V شكل ، براي هر لنگ ميل لنگ ، دو عدد شاتون بسته مي شو. تعدا ثابتهاي ميل لنگ حداكثر 1 عدد بيشتر از تعداد لنگهاي ( متحركها) بوده و يا اينكه ممكن است تعداد لنگهاي موتور كمتر باشد.

افزايش تعداد ثابتها در يك موتور سبب كاهش بارها و فشارها شده و در نتيجه پهناي ثابتها كوچكتر خواهد بود. همچنين با در نظر گرفتن مساحت ياتاقانهاي ثابت در دو موتور مشابه ، هر چه قطر ياتاقان بزركتر باشد ميل لنگ بار بيشتري را تحمل خواهد كرد.

جهت روغن كاري لنگها و ثابتها ميل لنگ داراي مجاري روغن (سوراخ)بوده و اين مجراها در ثابتهاي ميل لنگ به طور مستقيم قرار گرفته اند. مجاري مورب ، مجراهاي مستقيم را به لنگهاي متحرك ميل لنگ وصل مي كنند. همانطوريكه در پيش گفته شد روغن از اين مجراها گذشته و پس از عبور از سوراخ پوسته ياتاقان متحرك ، وارد شاتون شده و ديواره سيلندر و پوش گجن پسين را روغن كاري مي نمايد.

نيروهاي نامتعادل ، سبب لرزش و فشارهاي زياد روي ياتاقانهاي ثابت ميل لنگ شده و باعث خميدگي يا پوسيدگي ميل لنگ مي گردد. براي جلوگيري از اين وضع بايستي ميل لنگ استاتيكي و ديناميكي بالانس شود.

بالانس استاتيكي در موقع سكون ميل لنگ انجام مي شود. بدين معني كه ميل لنگ را روي دو لبه تيز دستگاه بالانس استاتيكي قرار مي دهند. اگر ميل لنگ حركت نكرد و ساكن ماند ميل لنگ بالانس مي باشد. در صورتيكه شروع به گردش كرد معلوم مي شود كه يك قسمت ميل لنگ سنگين بوده و آنرا به سمت پايين مي كشد.

لذا از فلز قسمت پايين بايستي برداشته شود ، تا سبك شده و به حالت تعادل يا بالانس درايد.

بالانس ديناميكي به وسيله دستگاه مخصوصي كه ميل لنگ را با سرعتهاي مختلف به حركت در مي اورد انجام مي شود. در اين حالت ، عقربه دستگاه ، محل و مقدار فلزي را كه بايستي برداشته شود مشخص مي كند. پس از برداشتن فلز دوباره دستگاه را بكار انداخته و ميل لنگ را آزمايش مي كنند. در صورتيكه لرزشي مشاهده نگرديد معلوم مي شود كه دستگاه بالانس شده است.

در بعضي از ميل لنگها با استفاده از وزنه هاي تعادل ،ميل لنگ را بالانس مي كنند. وزنه هاي تعادل بعضا سر هم با ميل لنگ ريخته شده و يا به طور جداگانه به بازوهاي ميل لنگ پيچ شده است.

8-اندازه گيري قطر ثابتها و متحركهاي ميل لنگ

اندازه گيري ثابتها و متحركهاي ميل لنگ بوسيله ميكرومتر خارجي انجام مي شود ، تا مقدار سائيدگي يا دو پهني آن معلوم گردد. اگر دو پهني ميل لنگ بيش از 001/0 – 0015/0 اينچ (025/0-035/0 ميليمتر) باشد. بايستي بوسيله دستگاه ميل لنگ تراش ثابتها و متحركهاي آن را آنقدر سنگ زد تا به اندازه استاندارد برسد. دستگاهي كه بيشتر در اندازه گيريهاي ميل لنگ به كار مي رود ميكرومتر ساعتي است كه اغلب بروي پايه مخصوصي سوار ميباشد.

كوچكترين درجات ميكرومتر ساعتي 01/0 ميليمتر بوده و محيط دايره ساعت به 100 قسمت تقسيم شده است. لذا اگر عقربه بزرگ 1 دور محيط دايره را طي كند عقربه كوچك روي رقم 1 قرار گرفته و نشان دهنده 1 ميليمتر حركت نوك ميكرومتر ساعتي خواهد بود پس عقربه كوچك ميليمتر ساعتي ، تعداد دورهاي عقربه بزرگ را نشان مي دهد.

اخيرا ميكرومترهاي خارجي و كوليسهاي مجهز به سيستم دجيتال كه به وسيله باتري كوچكي كار مي كند به بازار عرضه شده است. گر چه هنوز كاربرد آن در كارگاهها معمول نشده ولي ارقام حاصل از اندازه گيري به آساني و به دقت خوانده مي شود.

20 ـ علل صدمه ديدن ياتاقان ها

نتيجه 1 ـ نرسيدن روغن به ياتاقان ها ـ در صورت نرسيدن روغن يا كم شدن مقدار آن بعلت تماس دو فلز ( بيت ياتاقان و لنگ ميل لنگ ) ، ياتاقان ها داغ شده و مواد ياتاقاني روي آن ذوب واز بين ميرود . سپس پوسته ياتاقان ها به ميل لنگ چسبيده وحتي ممكن است كه شاتون را نيز شكسته و از بلوك موتور بيرون بزند . علت نرسيدن روغن به ياتاقانها علاوه بر افزايش يا كاهش خلاصي روغن ياتاقان ها ، ممكن است در اثر بسته بودن لوله هاي روغن ، نقص اويل پمپ ، نقص دستگاه تنظيم فشار و يا كمي روغن در كارتر موتور باشد .

در ضمن پس از تعمير اساسي وجمع كردن موتور ، با وجود روغن در كارتر ، ياتاقان ها روغن نداشته ويا اينكه مقدار آن كم ميباشد . در اين صورت استارت زدن و روشن كردن موتور ممكن است كه به ياتاقان ها صدمه برساند . لذا در كارگاه هاي مجهز قبل از روشن كردن موتور ، بوسيله دستگاه مخصوصي ، سيستم روغنكاري را با روغن پر مي كنند .

2 ـ وجود ذرات خارجي در روغن ـ مواد خارجي يا بصورت ذرات خاك يا بصورت براده هاي فلزات ( چدن ـ فولاد ومواد ياتاقاني ) در روغن موتور وارد ميشود .

براده هاي فلزات كه معمولا از سائيده شدن قطعات متحرك موتور ، از قبيل خيز بادامك هاي ميل سوپاپ ، تايت ها ، دنده هاي جلو موتور ، دنده هاي اويل پمپ ، انگشتي هاي سوپاپ ، ميل تايپت ها ، ديواره هاي سيلندر ، رينگ هاي پيستون وغيره توليد ميگردد. اين مواد بوسيله روغن موتور شسته شده و هنگام تعويض فيلتر و روغن ، خارج ميگردد . براده هاي فلزات كه هنگام تراشكاري ، بوجود ميآيد بايستي قبل از بستن موتور كاملاً شستشو داده شود .

اگر ذرات درشت بر روي ياتاقان ها نشسته باشد ، فلز ياتاقان را به سمت بالا فشار داده و سطح ياتاقاني را كم مي كند . در صورتيكه اين ذرات خيلي درشت باشند ، با حركت ميل لنگ ، بر روي ياتاقان ها و ميل لنگ شيار انداخته و يا باعث كنده شدن مواد ياتاقاني ميشود .

3 ـ خستگي ياتاقان ها ـ بارهاي زيادي كه به ياتاقان ها وارد ميشود ، فلز ياتاقاني را خسته كرده و سپس شكافته و پوسته پوسته ميگردد.لذا در اثر از بين رفتن فلز ياتاقان ، بقيه مواد ياتاقاني سخت كار كرده و خيلي زود خسته ميشود. در ياتاقان ها زودتر از بين ميرود . صدمه ديدن ياتاقان ها در اثر خستگي كمتر پيش ميآيد مگر در موارد استثنائي ، مثلاً ثابت ها و متحرك هاي ميل لنگ سائيده شده و يا دو پهن شده باشد . در اين صورت ، ياتاقان ها بيشتر مورد تنش قرار ميگيرد . مخصوصاً كپه بالائي شاتون ، بار بيشتري را تحمل كرده و خسته مي شود .

4 ـ كونيك ( مخروطي )بودن لنگ ميل لنگ ـ در صورت كونيك بودن لنگ ها ، بيشتر باربه يك قسمت ياتاقان وارد ميشود . در نتيجه اين قسمت بيشتر داغ شده و مواد ياتاقاني آن از بين ميرود . اين حالت نبايستي با وضعي كه در اثر كجي شاتون بوجود مي آيد اشتباه شود . زيرا در صورت كونيك بودن لنگ هاي ميل لنگ ، هر دو نصفه ياتاقان در همان سمت صدمه خواهد ديد . در حاليكه كجي شاتون باعث از بين رفتن دو طرف مقابل ميگردد .

5 ـ وجود مواد خارجي در پشت پوسته ياتاقان ها ـ اگر ذرات خاك بين پوسته ياتاقان و كپه مربوطه قرار گيرد . سبب ميشود كه ياتاقان در محل خود بطور صحيح ننشيند . در اين صورت خلاصي روغن كم شده و هم چنين فضاي خالي در پشت پوسته ياتاقان بوجود ميآيد . اين عمل از خنك شدن ياتاقان ها جلوگيري مي كند .هر دو مورد باعث صدمه ديدن ياتاقان ها ميشود .

6 ـ جابجا شدن كپه ها ( شاتون ها و ثابت ها ) هنگام بستن موتور ممكن است كه كپه هاي شاتون ها يا ثابت ها بر عكس خسته شوند . در اين صورت پوسته ياتاقان ها در جاي خود درست ننشسته و ياتاقان ها صدمه خواهند ديد .

7 ـ پيچيدگي بلوك موتور ـ در صورت پيچيدگي بلوك موتور ، ممكن است خط مركزي ثابت ها در يك امتداد نبوده واز سنتر خارج شده باشند . لذا موتوري كه با اين نوع بلوك پيچيده كار كند ياتاقان هاي آن صدمه خواهد ديد . اگر مقدار پيچيدگي بلوك كم باشد ميتوان بوسيله دستگاه ثابت تراش ، آنها را تراش داده و باندازه استاندارد رسانيد و در ضمن ثابت ها نيز در يك امتداد قرار خواهند گرفت.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1719 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 46

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: