مقاله بررسی تاي چي (يوگاي چيني) يا مديتيشن پويا

دسته بندي : علوم انسانی » تربیت بدنی
مقاله بررسي تاي چي (يوگاي چيني) يا مديتيشن پويا در 16 صفحه ورد قابل ويرايش

تاي چي يا مديتيشن پويا :

تاي چي يا يوگاي چيني به معني نهايت برتر و نحوه جاري كردن چي يا نيروي حياتي در روان و جسم و به هنرجو آموزش مي‎دهد . تاي چي حاصل تركيب سه فلسفه بوديسم ، تائوئيسم ، و كنفسيوس مي‎باشد . تاي چي هنر مراقبه فعال كه در عصر حاضر يكي از مؤثرترين راههاي رهايي از تنش و بازسازي روان و جسم انسان امروز مي‎باشد . چون در عصر حاضر انسانها عادت به فعاليت و حركت كرده اند و براي آن بسيار مشكل مي‎باشد كه در گوشه اي ، ساكت و ساكن بنشيند و به خود بنگرند . ولي تاي چي به عنوان ، هنر مراقبه فعال به هنرجو ياد مي‎دهد كه چگونه در حين و شدت فعاليت بتواند به نيروي دروني و جوهر ابدي خود آگاه شده و بتواند در ژرفاي وجود خود، تحقيق كند و گوهر وجودي خويش را كه همانا آگاهي و روشنايي است صيد كند . تاي چي از يك سري حركات موزون و مواج ، رقص گونه ، حركات تنفسي ،‌ تمركزي ، تجسمي و مديتيشن هاي خاص خود تشكيل شده ، كه به وسيله آنها هنرجو با شعور و هشياري دروني خود ارتباط برقرار كرده و مي‎تواند كيفيتي برتر و متعالي تر را در زندگي عادي و روزمره خود نمايان كند . چاكراها يا مراكز انرژي كه در تاي چي مورد بررسي قرار مي گيرد تمام چاكراهاي اصلي به خصوص چاكراي تاج و چشم سوم . چاكراها دست و پا و درياي يا سرچشمه انرژي ، تانتين مي باشد . تاي چي از بخشي طب سنتي چيني و سوزني است . در اصل نقاط درماني طب سوزني به گونه اي در حركات تاي چي گنجانده شده اند كه يك فرد به طور مستقل بتواند آنها را تحريك كرده و فعالانه باعث شفاي روان و بدن خود شود . تاي چي هنر شفاي كل نگري مانند يوگا ، هوميوپاتي ، انرژي درماني و …… مي‎باشد كه در برخي موارد مزاياي بيشتري نسبت به هر كدام دارا مي‎باشد مثلاً : در يوگا تنها به چاكراهاي اصلي پرداخته مي‎شود و توجه زيادي به چاكراي كف پا مي‎شود و يا به جريان انرژي حيات «پرانا » و حس و تجربه آن نمي‎شود ولي در تاي چي هنرجو چي يا انرژي حياتي را مي‎تواند كاملاً لمس كرده و با چاكراهاي كف دست و كف پا آشنا مي‎شود ومي تواند براي تخليه انرژي و نامتعادلي ها به زمين ، شفا و ….. استفاده كند، بدون زحمات و تلاشهاي فراوان و طولاني . در ضمن تاي چي براي عصر حاضر كه بسيار سريع و پرجنب وجوش است بسيار مناسب تر است و فرد حتي در زندگي عادي روزمره مثلاً : جارو زدن ، رانندگي و … مي‎تواند از آن استفاده كند . تاي چي كلاً بر چند اصلي مانند : قانون يين و يانگ ، قانون انرژي هوشمند حيات «چي » ، قانون تعادل ، قانون اتحاد ، قانون طبيعت ، «غلبه نرمي بر سختي ، همه چيز در حركت است ، دايره » ، قانون عدد 3 «تثليث » ، قانون ارتعاشات ، قانون خود هشياري ، خويش انضباطي ، خود شناسي ، قانون تسليم ، قانون عدد 7 يا اكتاو ، قانون برتري ذهن و رابطه متقابل آن با بدن ، تئوري واي دن و قانون روح و ….. استوار است .

اكنون به بررسي چند اصل بنيادين تاي چي مي‎پردازيم :


1 - چي ، جوهر واحد هستي «Spirit , Vital force»

چي به معناي هوا ، نيرو ، حركت و انرژي حياتي است كه در اصل منظور همان انرژي ذاتي يا انرژي اوليه و مطلق و يا جوهره ي حيات مي‎باشد . اين انرژي حياتي از مبدأيي واحد به بيرون انتشار مي يابد و باعث زندگي و جان بخشيدن به هر چيزي مي‎شود . هستي هر چيز وهر كس وابسته به اين انرژي حياتي و واحد است كه در زبانهاي مختلف با نامهاي مختلفي مانند ، كي ياريكي در ژاپن ، نا يا جان يا نيرو در پارسي ، روح الهي يا عشق الهي يا حي يا نور و …. در عرفان اسلامي ، روح القدس يا كلمه در مسيحيت ، تائو در تائوئيزيسم ، پرانادر ودا ، داما در بوديسم ، شي يا چي در چين ، انرژي هوشمند در علم ، ATP در فيزيولوژي ، ناشناختي در عرفان سرخپوستي ، قانون جاذبه در فيزيك ، كلمه دركا بالا «عرفان يهود » ، نيروي اهورايي در زرتشت ، انرژي حياتي و هخا در هخامنشي ، مهر در آئين ميترايي ، اك در اكنكار ، آگاهي در TA «روانكاوي »، در مصر باستان KA ، در بابل باستان Pneuma در يهود Jesod ، در قبايل آفريقايي Megobe ، در ميان اسكيموها Elima ، در بين سرخپوشان برزيلي Hasina ، در بين شمن ها WaKAN ، در بين صوفيان بركت ، بين جادوگران طلسم ، بين كيمياگران اكسير يا مايع حياتي ، از نظر دكتر رايشن باخ orgon ، دكتر تانسلي odice مي‎نامند .

اين جريان هوشمند از چاكراي تاج وارد بدن مي‎شود و از ميان 7 چاكراي اصلي عبور مي‎كند و باعث حيان انسان و هر موجود زنده ديگري مي‎شود پس هر چه اين جريان متعادل تر و قويتر باشد موجود سرحال تر و زنده تر و قوي تر مي‎شود و در تاي چي هنرجو نحوه تعادل ، بيشتر كردن و هدايت اين جريان را ياد مي‎گيرد . در واقع مي‎توان گفت : اصل چي همان و شايد جنبه اي ديگر از اصل توحيد و وحدت عالم در حين كثرت مي‎باشد اما در شكلي كاربردي تر چون كه اين جريان در همه چيز و همه كس جريان دارد و همه را به همديگر وصل كرده مانند مرواريدهاي يك گردنبند . چي بي شكل است اما شكل مي‎دهد ، ثابت اما در جريان است ، نرم اما قدرتمند ومانند طبيعت است . چي سر منشأ حيات و انرژي حيات بخش انسان است . به عبارت ديگر ، چي در زنده و سالم بودن ما نقشي اساسي ايفا مي‎كند . در نتيجه افزايش متعادل چي به افزايش انرژي حياتي ، سرزندگي و سلامت منجر مي‎شود ، اعتقاد چينيان چنين است كه جريان چي از سه طريق دريافت مي‎شود : 1- آسمان «هوا و …» 2- زمين «غذا » 3- انرژي جنسي و به طور مستمر در مسيرهاي انرژي بدن انسان جاري است و هر گاه در اين جريان اختلالي به وجود آيد يا مسير آن مسدود شده و كلاً نا متعادل شود بيماري به وجود مي‎آيد . تاي چي و چي كونگ تكنولوژي شفاگري اين فلسفه مي باشند كه به هنرجو آموزش مي دهند كه چگونه چي را لمس كرده ، آنرا متعادل كند از اصل چي مي‎توان به مسائلي همچون هستي هوشمند
«INTelligence of univers» ، انسان به عنوان عالم اصغر در عالم اكبر و عالم اكبر در عالم اصغر، جريان ويا چرخه انرژي ، انرژي پدر يا آسمان «هوا و …» و انرژي مادر يا زمين «غذا و آب و …» كه انسان مي بايست براي موفقيت به هر دو آنها احترام گذاشته و در راستاي و هماهنگ با جريان هوشمند حيات عمل كند كه اگر غير آن باشد مقاومت به وجود آمده و نامتعادلي شكل مي‎گيرد .



ين و يانگ «منطق فازي » و تغيير و دگرگوني : ين + يانگ = ووچي

فلسفه چين باستان آفرينش را زائيده دونيروي متضاد ولي مكمل هم مي داند . يكي ين ، مونث ، منفعل ، پذيرنده ، نرم ، تاريكي و منفي و …. و ديگري يانگ ، مذكر ، فاعل ، دهنده ، روشنايي و مثبت و ….. مي باشند . اصل ين و يانگ كه به آن اصل و الاصول يا اصل تضادين هم مي گويند مطابق با همان فلسفه اهورا و مزدا در ايران باستان و منطق فازي يا نسبي گرايي در عصر حاضر مي‎تواند باشد . طبق اين اصل هيچ چيزي در اين جهان به صورت مطلق خوب يا بد نمي باشد و كلاًً احوال جهان هميشه در حال تغيير و چرخش از سياه به سفيد و از سفيد به سياه مي‎باشد اين چرخ فلك كه ما در او حيرانيم …. وقتي كه ين و يانگ به تعادل برسند به ماهيتي ديگر به نام تاي كيه تغيير شكل پيدا مي كنند كه همان اهورا مزدا يا خداي ايران باستان است . طبق اين اصل هر هستي از عدم به وجود آمده پس ما چگونه انتظار داريم دوباره به عدم بازنگردد و به آن چسبيده ايم و هر عدمي ؟ روزي به هست تبديل مي‎شود اين چرخه تغيير و دگرگوني هميشه وجود دارد كه اگر هر كدام از آنها را «هست و نيست » را جدا بنگريم حقيقت را نديده ايم اما گر هر دو را با هم و در تعادل نظاره كنيم واقعيت را مي بينيم .


با چنان قادر خدايي كز عدم
بازفرمان آيد از سالار ده
اي برادر عقل يكدم با خود آر


صد چو عالم هست گرداند به دم
هر عدم را آنچه خوردي بازده
دم به دم در تو خزان است و بهار


كاربرد : فردي كه اين اصل را درك كرده مبناي شناخت خود را از اين جهان بر پايه نيستي قرار داده و ديگري بر پايه هستي . هر دو چيزي يا كسي را از دست مي دهند فرد اولي برخوردي بسيار سنجيده تر و متعادل تر با موضوع دارد و ديگر احتمال اينكه زير اين بار شكسته و نابود شود بيشتر است . مثلاً : دو جوان هر دو در عشق شكست مي خورند يكي با ديدگاهي پويا مانند آب به دنبال راه ديگري مي گردد و ديگري زانو غم بغل كرده و افسرده مي‎شود يا همين طور در مورد دو تاجر هر دو شكست مي خورند يكي چون مي داند اين جهان در چرخش است با آرامش منتظر مي ماند تا چرخه عوض شود و خلاقانه به دنبال راه حل تازه اي مي گردد و ديگري نااميد شده ، حرص مي خورد و اوضاع خود را بدتر مي‎كند و حتي در مسير پيشرفت خودش اختلال ايجاد مي‎كند .

تمرين : در يك حالت راحت بنشينيد تصور كنيد يك مايع شفاف آبي از فرق سرتان وارد بدنتان مي‎شود و بدنتان باد مي‎كند دستهايتان را به حالت خوش آمد گويي باز كنيد «شما در حال تجربه حالت ين هستيد » حال احساس و تجسم كنيد كه آن مايع شفاف ، تيره شده و از كف دستهايتان خارج مي‎شود و هر عدم تعادلي را كه داريد به خارج مي‎برد و بعد دستها را در هم گره كرده و فشار دهيد و بعد خود را گود كنيد «شما در حال تجربه حالت يانگ » هستيد حالا دراز بكشيد «به پشت ترجيحاً » تمام بدن را براي چند دقيقه منقبض كنيد «پاها ، دستها و سر را بالا بياوريد » و ناگهان همه را شل كنيد به نقطه اي ما بين دو ابروتان توجه كنيد زندگي خود را از اول ببينيد چه فراز و نشيب هاي داشتيد حالا كل زندگيتان را در يك گوي سفيد تجسم كنيد . درطي روز به چرخه ين و يانگ در همه چيز توجه كنيد و راجع به آن فكر كنيد و نيت كنيد و بخواهيد دريچه‎اي تازه از آن برايتان باز شود .
دسته بندی: علوم انسانی » تربیت بدنی

تعداد مشاهده: 689 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:63 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: