گزارش كارآموزي در معدن سنگ اصفهان

دسته بندي : فنی و مهندسی » معدن
گزارش كارآموزي در معدن سنگ اصفهان در 20 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

تاريخچه -نوع محصول - نام واحدهاي مختلف 3

واحد سنگ بري 4

سنگ شكن 6

آپرون فيدر 9

نوار نقاله 10

سيستم غبار گير (هيدروسيكلون) 13

تله شكن 15

طرح ريزي و تحقيق سيستم كنترل و برقي معدن 17

كار اتاق سيستم كنترل اوليه 27











مقدمه

امروزه با گسترش و پيشرفت علم تكنولوژي و با بهره گيري از منابع خدادادي ، صنايع مادري چون ذوب آهن و ذوب فولاد آلياژي مراحل تكامل و ترقي را با سرعتي محسوس طي مي كنند نياز اوليه اين صنايع را به طور حتم و يقين معادل تامين مي كنند .

در راستاي اين نياز مي توان نياز صنايع ذوب فولاد ، ذوب اهن و فولاد آلياژي به سنگ آهن ، سنگ آهك وديگر عناصر و كاني هاي با ارزش معادن اشاره كرد .

هدف از شرح نكات بالا به خاطر اين بود كه اينجانبدر اين مركز صنعتي براي طرح ريزي و تحقيق سيستم كنترل و برق شركت صنعتي و معدني حوض ماهي اصفان خواهد بود وچون اين سيستم با تكنولوژي روز پيش مي رود اميد وارم كه تحقيق و پروژه اينجانب مسمر ثمر خواهد شد .

اين معدن با بهره گيري از تاسيسات و تجهيزات معدني مدرن و كارآمد ذخيره 117380000 تن سنگ آهك مرغوب نياز اين مجتمع (مجتمع فولاد مباركه) را به مدت 76 سال در حد كفايت وحتي بالاتر تامين مي كند.

خلاصه بيان كنم كه اين مقدار زياد سنگ با وجود سيستم برق و اين نعمت بي پايان و خوب و تكنولوژي روز دنيا ايجاد مي شود يعني با سيستم برق مي توان يكي از نيازهاي مجتمع عظيم فولاد مباركه را ايجاد كرد در راستاي طرح ارتباط با صنعت اينجانب دوره كارآموزي خود را در اين معدن گذارنده و از نزديك با پست برق ، شبكه انتقال و توزيع برق ، سلول و قسمت هاي برق دستگاهها اين معدن آشنا شدم همچنين اطلاعات ،نقشه هاي برقي و مداري و مراحل توزيع برق را در قسمت هاي مختلف و دستگاههاي اين معدن را از استاد و مداركي كه در اين معدن موجود بودبدست آوردم . و همچنين ابتدا با تجهيزات و ماشين آلات و مراحل كار مجتمع معدني حوض ماهيي آشنا شدم .



















تاريخچه - نوع محصول - نام واحدهاي مختلف

شركت معدني و صنعتي حوض ماهي اصفهان در كيلومتر 25 جاده بروجن مباركه و دقيقاً در نوار مرزي استان اصفهان و چهار محال بختياري قرار گرفته و مي توان گفت كه از نظر توليدات معدني يكي از طرحهاي مهم انقلاب به شمار مي آيد .

توليدات اين معدن سنگ آهك نسوز بوده كه پس از استخراج به مجتمع فولاد مباركه حمل مي گردد كه من در اينجا با توجه به اينكه مدتي است جهت تكميل پروژه پايان دوره رشته كارداني خود در اين معدن فعاليت علمي دارم قصد دارم تاريخچه اين معدن را به تصوير بكشم.

شركت معدني و صنعتي حوض ماهي در سال 1361 طرح اكتشاف آن به دست مهندسين ايراني شروع كه اين عمليات تا پايان سال 1370 به طول انجاميد تا سرانجام در اواخر سال 70 قسمت معدن آماده بهره برداري قرار گرفت لازم به يادآوري است كه بين سالهاي ياد شده عمليات خاك برداري و بتن ريزي و زيرسازي دستگاههاي صنعتي توسط شركت ميم نيم كه يك شركت ايراني بود انجام گرفته و ساختمانهاي نيمه صنعتي نيز توسط خاكديش به انجام رسيد و در سال 71 نصب سنگ شكن هاي اوليه و متعلقات آن و نصب نوار نقاله ها و كليه تجهيزات واسطه به شركتي بنام شركت ثامن واگذار شد كه با عقد قرار داد يكساله سرانجام در بهار سال 1372 كليه دستگاهها آماده و مورد بهره برداري قرار گرفت در بهمن ماه 72 توسط وزير وقت معادن و فلزات جناب آقاي مهلوجي افتتاح و بهره برداري آغاز گرديد.

اين شركت در حال حاضر داراي 90 نفر پرسنل بوده كه واحدهاي سنگبري ، حمل و نقل ، تعميرگاه و جوشكاري واحد توليد ، امور اداري و واحد انتظامات در حال فعاليت هستند كه لازم مي دانم شرح وظايف هر يك از واحدها را توضيح دهم.

واحد سنگ بري :

در اين واحد حدود 10 نفر از پرسنل انجام وظيفه مي نمايند كه عمليات چال زني و انفجار را بهعهده دارند در اين شركت دستگاههاي به نام واگن دريل وجود دارند كه قدرت خود را از كمپرسورهاي غول پيكر 750 و 900 گرفته وچاله هاي به عمق 12 و 15 متر حفر مي نمايند جهت تكميل يك آبشاري مرغوب نياز به حدود 50 الي 60 تا چال به عمق 12و 15 متر بوده كه هر يك از انها به فاصله عرضي و طول سه متر از يكديگر حفاري ميگردد زمانيكه عمليات حفاري انجام گرفت توسط مديريت معدن در خواست مواد ناديه شده و با نظارت مستقيم نيروي انتظامي محل آتشباري انجام مي گيرد حجم هر يك از اين آشياريها از نظر وزني حدود 30 هزار تن مي باشد زمانيكه آتش بازي صورت گرفت بارگيري توسط واحد نقليه شروع مي گردد .

در واحد نقليه اين شركت كه حدود دوازه نفر پرسنل دارد عمليات حمل سنگ توسط دستگاههاي به نام دامتراك كه ساخت كشور ژاپن و يا دستگاههاي حمل به نام فان كه ساخت كشور آلمان است به لودرهاي غول پيكر 988 انجام و به سنگ شكن اوليه شركت فرستاده مي شود كه در سنگ شكن اوليه به سايزه هاي مختلف از 0 تا 200 ميليمتر دانه بندي مي گردد لازم به يادآوري است كه سنگ شكن اوليه اين شركت يكي از مدرنترين سنگ شكنهاي در خاورميانه بوده و قادر است هر ساعت حدود 600 تن سنگ را به دانه بندي توضيح داده شده تبديل نمايد .

زمانيكه سنگ به سنگ شكن اوليه فرستاده شد توسط اوپراتورهاي مجرب در سيستم كنترل و به سنگ شكن ثانويه نوار نقاله فرستاده شد كه در اين قسمت به دانه بندي هاي مختلف تبديل مي گردد .

دانه بندي هاي 20 تا 50 ميليمتر كه محصول مرغوب اين معدن بوده و دپوها فرستاده و به قسمت بارگيرخانه حمل و از انجا توسط كاميونها به مجتمع فولاد مباركه در قسمت مواد اوليه فرستاده مي شود و مابقي دانه ها كه دانه بندي 20-0 و 20-5 و 5-0 بوده به دپوها توسط نوار نقاله فرستاده شده كه مصارف ساختماني داشته و قسمت زيادي از آن هم جهت زيرسازي جاده ها به كار مي رود .

قسمت تعميرگاه و جوشكاري در اين قسمت توسط مكانيك هاي مجرب و خبره تعميرات دستگاههاي سنگين لودر ، ليفتراك و بلدزورها انجام گرفته و به دليل اينكه اين دستگاهها با سنگ سرو كار داشته و دچار شكستگي هاي متعددي مي شوند واحد جوشكاري ترميم آنها را به عهده دارد .

قسمت هاي اداري و مالي شركت نيز حضور و غياب پرسنل وحسابرسي حقوق پرسنل و پرداخت ماهيانه حقوق كاركنان را عهده دار بوده و واحد انتظامات اين شركت نيز به طور مستمر حفظ و حراست فيزيكي اين معدن را كنترل مي نمايند اين بود تحقيقات دانشجو دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر مجلسي .



سيستم غبار گير (هيدروسيكلون )

كار سيستم غبار گير گرفتن كردو و غبار حاصله از خرد شدن سنگ از اطراف سنگ شكن است سيستم غبار گير تشكيل شده از :

الف - بك فيلتر

داراي لوله هاي ارتباطي به دستگاهها مي باشد كه غبارهاي حاصله از دستگاهها را از طريق اين لوله ها وارد خود مي كند. يك فيلتر حدود 144 كيسه غبار گير مي باشد كه گردو غبار را به خود مي گيرد .همچنين داراي تعدادي والو به نام سولونيد والو مي باشد كه پس از پالس زدن هوا به كيسه ها گرد و غبار هاي چسبيده به كيسه ها را تخليه مي كند (به روي دستگاهي به نام راتوري والو ) . راتوري والو داراي يك موتور به قدرت 5/4 KW مي باشد كه باعث به حركت در آوردن آن مي شود . راتوري والو داراي يك زنجير مي باشد كه كار آن انتقال نيرو از موتور به راتوري والو مي باشد و باعث به حركت در اوردن آن مي شود اين زنجير هر 3 ماه يكبار بايستي روغنكاري شود ، نوع روغن آن شل تلوس 72 است و همچنين موتور راتوري والو داراي يك نقطه گيريس خور مي باشد كه هر 2سال يك مرتبه بايستي گيريسكاري شود . نوع گيريس آن شل آلونيا RA مي باشد و مقدار آن 0/06KG مي باشد .

همچنين يك فيلتر داراي يك هيتر مي باشد كه كار آن گرم كردن بدنه يك فيلتر در زمستان شده و مانع از سفت شدن غبار ها در بدنه بك فيلتر مي شود .

ب ـ اگزوز فن Exhaust fan

كار اگزوز فن ايجاد مكش هوا و باعث كشيدن گرد و غبارهاي ايجاد شده از دستگاهها و انتقال آنها توسط لوله هاي رابط و متصل به يك فيلتر به كيسه هاي غبار گيري مي باشد . اگزوز فن داراي يك موتور به قدرت 22kw و دور 1500 دور در دقيقه مي باشد . اگزوز فن 01 داراي دو ياتاقان و يك كوپلينگ مي باشد . ياتاقانها بايد هر شش ماه يك مرتبه گيريس كاري شود مقدار گيريس آن 0/035kg مي باشد . همچنين ساليانه بايستي تعويض شود كه مقدار ان 0/2kg مي باشد و نوع گيريس آن شل آلونيا EP2 مي باشد .

گيريس كوپلينگ اگزوز فن نيز بايستي سالانه تعويض شود كه مقدار آن نيز شل آلونيا EP2 مي باشد .

ج- كمپرسور Air Compressor

كار كمپرسور توليد هواي لازم پالس زدن سولونيد والوها مي باشد كه داراي يك موتور به قدرت 11KW و دور آن 1500 دور در دقيقه مي باشد .

فشار هواي توليد شده كمپرسور 8/5 KG/cm مي باشد و داراي يك كپسول به ظرفيت 25cm مي باشد . نوع روغن مصرفي كمپرسور شل كرونا Kj2 و ظرفيت آن 7/5Lit مي باشد و مدت تعويض آن بستگي به ساعت كار كمپرسور دارد . يعني در هر 3000 ساعت يك مرتبه بايد تعويض شود.

تله شكن

جهت خرد كردن سنگهايي كه داراي ابعادي بزرگتر از دهانه سنگ شكن اوليه مي باد از نوعي قله شكن هيدروليكي به نام Rammer استفاده مي شود .

اجزاء تشكيل دهنده قله شكن

1- موتور هيدروليك

قدرت موتور 75kw و دور ان 1500 دور در دقيقه مي باشد .

2- تانك (مخزن ) قله شكن

مخزن قله شكن به ظرفيت 400lit مي باشد و نوع روغن آن شل تلوس T30 مي باشد و مدت تعويض آن بستگي به ساعت كار موتور قله شكن دارد و هر 1200 ساعت كاري بايد تعويض گردد .

3- سه عدد بوم

طول اين 3 بوم روي هم به طول 5/7 متر مي باشد كه با فشار روغن به حركت در مي آيند .

4- چكش قله شكن

چكش قله شكن به قطر 130mm ميس باد كه در انتهاي قله شكن قرار دارد .

5- فن خنك كننده روغن هيدروليك

6- هيتر

كار قله شكن جابجايي و شكستن سنگهاي بزرگ كه ابعاد آنها از يك متر مربع بيشتر باشد قله شكن با فشار روغن حركت مي كند كه يكي از اين حركتها (چپ- راست) چرخش قله شكن مي باشد كه زاويه 170 درجه را تشكيل مي دهد .

خرد شدن سنگها توسط چكشي كه در انتهاي يكي از زانوها قرار گرفته انجام مي شود كه حدود 350 الي 500 ضربه در دقيقه بر سنگها وارد مي كند .

به حركت در اوردن بومهاي دمر توسط 2 دسته كه متصل به يك جعبه كه داراي سيستم الكتريكي است انجام مي شود . اين دو دسته شامل هشت حركت مي باشد .همچنين ضربه ردن چكش قله شكن هم است كه در مجموع شامل 9 حركت مي شود .

قله شكن داراي نقاطي است كه بايد گريسكاري مي شوند . اپراتور موظف است كه روزانه و هفتگي اين نقاط را گيريسكاري مي كند به عنوان مثال چكش قله شكن را بايد هر روز صبح قبل از شروع كار گيريسكاري مي كند كه نوع گيريس آن ESSO EOL (232) و بقيه نقاط قله شكن كه شامل 16 گيريس خور است بايستي به صورت هفتگي گيريسكاري شود كه نوع گيريس آن نوع گيريس آن با نوع گيريس چكش قله شكن متفاوت است و از نوع SUN - Light MB - O مي باشد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » معدن

تعداد مشاهده: 1788 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: